|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitki Biyoteknolojisine Giriş |
|
Dersin Kodu |
: |
TBP213 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. RÜŞTÜ HATİPOĞLU Prof.Dr. HAKAN ÖZKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Biyoteknolojinin tanımı ve kapsamını bilir Bitki biyoteknolojisinin günümüzdeki uygulamalarını bilir Bitkilerde uygulanan in vitro kültür tekniklerini bilir Bitkilerde uygulanan genetik manipulasyon tekniklerini bilir Bitki biyotekolojisi-biyogüvenlik ilişkisini bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bitki biyoteknolojisinin temel kavram ve prensiplerini öğretmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Biyoteknolonin tanımı ve sınıflandırılması, in vitro kültür esasları, bitki Hücre ve doku kültürlerinin beslenmesi ve besi ortamları, in vitro tozlama ve dölleme, embriyo kültürü, mersistem, sürgün ucu ve tomurcuk kültürü, kallus kültürü, hücre kültürü, protoplast kültürü, haploid bitki üretimi, somaklonal varyasyon, somatik melezleme, bitkilerde gen transferi |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Tarla bitkileri bölümü derslikleri ve doku kültürü ve moleküler genetik laboratuarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Biyoteknolojinin tanımı ve kapsamı |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
2 |
Bitki biyoteknolojisinin tanımı ve tarihi gelişimi |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
3 |
Bitkilerde uygulanan biyoteknolojik yöntemlerin sınıflandırılması |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
4 |
İn-Vitro kültür esasları |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
5 |
Embriyo kültürü |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
6 |
İn-Vitro tozlama ve dölleme teknikleri ve bu konu hakkında ödev verilecektir |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
7 |
Meristem kültürü |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
8 |
Kallus kültürü |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
9 |
Hücre kültürü |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
10 |
Ara sınav |
Sınav için hazırlık yapılması |
Yazılı sınav |
|
11 |
Haploid bitki üretimi |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
12 |
Somaklonal varyasyon |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
13 |
Protoplast kültürü ve somatik melezleme |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
14 |
Gen transferi |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
15 |
Gen transferi |
Ders kitabından ders konusunun okunması ve konu ile ilgili makale okunması |
Power Point sunusu eşliğinde dersin anlatılması ve tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınav için hazırlık yapılması |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
OZCAN, S., GUREL, E. Ve BABAOGLU, M. 2001. Bitki Biyoteknolojsi. Genetik Muhendisligi ve Uygulamaları. S.U. Vakfı Yayınları
Crop Science, Canadian Journal of Botany, Journal of Plant Breeding
HATİPOĞLU, R. 2000. Bitki Biyoteknolojisi. Ç.Ü. Ziraat fakültesi Genel Yayın No: 190, Ders Kitapları Yayaın No: A-58
BABAOGLU, M., GUREL, E. ve OZCAN, S. 2001. Bitki Biyoteknolojsi. Doku Kulturu ve Uygulamaları. S.U. Vakfı Yayınları
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma.
|
3 |
|
2 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. |
3 |
|
3 |
Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. |
3 |
|
4 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. |
3 |
|
5 |
Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. |
3 |
|
6 |
İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. |
4 |
|
7 |
Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. |
5 |
|
8 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. |
3 |
|
9 |
Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. |
1 |
|
10 |
Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. |
3 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. |
3 |
|
12 |
Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
3 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
2 |
|
14 |
Meslek etiğine saygılı olma. |
3 |
|
15 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. |
1 |
|
16 |
Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. |
2 |
|
17 |
Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
6 |
6 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 108 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.32 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|