Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Armoni

Dersin Kodu : YM ÜVÇ105

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : Edindiği armoni bilgisiyle yetkin bir duyuş özelliğine sahip olur.
Müzikle ilgili üslup ve polifoni biçimleri hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur.
Eserlerin çokseslendirilmesiyle ilgili olarak müziğin tarihsel gelişimi içerisinde yer alan repertuar hakkında kapsamlı bilgiye sahip olur.
Müzik eserlerini deşifre etme konusunda üstün beceriye sahip olur.
Dinlediği eserleri notaya dökme konusunda bilgi ve beceriye sahip olur.
Alanıyla ilgili olarak yaptığı çalışmaları piyano ile seslendirme becerisine sahip olur.
Eserleri çoksesli biçime dönüştürme becerisine sahip olur.
Özgün müzik eserleri yaratabilme becerisine sahip olur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Çoksesliliğin tarihsel aşamaları üzerinde armonik üslup özelliklerinin, armonik dilin gelişimindeki atılımların, bestecilerin armoni kullanımlarındaki ortak ve ayırıcı özelliklerin kavranması ve bunların realizasyonlar yoluyla uygulanması amaçlanır.

Dersin İçeriği : Temel üç-beş akorlarından ve bunların çevrimlerinden başlayıp bütün yedili akorlara, her çeşit modülasyon ve alterasyon uygulamasına ve akor dışı seslere dek tonal-fonksiyonel armoninin sisteminin ve tekniğinin öğretilmesi hedeflenir. Öğrenci, bu tekniği kullanarak, dört partili şifreli bas çalışmaları ve dört partili şan armonizasyonları yoluyla, incelmiş bir duyuş düzeyine ulaşmaya çalışır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tanışma ders,ders kitabı ve içeriği hakkında bilgilendirme. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
2 Temel teorik bilgiler. Akor nedir.Akorun oluşturulması. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
3 Akorun temel durumu ve çevirimleri. Akorların çeşitleri. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
4 Üç sesli dört partili akorun yazılması. Akorun serimleri. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
5 Seslerin katlanması.Tonik,Subdominant,Dominant fonksiyonları. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
6 Akor bağlantıları. Armonik ve melodik hareketler 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
7 Akorun taşınması.Seslerin çözülmesi. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
8 Diyatonik armoni. Altere edilmemiş akorların kullanılması. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
9 Kadanslar. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
10 Temel durum akorlarını kullanarak şifreli basın armonize edilmesi. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
11 Şifreli bas ve kadanslarla pratik çalışmalar. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
12 Öğrenilen bilgilerin tekrarı. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
13 Melodinin armonize edilmesi. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
14 Melodinin armonize edilmesi. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Benzetim
15 Öğrenilen bilgilerle örnek çalışmalar. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Benzetim
16 Sekstakord.Şifreli basın çözülmesi. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
17 Birinci dönemde öğrenilenlerin kısa tekrarı ve eksiklerin giderilmesi. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
18 Şifreli basın çözülmesi. Kadanslar. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
19 Temel durum ve Sekstakorlar. Melodinin armonize edilmesi. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
20 Öğrenilen bilgilerle örnek çalışmalar. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
21 Sekstakorlar.Problemli Kadanslar. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
22 İkinci çevirim.Kvartseksakorlar. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
23 K 6/4 Akoruyla şifreli basın armonize edilmesi 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
24 K 6/4 Akoruyla melodinin armonize edilmesi 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
25 Öğrenilen bilgilerle örnek çalışmalar. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
26 Genel tekrar. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
27 Zayıf zamanda 6/4 akoru 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
28 Zayıf zamanda 6/4 akorlarıyla şifreli basın armonize edilmesi 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
29 Öğrenilen tüm bilgilerin tekrarlanması ve eksikliklerin tespit edilmesi. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
30 Zayıf zamanda 6/4 akorlarıyla melodinin armonize edilmesi 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
31 Genel tekrar ve sınava hazırlık. 1- Armoni kavramı ve fonksiyon kuramıyla ilgili kuramsal bilgiye sahip olmak. 2- 4 sesli şifreli/şifresiz bas ve şan realizasyonları yapabilmek. 3- Tonal müziğin temel malzemesi olan üç-beş akorları ve Ç7’li akorlarını ve bunların çevrimlerini realizasyonlarda kullanabiliyor olmak. Düz anlatım
32/33/34 Yıl sonu sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Paraşkev Hadjiev, Armoni
 Ts.Tsvetanov, Armoni Problemler
 Benzion Eliezer, Şifreli Bas
 Alexander Rayçev, Armoni
 Nurhan Cangal, Armoni
 Hüseyin EGEMEN, Armonide Çözümleme ve Uygulaması
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 0 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Üflemeli-Vurmalı Çalgılar Eğitim Programını yerine getirme yetisine sahip olur. 2
2 Üflemeli-Vurmalı Çalgılar Eğitim Programında yeralan eserleri teknik ve müzikal anlamda icra eder. 4
3 Mesleki bilgi birikimiyle ulusal ve uluslararası müzik literatürünü tanımaya yönelik teorik çalışmalar yapar. 2
4 Mesleki bilgi birikimiyle ulusal ve uluslararası müzik literatürünü tanımaya yönelik pratik çalışmalar yapar. 2
5 Eğitim Programındaki seçili eserleri teknik ve müzikal anlamda icra eder. 3
6 Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 3
7 Üflemeli-Vurmalı Çalgılar eğitimini öğrenme ve geliştirmeye ilişkin olumlu tutum kazanır. 4
8 Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir ve icra eder. 4
9 Üzerine düşen sorumluluğun bilincinde ulusal ve uluslararası bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. 4
10 Sanat ahlakına ve mesleki disipline sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. 4
11 Meslektaşlarıyla biraraya gelip icra aşamasında müzikal birliktelik yetisi kazanır. 2
12 Eserleri teknik ve müzikal olarak deşifre edebilme yetisi kazanır. 5
13 Sahne üzerinde çalacağı eserleri, solo ya da birlikte icra etmesini sağlar. 4
14 Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 2 64
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 1 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 98
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.92
Dersin AKTS Kredisi: 4