Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tarım Ve Çevre

Dersin Kodu : TBP215

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. VEYİS TANSI

Dersin Öğrenme Kazanımları : İklim değişikliklerini tarımsal üretim üzerindeki etkileri ve bunun olası sonuçlarını kavramış
Spesifik olarak bazı temel ürün gruplarının tepkimeleri konusunda bilgilenmiş olacak
Üretim üzerinde çevresel faktörlerin gelecekteki etkileri konusunda değerlendirmeler yapabilecektir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu derste; insan eliyle yapılmış iklimsel değişiklik durumlarını, bu görünür değişimlerdeki tarımın rolünü ve bu değişikliklerin tarım üzerindeki etkilerini incelemektedir. Ekonomik önemi olan bitkilerin büyük bir çoğunluğu ve çevresel değişikliklerin etkileri bu derte incelenmiştir. İnsan gıdası olarak önemli olan ürünler ( çeltik, buğday, soya, sebzeler, kök ve yumrulu bitkiler)incelenmiştir. Özellikle hayvan yemi olarak kullanılan bitkiler ( mısır, sorgum, yüksek verimli yem bitkileri ve meralarda ) ayrıca incelenmiştir Çevresel faktörlerin değişik fizyolojik işlevler üzerine etkisi ve hasat edilen kısmın verimi üzerine etkisi değerlendirilmiştir. C3 ve C4 fotosentezine sahip bitkileri olası çevresel değişiklere hassasiyetleri açısından karşılaştırılmıştır

Dersin İçeriği : İklim değişimi ve küresel bitkisel verimliliğe bir bakış, sera gazları emisyonuna tarımın katkısı, iklim değişimine bazı ürün ekosistemlerinin tepkileri, buğday, sorgum, mısır, meralar ve yemitkileri, yumru ve kök bitkileri ve pamuk

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dersin tanıtımı ders içeriğinin tartışılması Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Görsel-işitsel destekli sunum
2 İklim değişimi ve küresel bitkisel verimliliğe bir bakış Ders notunun ilgili bölümleri Görsel-işitsel destekli sunum
3 İklim değişimleri; inceleme metotları Ders notunun ilgili bölümleri Görsel-işitsel destekli sunum
4 Geçmiş iklim değişimleri; sera gazlarının Rolü, Ders notunun ilgili bölümleri Görsel-işitsel destekli sunum
5 Gelecek iklim değişimi, iklim modellerinin tanımlanması Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Görsel-işitsel destekli sunum
6 Sera gazları salımına tarımın katkıları ve geriletme seçenekleri ve bu konu hakkında ödev verilecektir Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Görsel-işitsel destekli sunum
7 İklim değişimine yol açan etmenlerin interaktif etkileri; ozon, ultraviyole, sülfürdioksit karbondioksit Ders notunun ilgili bölümleri Görsel-işitsel destekli sunum
8 İklim değişimine bitki ekosistemlerinin tepkisi: Tahıllar, mısır sorgum Ders notunun ilgili bölümleri Görsel-işitsel destekli sunum
9 İklim değişimine bitki ekosistemlerinin tepkisi: Tahıllar: Buğday Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Görsel-işitsel destekli sunum
10 İklim değişimine bitki ekosistemlerinin tepkisi: Yem bitkileri ve çayır meralar. Ders notunun ilgili bölümleri Görsel-işitsel destekli sunum
11 Ara sınav Ara sınava kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak Yazılı sınav
12 İklim değişimine bitki ekosistemlerinin tepkisi: Endüstri bitkileri: Pamuk, Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Görsel-işitsel destekli sunum
13 İklim değişimine bitki ekosistemlerinin tepkisi: Endüstri bitkileri, sebzeler Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Görsel-işitsel destekli sunum
14 İklim değişimine bitki ekosistemlerinin tepkisi: Endüstri bitkileri: Sebzeler Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Görsel-işitsel destekli sunum
15 Sera gazı emisyonları, Türkiye ve diğer ülkeler arasında karşılaştırma Ders notunun ilgili bölümleri ve yardımcı kaynaklar Görsel-işitsel destekli sunum
16/17 Final sıavı Dönem sonuna kadar işlenmiş konuları kaynak kitaptan ve verilen sunulardan çalışarak sınava hazırlanmak Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Climate Change and Global Crop Productivity. 2000 / / 488 Pages / 9780851994390. KR REDDY, HF HODGES , (Editörler)
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma. 2
2 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. 4
3 Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. 4
4 Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. 4
5 Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. 5
6 İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. 4
7 Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. 0
8 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. 0
9 Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. 4
10 Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. 0
11 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. 5
12 Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. 3
13 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 2
14 Meslek etiğine saygılı olma. 2
15 Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. 0
16 Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. 4
17 Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 15 2 30
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 15 1 15
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 12 24
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 6 6
Toplam İş Yükü: 81
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.24
Dersin AKTS Kredisi: 3