Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bitki Biyoteknolojisine Giriş

Dersin Kodu : TBP213

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. RÜŞTÜ HATİPOĞLU
Prof.Dr. HAKAN ÖZKAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Biyoteknolojinin tanımı ve kapsamını bilir
Bitki biyoteknolojisinin günümüzdeki uygulamalarını bilir
Bitkilerde uygulanan in vitro kültür tekniklerini bilir
Bitkilerde uygulanan genetik manipulasyon tekniklerini bilir
Bitki biyotekolojisi-biyogüvenlik ilişkisini bilir

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bitki biyoteknolojisinin temel kavram ve prensiplerini öğretmek

Dersin İçeriği : Biyoteknolonin tanımı ve sınıflandırılması, in vitro kültür esasları, bitki Hücre ve doku kültürlerinin beslenmesi ve besi ortamları, in vitro tozlama ve dölleme, embriyo kültürü, mersistem, sürgün ucu ve tomurcuk kültürü, kallus kültürü, hücre kültürü, protoplast kültürü, haploid bitki üretimi, somaklonal varyasyon, somatik melezleme, bitkilerde gen transferi

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Tarla bitkileri bölümü derslikleri ve doku kültürü ve moleküler genetik laboratuarı


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Biyoteknolojinin tanımı ve kapsamı Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
2 Bitki biyoteknolojisinin tanımı ve tarihi gelişimi Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
3 Bitkilerde uygulanan biyoteknolojik yöntemlerin sınıflandırılması Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
4 İn-Vitro kültür esasları Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
5 Embriyo kültürü Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
6 İn-Vitro tozlama ve dölleme teknikleri ve bu konu hakkında ödev verilecektir Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
7 Meristem kültürü Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
8 Kallus kültürü Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
9 Hücre kültürü Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
10 Ara sınav Sınav için hazırlık yapılması Yazılı sınav
11 Haploid bitki üretimi Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
12 Somaklonal varyasyon Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
13 Protoplast kültürü ve somatik melezleme Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
14 Gen transferi Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
15 Gen transferi Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma
16/17 Final sınavı Sınav için hazırlık yapılması Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  OZCAN, S., GUREL, E. Ve BABAOGLU, M. 2001. Bitki Biyoteknolojsi. Genetik Muhendisligi ve Uygulamaları. S.U. Vakfı Yayınları
 Crop Science, Canadian Journal of Botany, Journal of Plant Breeding
 HATİPOĞLU, R. 2000. Bitki Biyoteknolojisi. Ç.Ü. Ziraat fakültesi Genel Yayın No: 190, Ders Kitapları Yayaın No: A-58
 BABAOGLU, M., GUREL, E. ve OZCAN, S. 2001. Bitki Biyoteknolojsi. Doku Kulturu ve Uygulamaları. S.U. Vakfı Yayınları
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma. 3
2 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. 3
3 Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. 3
4 Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. 3
5 Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. 3
6 İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. 4
7 Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. 5
8 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. 3
9 Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. 1
10 Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. 3
11 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. 3
12 Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. 3
13 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 2
14 Meslek etiğine saygılı olma. 3
15 Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. 1
16 Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. 2
17 Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 6 6
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 108
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.32
Dersin AKTS Kredisi: 4