|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bitki Fizyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
TBP203 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MENŞURE ÖZGÜVEN Prof.Dr. MÜJDE KOÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bitki fizyolojisinin temel ilke ve kavramlarını bilir Bitkileri yaşayan bir organizma olarak kavrar Hücreden bitki düzeyine dek işlevlerin birbiriyle nasıl ilişkili olduğunu açıklar Difüzyon, osmoz, su potansiyeli kavramlarını ve bunların hücre işleyişine etkisini anlar Su alımı, hareketi ve transpirasyonu ile ilgili teorileri yorumlar ve açıklar Enerji dönüşümü, kullanımı ve gıda üretiminin temel mekanizmalarını anlar Azot örneğinde minerallerin asimilasyonunu anlar Asimilatların translokasyon mekanizmalarını açıklar Bitkilerde büyüme ve gelişme seyir ve süreçlerini kavrar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bitkinin temel yaşam süreçleri, çalışması ve büyüme ve gelişmesi hakkında öğrenciye genel bilgi vermek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Yüksek bitkilerdeki başlıca fizyolojik süreçler ele alınmaktadır. Bitkilerin yapı, organizasyonu ve farklı düzeyde fonksiyonları ana hatları ile ele alındıktan sonra, bitki-su ilişkileri, fotosentez, solunum, fotosolunum, azot metabolizması, asimilatların taşınması gibi temel metabolik süreçler açıklanacak; daha sonra bitkilerde büyüme ve gelişme ile ilgili süreçlerin fizyolojik esasları üzerinde durulacaktır |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bitkilerinin yapısı, organizasyonu ve farklı düzeydeki fizyolojik fonksiyonları |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
2 |
Bitki-su ilişkileri, genel özellikler, su potansiyeli |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
3 |
Bitki-su ilişkileri, suyun bitkideki hareketi |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
4 |
Bitkilerde fotosentez, fotosentetik sistem |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
5 |
Bitkilerde fotosentez, ışığa bağlı süreçler |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
6 |
Bitkilerde fotosentez, karbondioksit asimilasyonu ve bu konu hakkında ödev verilecektir |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
7 |
Bitkilerde foto-solunum |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
8 |
Bitkilerde solunum |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
9 |
Ara sınav |
Ara sınava kadar işlenmiş olan konuları verilen ders notu, diğer kaynaklar ve sunulardan sınava |
Çoktan seçmeli sınav |
|
10 |
Bitkilerde asimilatların taşınması |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
11 |
Bitkilerde azot metabolizması |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
12 |
Bitkilerde lipid metabolizması |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
13 |
Bitkilerde büyüme ve gelişme, temel esaslar |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
14 |
Bitkilerde büyüme ve gelişme, gelişmenin kontrolü |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
15 |
Bitkilerde büyüme ve gelişme, düzenleyici ve hormonlar: teşvik ediciler |
Ders notu ve diğer kaynaklardaki ilgili konular |
Düz anlatım, soru-cevap, tartışma |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
Dönem süresince işlenmiş olan konuları verilen ders notu, diğer kaynaklar ve sunulardan sınava |
Çoktan seçmeli sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
KACAR, B., KATKAT, A.V. ve ÖZTÜRK, Ş. 2010. Bitki Fizyolojisi. Nobel Yayın No: 848, 4. Baskı, s.556, Ankara
SALISBURY, F.B. and C.W. ROSS (1992). Plant Physiology. 4th ed. pp. 1-682. Wadsworth Publishing Company, Belmont, California, U.S.A.
TAIZ, L. and E. ZEIGER (1998). Plant Physiology. 2nd ed. pp. 1-792. Sinauer Associates, Inc., Publishers, Sunderland, Massachusetts, U.S.A
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma.
|
3 |
|
2 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. |
3 |
|
3 |
Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. |
2 |
|
4 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. |
0 |
|
5 |
Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. |
0 |
|
6 |
İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. |
4 |
|
7 |
Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. |
0 |
|
8 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. |
0 |
|
9 |
Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. |
1 |
|
10 |
Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. |
0 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. |
0 |
|
12 |
Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
14 |
Meslek etiğine saygılı olma. |
0 |
|
15 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. |
0 |
|
16 |
Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. |
0 |
|
17 |
Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
4 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
8 |
8 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 90 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|