Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Fonetik

Dersin Kodu : YMOP009

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. İSMAİL DİKİLİTAŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Konuşma organlarının kullanımını bilir ve işlevsel olarak kullanır
Sesin doğru kullanım tekniklerini bilir ve uygular
Ses-nefes koordinasyon becerisini işlevsel olarak kullanır
Nefes alma tekniklerini bilir ve uygular
Nefes kontrol tekniklerini bilir ve uygular
Sesbiliminin temel kavramlarını bilir ve uygular
Vokal ve konsonantların doğru çıkaklarını bilir ve uygular
Vurgu, tonlama, durak, ulama kurallarını bilir ve uygular

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sesbilim açısından tüm seslerin doğru ve güzel kullanımını, sesin doğru, güzel ve etkili kullanım tekniklerini, nefes alma tekniklerini, ses-nefes koordinasyon becerisini, vurgu, tonlama, durak, ulama kurallarını çalışarak uygulamak.

Dersin İçeriği : Hazırlık öğrencileri öncelikle fonetik bilimi içinde vokalleri ve konsonları öğrenirler. Bu eğitim kapsamında konuşma bozuklukları düzeltilmeye çalışılır. (Öğrencilerce söylenemeyen bazı harfler, konuşma organlarının tamamı doğru kullanılarak öğretilir.) Ayrıca basit temrinler de lisans I öğrencileri için uygulanan eğitim kapsamı içindedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Stüdyo


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tanışma ve Ders tanımı. Özel Destek / Yapısal Örnekler
2 Nefes ve ses aygıtlarının tanıtılması. Özel Destek / Yapısal Örnekler
3 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Özel Destek / Yapısal Örnekler
4 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Özel Destek / Yapısal Örnekler
5 Nefes ve ses aygıtları üzerine çalışma ve uygulama. Özel Destek / Yapısal Örnekler
6 Vocallerin tanımı ve üzerine çalışma. Özel Destek / Yapısal Örnekler
7 Vocallerin tanımı ve üzerine çalışma. Özel Destek / Yapısal Örnekler
8 Vocallerin tanımı ve üzerine çalışma. Özel Destek / Yapısal Örnekler
9 Vocallerin tanımı ve üzerine çalışma. Özel Destek / Yapısal Örnekler
10 Consonantların tanımı ve üzerine çalışma. Özel Destek / Yapısal Örnekler
11 Consonantların tanımı ve üzerine çalışma. Özel Destek / Yapısal Örnekler
12 Consonantların tanımı ve üzerine çalışma. Özel Destek / Yapısal Örnekler
13 Consonantların tanımı ve üzerine çalışma. Özel Destek / Yapısal Örnekler
14 Ara Sınav Özel Destek / Yapısal Örnekler
15 Dönem analizi ve genel tekrar. Özel Destek / Yapısal Örnekler
16 Dönem analizi ve genel tekrar. Özel Destek / Yapısal Örnekler
17 Konuşmaya giriş. Özel Destek / Yapısal Örnekler
18 Hece vurguları üzerine çalışma ve uygulama. Özel Destek / Yapısal Örnekler
19 Hece vurguları üzerine çalışma ve uygulama. Özel Destek / Yapısal Örnekler
20 Tonlama üzerine çalışma ve uygulama. Özel Destek / Yapısal Örnekler
21 Tonlama üzerine çalışma ve uygulama. Özel Destek / Yapısal Örnekler
22 Tonlama üzerine çalışma ve uygulama. Özel Destek / Yapısal Örnekler
23 Tonlama üzerine çalışma ve uygulama. Özel Destek / Yapısal Örnekler
24 Dönem analizi ve genel tekrar. Özel Destek / Yapısal Örnekler
25 Dönem analizi ve genel tekrar. Özel Destek / Yapısal Örnekler
26 Konuşma uygulamalarına giriş. Şiir etütleri üzerine çalışma. Özel Destek / Yapısal Örnekler
27 Şiir etütleri üzerine çalışma. Özel Destek / Yapısal Örnekler
28 Şiir etütleri üzerine çalışma. Özel Destek / Yapısal Örnekler
29 Şiir etütleri üzerine çalışma. Özel Destek / Yapısal Örnekler
30 Ara Sınav Özel Destek / Yapısal Örnekler
31 Final hazırlığı ve Genel Provalar. Özel Destek / Yapısal Örnekler
32/33/34 Final. Özel Destek / Yapısal Örnekler


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 40
    Ödev/Proje/Diğer 0 60
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 1. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme başarısı kazanır. 3
2 2. Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır. 3
3 3. Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır. 2
4 4. Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. 5
5 5. Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. 3
6 6.Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. 4
7 7. Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir. 3
8 8. Alanında edindiği teknik bilgi sonucunda gelişen söyleme becerisiyle sahne üzerinde oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve eser üzerinde uygulama becerisi geliştirir. 4
9 9. Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır. 2
10 10. Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. 2
11 11. Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder. 3
12 12. Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır. 5
13 13. Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. 4
14 14. Değişik kitlelere opera şan sanatıyla ilgili bilgisini aktarma becerisi kazanır. 3
15 15. Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir. 3
16 16. Sahne üzerinde karakteri var etme,esere hakimiyet,birlikte söyleme,partneri hissetme becerisi geliştirir. 3
17 17. Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 2 64
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 66
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.64
Dersin AKTS Kredisi: 3