|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sahne III |
|
Dersin Kodu |
: |
TİM 432 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Tüm Yıl (32 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
14 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. MUZAFFER HAMİT KIRIKKALP Öğr.Gör. İSMAİL DİKİLİTAŞ Doç. CİHANGİRNEVRUZOV |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dramaturgi malzemeyi (oyun metni) üç çember (tümden gelim yöntemiyle analiz) prensibi ve eylemli analiz yöntemini iç içe kullanarak analizini yapar ve sahne üzerinde uygular. Oynayacağı rolü, eserin ve karakterinin içinde bulunduğu önerilmiş koşulları, başkalaşma tekniğini, tam kapsamlı profesyonel bir biçimde algılar ve sahne üzerinde uygular. Yönetmenin yorumu çerçevesinde, üstün amaçtan sapmadan, rolünün kendine özgü sanatsal yorumunun partisyonunu oluşturarak karakterini sahne üzerinde icra eder. Oynayacağı rolün, analiz edilmiş bütün bilgi, gözlem ve verileri, obrazlı düşünce yaklaşımı ile harmanlayarak, karakteri üzerinden sahnede icra eder. Profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olarak, karakterini sahne üzerinde icra eder. Oyun gösteriminde rolün sahnede uygulaması esnasında, yarattığı karakteri değerlendirip geliştirebilir. Sahne üzerinde yarattığı karakteri aracılığıyla oyuncu - seyirci ilişkisini kurarak, oyunun üstün amacını seyircisine aktarabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
TİM 332 Sahne II
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencinin (oyuncu adayının), yönetmenin elinde yaratıcı özne olarak, bir profesyonel aktörün edinmesi gereken alışkanlıkları ve bilgileri dahilinde, gerektiğinde yardımcı meslek derslerinden edindiği bilgi birikimini de kullanarak, profesyonel disiplin ve sahne koşullarına en yakın bir şekilde hazırlanan tam kapsamlı (kostüm, makyaj, dekor, müzik, ışık, efekt v.b. içeren) bir temsil içerisinde var olması, obrazlı düşünme sistemini geliştirerek bir karakter yaratması amaçlanmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Öğrenci-oyuncular eğitimlerinin son sınıfında karmaşık karakterler barındıran oyunlardan bir veya iki tanesini bir oyunun gerektirdiği tüm teknik koşullar içerisinde hazırlar ve seyirciye sunarlar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Sahne |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sahnelenecek eserin seçilmesi ve büyük çember bazında (günümüze uygunluğu) tartışılması ve analizin yapılması. |
*Ödev1: Seçilen eserin; büyük çember bazında araştırılarak sonuçlarını barındıran dosya hazırlanacaktır. |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
2 |
*Ödev1 sunumu ve çalışma |
Araştırma - Analiz |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
3 |
Rol Dağılımı ve oyun kişileri üzerine tartışma. |
*Ödev2: Oynanılacak karakterlerin, üç çember prensibi üzerinden araştırma dosyalarının hazırlanması |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
4 |
Okuma provaları ve orta çember üzerine analiz. |
Rol defteri üzerine çalışma |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
5 |
*Ödev2 sunumu ve küçük çember üzerine tartışma. |
*Ödev3: Oynanılacak rolün karakterinin etüt edilmesi ve karakterin eylemli analiz yoluyla mantıksal amaç ve eylem dizisinin uygulamalı hazırlanması. |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
6 |
Okuma provaları ve karakterlerin önerilmiş koşullar içerisinde davranışlarının analizi. |
Rol defteri üzerine çalışma |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
7 |
*Ödev3 sunumu ve karakterin eylemli analiz yoluyla mantıksal amaç ve eylem dizisinin uygulamalı hazırlanması. |
Rol defteri üzerine çalışma |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
8 |
Eserin tam kapsamlı (yukarıda verilmiş bütün ödevleri içeren) okuma provaları |
*Ödev4: Rol defterinin hazırlanması ve metnin benimsenilmesi. Karakter üzerine gözlem ve çalışmalarının devam ettirilmesi. |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
9 |
Marke dekor içerisinde birinci perdenin sahnede kurulması . |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
10 |
Marke dekor içerisinde birinci perdenin provası. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
11 |
*Ödev4 sunumu. Birinci perdenin ilk taslak provası. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
12 |
Marke dekor içerisinde ikinci perdenin sahnede kurulması. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
13 |
Marke dekor içerisinde ikinci perdenin sahnede kurulması. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
14 |
İkinci perdenin ilk provası. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
15 |
Dönem analizi ve genel tekrar. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
16 |
Dönem analizi ve genel tekrar |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
17 |
Birinci ve İkinci perdenin taslak akışı |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
18 |
Oyunun gerçek dekorunun kurulması. Işık düzeninin kurulması ve müzik - efektin adaptasyon provaları. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
19 |
Akış Provaları. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
20 |
Akış Provaları. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
21 |
Akış Provaları. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
22 |
Akış Provaları. |
*Ödev5: Öğrencinin oynadığı eserin yazarı hakkında geniş bilgiyi, eserin tam kapsamlı sosyo-politik ve sosyo-psikolojik dönem analizini, yarattığı karakterinin dört yıllık birikimi bazında profesyonel analizini ortaya koyacak bir savunma dosyası. |
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
23 |
Genel prova. |
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler |
|
24 |
Oyunun prömiyeri |
|
Rol Yapma / Drama |
|
25 |
Prömiyerin analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi. |
|
Rol Yapma / Drama |
|
26 |
Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi. |
|
Rol Yapma / Drama |
|
27 |
Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi. |
|
Rol Yapma / Drama |
|
28 |
Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi. |
|
Rol Yapma / Drama |
|
29 |
Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi. |
|
Rol Yapma / Drama |
|
30 |
Önceki oyunun analizi yanlışların tespiti ve oyunun gösterimi. |
|
Rol Yapma / Drama |
|
31 |
Eserin tüm gösterimlerinin tümünün değerlendirilmesi. |
|
|
|
32/33/34 |
Final. *Ödev5 Sunumu ve savunma. |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Stanislavskiy, Konstantin S. (1992), Bir Aktör Hazırlanıyor, (Çev. Suat Taşer), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
Stanislavskiy, Konstantin S. (1992), Sanat Yaşamım, (Çev.Suat Taşer), İstanbul: Can Yayınları.
Stanislavskiy, Konstantin S. (1993), Oyuncunun El Kitabı, (Çev.Gürkal Aylan. Düşünen), İstanbul: Adam Yayınları.
Stanislavskiy, Konstantin S. (1996), Bir Karakter Yaratmak, (Çev.Suat Taşer), İstanbul: Papirüs Yayınları.
Stanislavskiy, Konstantin S. (1999), Bir Rol Yaratmak, (Çev. Çiğdem Genç, Fırat Güllü, Bora Tanyel ), İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Oyunculuk teknik ve yöntemleri aracılığıyla oynayacağı karakterin duygu ve düşüncelerini sahne üzerinde var etmenin yollarını gösterir ve sağlar. |
5 |
|
2 |
Ulusal ve uluslararası Tiyatro literatürünü, teknik ve yöntemlerini bütün yönleriyle araştırırken, öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. |
4 |
|
3 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak geçmişten geleceğe sanatın gelişim ve dönüşüm çizgilerini kavrar ve çağımızın ihtiyaçlarına göre uygular. |
3 |
|
4 |
Tiyatro-Oyunculuk Sanatı; yöntemleri, kuramları, tarihi, ses ve beden kullanım teknikleri, davranış psikolojisi, estetik ve sanat kuramları ile desteklenir. Sanatını kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. |
4 |
|
5 |
Türkçeyi doğru, güzel ve etkili kullanma yeterliliğine sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
4 |
|
6 |
Sahne teknolojisi açısından yeterli bilgiye sahip olarak, oyunun sanatsal anlatım imgelerinin nasıl ifade edileceğini kavrar. |
5 |
|
7 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatından yola çıkarak, sosyal ve estetik bakış açısını kazanır ve sahne sanatları, radyo, televizyon ve sinema alanlarında uygulama yeterliliğini sağlar. |
5 |
|
8 |
Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazanır. |
4 |
|
9 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatı ile ilgili gerekli doküman bulma, araç gereç, kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. |
5 |
|
10 |
Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır. |
5 |
|
11 |
Değişik kitlelere Tiyatro-Oyunculuk Sanatı alanıyla ilgili bilgiler sunma yetisi kazanır. |
5 |
|
12 |
Ulusuna, kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlığı kazanır. |
5 |
|
13 |
Oyunculuk teknikleri yanısıra hareket, dans, vücut plastiği ve eskrim disiplinleri ile bedenin sahne üzerinde doğru kullanım yollarını gösterir ve sağlar. |
2 |
|
14 |
Sesin sahne üzerinde doğru kullanma yollarını ses ve konuşma tekniği, şan,solfej ve kulak eğitimi ile destekleyerek gösterir ve sağlar. |
2 |
|
15 |
Tiyatro-Oyunculuk sanatının doğası gereği iletişim ve sosyal yetkinlik becerisini kazanır. |
5 |
|
16 |
Profesyonel oyunculuk nitelikleri ile birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı ve bilincini kazanır. |
5 |
|
17 |
Sanat insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurar. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
32 |
8 |
256 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
32 |
2 |
64 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
3 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 338 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 13.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 14 |
|
|
|