Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Şan

Dersin Kodu : MOP 301

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 10

Eğitici(ler)nin Adı : Prof. RUSKO VASİLEVRUSEV
Öğr.Gör. LEVENT AYAN
Okutman MUSTAFA LEVENT TAŞKESEN
Arş.Gör. SEMİN SÜEDA SİREL
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA BAYIK

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1. Ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır.
2. Ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır.
3. Kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazanır.
4.Alanında edindiği teknik bilgi sonucunda gelişen söyleme becerisiyle sahne üzerinde oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve eser üzerinde uygulama becerisi geliştirir.
5. Sahne üzerinde karakteri var etme ve esere hakimiyet konusunda kapsamlı bilgi ve beceriye sahiptir.
6. Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır.
7. Değişik kitlelere opera şan sanatıyla ilgili bilgisini aktarma becerisine sahiptir.
8. Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : MOP 001 Şan
MOP 101 Şan
MOP201 Şan

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Opera eserlerini seslendirebilmek için ses materyalinin ve beden plastiğinin tanınması, ses-nefes koordinasyonunun doğru,etkin ve sağlıklı olarak kullanılması, nefes kontrol tekniklerinin kullanılması.

Dersin İçeriği : Öğrencinin seviyesine uygun olarak belirlenmiş özel teknik egzersizlerin uygulanması ve opera şan repertuarından seçilmiş belli başlı eserlerin teknik ve müzikal olarak piyano eşliğiyle çalışılması.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Stüdyo derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Isınma,legato(bağlı)söylemeye ve nefes geliştirmeye dayalı ses egzersizlerinin tekrarı Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
2 Arpej sesleriyle ve atlamalı aralıklarla vokal egzersizler yapılması Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
3 Vokal değişimli ve atlamalı aralıklarla fonasyon çalışmaları Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
4 Isınma,alt-üst ses sınırlarını geliştirici fonasyon çalışmalarının yapılması Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
5 Arpej sesleriyle ve atlamalı aralıklarla vokal egzersizler yapılması Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
6 Lied seçilmesi ve deşifresinin yapılması Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
7 Eserle ilgili artikülasyon ve çeviri çalışmaları Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
8 Lied üzerinde teknik ve müzikal çalışma Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
9 Eserin dinlenmesi ve eksiklerin tespiti Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
10 Eserin eşlikli olarak dinlenmesi Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
11 Sese hareketlilik(ajilite)kazandırmaya yönelik fonasyon çalışmaları Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
12 Lied üzerinde teknik ve müzikal çalışma Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
13 Eserin dinlenmesi ve eksiklerin tespiti Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
14 Eserin eşlikli olarak dinlenmesi Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
15 Lied seçilmesi ve deşifresinin yapılması Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
16 Eserle ilgili artikülasyon ve çeviri çalışmaları Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
17 Lied üzerinde teknik ve müzikal çalışma Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
18 Eserin dinlenmesi ve eksiklerin tespiti Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
19 Eserin eşlikli olarak dinlenmesi Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
20 Tiz tonları yerleştirme ve geliştirme üzerine fonasyon çalışmaları Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
21 Öğrencinin ses rengine ve seviyesine uygun bir Mozart arya seçilmesi ve deşifresinin yapılması Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
22 Eserle ilgili artikülasyon ve çeviri çalışmaları Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
23 Eserle ilgili teknik ve müzikal çalışma Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
24 Eserin eşlikli olarak dinlenmesi Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
25 Eserin eşlikli olarak dinlenmesi Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
26 Öğrencinin ses rengine ve seviyesine uygun bir arya seçilmesi ve deşifresinin yapılması Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
27 Eserle ilgili artikülasyon ve çeviri çalışmaları Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
28 Eserle ilgili teknik ve müzikal çalışma Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
29 Sınav programının eşlikli olarak çalışılması Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
30 Sınav öncesi hazırlık ve eksiklerin tespiti Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
31 Sınav öncesi hazırlık ve eksiklerin tespiti Bireysel çalışma Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler
32/33/34 Final Sınavı Gösterim, Özel Destek / Yapısal Örnekler


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Aria Antiche Album: Volume I, II, III, G. Schirmer Publishing.
 Operatiche Anthology, Volume I, II, III, IV, G. Schirmer Publishing.
 Operatiche Anthology, Volume I, II, III, IV, G. Schirmer Publishing.
 Lieder Album (F. Schubert, R. Schumann, J. Brahms, F. Loewe)
 Lieder Album (E. Grieg, H. Wolf, G. Mahler, R. Strauss, P. Cornelius, G. Faure, M. Ravel)
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 0 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 1. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme başarısı kazanır. 5
2 2. Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır. 4
3 3. Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır. 5
4 4. Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. 5
5 5. Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. 3
6 6.Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. 4
7 7. Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir. 3
8 8. Alanında edindiği teknik bilgi sonucunda gelişen söyleme becerisiyle sahne üzerinde oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve eser üzerinde uygulama becerisi geliştirir. 5
9 9. Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır. 2
10 10. Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. 2
11 11. Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder. 3
12 12. Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır. 5
13 13. Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. 4
14 14. Değişik kitlelere opera şan sanatıyla ilgili bilgisini aktarma becerisi kazanır. 2
15 15. Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir. 3
16 16. Sahne üzerinde karakteri var etme,esere hakimiyet,birlikte söyleme,partneri hissetme becerisi geliştirir. 4
17 17. Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. 3
18 18.Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 2 64
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 6 192
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 258
Toplam İş Yükü / 25 (s): 10.32
Dersin AKTS Kredisi: 10