|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Genetik |
|
Dersin Kodu |
: |
TBP114 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HASAN GÜLCAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Temel genetik bilgilerini alır. Sonra tarımda ve bitki ıslahında esas olmak üzere bitki genetiği,mitoz-meyoz bölünme,kromozomlar, mendel yasaları, bağlantı, genler arası ilişkiler, cinsiyete bağlılık,mutasyonlar, kantitatif genetik, populasyon genetiği ve evolusyon gibi konuları öğrenir ve genetik problemlerini çözer
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencileri temel ve tarımsal genetik konusunda bilgilendirmek |
|
Dersin İçeriği |
: |
Genetiğin tarihi, mendel kalıtımı (Mendel kalıtımının temel prensipleri), mayoz ve mitoz, bağlılık ve parça değiş tokuşu, pleiotropism, epistasis, mutasyon, kantitatif genetik, populasyon genetiği ve evrim |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Genetiğe giriş, mitoz – mayoz bölünme, kromozomlar |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Mendel yasaları , mono-,di- trihibrid açılımlar v.b. Mendel yasalarından sapmalar |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Khi-Kare kontrolu ve problem çözümleri |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Bağlantı- Linkage |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Cinsiyete bağlılık |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Genler arası ilişkiler |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Mutasyonlar ve bitki ıslahındaki önemi ve bu konu hakkında ödev verilecektir |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Kromozom yapı ve sayı değişiklikleri |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
9 |
Ara sınav |
Sekiz haftalık bilgilerin sınanması. |
Düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Kantitatif genetik |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Populasyon genetiği |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Genetiğin tarla bitkileri ıslahındaki yeri ve önemi, genetik bilgilerin pratik bitki ıslahında kullanımı |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Genetik problemleri ve çözümleme yolları |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Evolusyon-1 |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Evolusyon-2 |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Yıl sonu sınavı |
14 haftalık programla ilgili tüm bilgileri sınanması |
Düz anlatım, tartışma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
PIERCE, B.A., 2003. Genetics: A Conceptual Approaches., ISBN: 1-57259-160-9
SOYSAL, M.İ. 2006. Genetik, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Yayınları, Tekirdağ
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma.
|
4 |
|
2 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. |
5 |
|
3 |
Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. |
2 |
|
4 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. |
2 |
|
5 |
Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. |
4 |
|
6 |
İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. |
1 |
|
7 |
Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. |
3 |
|
8 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. |
0 |
|
9 |
Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. |
0 |
|
10 |
Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. |
0 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. |
0 |
|
12 |
Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
0 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
14 |
Meslek etiğine saygılı olma. |
1 |
|
15 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. |
0 |
|
16 |
Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. |
1 |
|
17 |
Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
2 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 68 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|