Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Solfej

Dersin Kodu : MOP003

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Tüm Yıl (32 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 9

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1.Edindiği solfej bilgisiyle yetkin bir duyuş özelliğine sahiptir.
2. Müzikle ilgili üslup ve polifoni biçimleri hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir.
3.Alanıyla ilgili olarak müziğin tarihsel gelişimi içerisinde yer alan repertuar hakkında kapsamlı bilgiye sahiptir.
4.Müzik eserlerini deşifre etme konusunda üstün beceri kazanır.
5. Dinlediği eserleri notaya dökme konusunda bilgi ve beceri kazanır.
6.Alanıyla ilgili olarak yaptığı çalışmaları seslendirme becerisi kazanır.
7.Eserleri müzikal dinamiklere göre seslendirme becerisi kazanır.
8.Farklı stil,üslup ve kültürlere ait müzik yapıtları seslendirme becerisi kazanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencilerin meslek yaşamlarında yetkin bir duyuşa sahip olmaları için bu yüksek duyuş niteliğini öğrenciye kazandırabilmek,bir,iki ve üç sesli,sistematik olarak ilerleyen barok,klasik ve romantik repertuardan oluşan solfej uygulamaları yapılması amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği : Müziğin temel ilkelerinin nota okuma, duyma, deşifre, dikte,nota yazım kuralları ana konuları çerçevesinde öğrencinin duyuş becerisini artırıcı çalışmalar yapılmaktadır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tanışma,dersin ve içeriğinin,ders kitaplarının tanıtımı Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
2 Bilinen ezgilerden yola çıkılarak,yön kavramının (inici-çıkıcı)hareketlerin verilmesi Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
3 Porte,ölçü,ölçü çizgisi,anahtar ve benzeri temel bilgilerin verilmesi.Nota ve sus değerleri.Ezgilerin içerisindeki tam ve vuruşları kavratmak(ti-ta) Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
4 Tartım çalışmaları,2/4lük ölçü,ritmik artikülasyon çalışmaları,ikili ve üçlü aralıklar bilişsel ve duyuşsal olarak,basit ezgilerdeki nüans ve tempolar Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
5 Genel tekrar.Eksiklerin giderilmesi. Ders kitabında ilgili konu Benzetim_Problem Çözme
6 Majör dizi,özellikleri,kalıbı ve do majör dizisi.Do majör dizisinde dereceler ve özellikleri, akor ve arpej çalışmaları.Nota yazım çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
7 Uzatma bağı,uzatma noktası ile karşılaştırmalı çalışmalar.Senkop,senkop içeren okuma parçaları,bona ve solfej olarak.Basit dikte çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
8 2/4’lük,4/4’lük ölçü lerle çaışmalar.4’lü aralıklar.Nota yazım çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
9 3/4’lük ölçü sayısı,ilgili tartım ve solfej okuma parçaları.Fa anahtarı, tanıtımı ve ilgili tartım çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
10 Sebare ,2/4’lük ile ve 4/4’lük ile karşılaştırmalı çalışmalar.Fa anahtarı ile ilgili bona ve 1/A’dan okuma parçaları.Yaratıcılık çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım-Problem çözme
11 5’li aralıklar,bilişsel ve duyuşsal olarak.Hafıza geliştirme çalışmaları.Noktalı dörtlük ve onaltılık nota ve sus işaretleri. Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
12 Triole ,bona ve solfej olarak okuma parçaları.2/4’lük ölçü çeşidi ile dikteler,do majör içerisinde.Nota yazım çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
13 Çift nokta ve ilgili okuma parçaları.6’lı aralıklar.Noktalı sekizlik nota ve kalıpları.3/8’lik ölçü ve ilgili alıştırmaler.Yaratıcılık çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
14 Diyez – bemol –naturel, majör – minör dizi kavramları.Aralık çalışmaları ,artık ve eksik aralıklar.6/8’lik ölçü ile çalışmalar.Hafıza geliştirme çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
15 Diyez,bemol naturel işaretleri ile çalışmalar.Do majör tonu ve alterasyonları.Hafıza geliştirme çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım-Problem çözme
16 Birinci dönemde öğrenilenlerin kısa tekrarı. Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
17 Minör diziler, la minör dizisi(doğal) ve akoru .La minör tonunda okuma parçaları ve basit dikte çalışmaları.Yaratıcılık çalışmaları Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
18 6/8’lik ölçü çeşidi ve ilgili tartım çalışmaları ile okuma parçaları,deşifreler.Armonik la minör Ders kitabında ilgili konu Benzetim-Problem Çözme
19 Melodik la minör, ilgili okuma parçaları, dikte ve deşifreler Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım-Problem çözme
20 Sol majör dizisi,akoru ve çevrimleri.Do majör-Sol majör ilişkileri.Tonik-dominant-subdominant ilişkileri ve akor bağlantıları.Basit transpoze çalışmaları Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
21 Sol majör tonu ile çalışmalar.Nüans ve hareket terimleri, müzikal yorum ile ilgili uygulamalar Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
22 Mi minör dizisi ve akoru.Doğal ve armonik mi minör okuma parçaları, dikte ve deşifre çalışmaları.Mi minör Sol majör ilişkileri.Basit transpoze çalışmaları Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
23 Melodik mi minör,ilgili okuma parçaları,dikte ve deşifreler.Çift sesli okuma parçaları.Hafıza geliştirme çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
24 Fa majör dizisi,akoru,Do majör-Fa majör ilişkileri.Fa majör tonunda okuma parçaları,dikte ve deşifre çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım-Grup Çalışması
25 Fa majör tonunda çalışmalar.Do majör-Fa majör-Sol majör ilişkileri.Basit transpoze çalışmaları.Yaratıcılık çalışmaları. Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım-Grup Çalışması
26 Ara sınav Düz anlatım
27 Re minör dizisi, akoru,Fa majör re minör ilişkileri.Doğal ve armonik re minör okuma parçaları ile dikte ve deşifre çalışmaları.Çift sesli okuma parçaları Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım-Problem Çözme
28 Re minör tonunda çalışmalar. Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
29 Öğrenilen tüm tonlarda çalışmalar. Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
30 Tüm tonlarda karışık çalışmalar. Sınava Hazırlık Ders kitabında ilgili konu Düz anlatım
31 Genel tekrar ve eksikliklerin giderilmesi Ders kitabında ilgili konu Benzetim-Problem Çözme
32/33/34 Final Sınavı Değerlendirme


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  A.LAVIGNAC,Solfege Des Solfeges Vol 1/A
 M.SUN,Solfej Birinci Kitap
 G.DANDELOT,Etude Des Intonatıons Vol 1
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 0 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 1. Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme başarısı kazanır. 0
2 2. Sahne sanatçısı vasıflarıyla birlikte sanat ahlakına ve meslek disiplinine sahip olma alışkanlığı kazanır. 4
3 3. Opera Şan teknik ve yöntemleri aracılığıyla ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait eserleri sahne üzerinde müzikal ve teknik açıdan yorumlama becerisi kazanır. 4
4 4. Opera Şan eğitiminin karşılığı olarak sahne üzerinde ses mekanizmasını doğru ve etkin kullanma,nefes koordinasyonunu sağlama ve sesin sağlığını koruma becerisi kazanır. 0
5 5. Kendi alanında edindiği bilgi birikimi ile evrensel değerleri inceleme becerisi kazandırır. 2
6 6.Ulusuna,kendine ve insanlığa karşı, üzerine düşen sorumluluğun bilincinde bir sanatçı olma duyarlılığını kazanır. 3
7 7. Şan tekniğinin yanında dans,sahne,eskrim disiplinlerinden kazandığı donanım sayesinde bedenine hakimdir. 0
8 8. Alanında edindiği teknik bilgi sonucunda gelişen söyleme becerisiyle sahne üzerinde oyunculuk becerisini birlikte kullanabilme ve eser üzerinde uygulama becerisi geliştirir. 0
9 9. Alanıyla ilgili ulusal ve uluslar arası şan literatürüne ait her türlü doküman,araç-gereç,kaynak ile arşiv sağlama becerisini kazanır. 1
10 10. Çalışmakla yükümlü olduğu eserle ilgili çalışma sürecini bireysel olarak yürütebilme becerisi kazanır. 5
11 11. Sanat insanı olarak kendini sürekli olarak geliştirir,sanatıyla ilgili güncel aktiviteleri yakından takip eder. 1
12 12. Koordinasyon becerisini geliştirerek kendi bedenini, duygu ve düşünce dünyasını tanımış ve tahlil etmiş olarak sahne üzerinde doğal mekanizmasını bir enstrüman olarak kullanma yetisi kazandırır. 0
13 13. Sahne sanatlarının gerektirdiği iletişim,sosyal yetkinlik becerisi ve sosyal sorumluluk bilincine sahiptir. 0
14 14. Değişik kitlelere opera şan sanatıyla ilgili bilgisini aktarma becerisi kazanır. 0
15 15. Sahne üzerinde odaklanma,hayal gücünü kullanma,gözlem becerisi,sahne refleksine sahip olma ve müzikal hafızasını kullanma becerisine sahiptir. 1
16 16. Sahne üzerinde karakteri var etme,esere hakimiyet,birlikte söyleme,partneri hissetme becerisi geliştirir. 0
17 17. Sanat insanı olarak mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer sanat alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. 3
18 18.Mesleki gelişimin yanı sıra bireysel gelişimi için bilimsel, sosyal, kültürel ve sportif alanlarda kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 32 6 192
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 32 1 32
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 226
Toplam İş Yükü / 25 (s): 9.04
Dersin AKTS Kredisi: 9