Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Genetik

Dersin Kodu : TBP114

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HASAN GÜLCAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Temel genetik bilgilerini alır. Sonra tarımda ve bitki ıslahında esas olmak üzere bitki genetiği,mitoz-meyoz bölünme,kromozomlar, mendel yasaları, bağlantı, genler arası ilişkiler, cinsiyete bağlılık,mutasyonlar, kantitatif genetik, populasyon genetiği ve evolusyon gibi konuları öğrenir ve genetik problemlerini çözer

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrencileri temel ve tarımsal genetik konusunda bilgilendirmek

Dersin İçeriği : Genetiğin tarihi, mendel kalıtımı (Mendel kalıtımının temel prensipleri), mayoz ve mitoz, bağlılık ve parça değiş tokuşu, pleiotropism, epistasis, mutasyon, kantitatif genetik, populasyon genetiği ve evrim

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Genetiğe giriş, mitoz – mayoz bölünme, kromozomlar Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım, tartışma
2 Mendel yasaları , mono-,di- trihibrid açılımlar v.b. Mendel yasalarından sapmalar Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım, tartışma
3 Khi-Kare kontrolu ve problem çözümleri Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım, tartışma
4 Bağlantı- Linkage Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım, tartışma
5 Cinsiyete bağlılık Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım, tartışma
6 Genler arası ilişkiler Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım, tartışma
7 Mutasyonlar ve bitki ıslahındaki önemi ve bu konu hakkında ödev verilecektir Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım, tartışma
8 Kromozom yapı ve sayı değişiklikleri Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım, tartışma
9 Ara sınav Sekiz haftalık bilgilerin sınanması. Düz anlatım, tartışma
10 Kantitatif genetik Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım, tartışma
11 Populasyon genetiği Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım, tartışma
12 Genetiğin tarla bitkileri ıslahındaki yeri ve önemi, genetik bilgilerin pratik bitki ıslahında kullanımı Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım, tartışma
13 Genetik problemleri ve çözümleme yolları Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım, tartışma
14 Evolusyon-1 Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım, tartışma
15 Evolusyon-2 Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım, tartışma
16/17 Yıl sonu sınavı 14 haftalık programla ilgili tüm bilgileri sınanması Düz anlatım, tartışma


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  PIERCE, B.A., 2003. Genetics: A Conceptual Approaches., ISBN: 1-57259-160-9
 SOYSAL, M.İ. 2006. Genetik, Tekirdağ Ziraat Fakültesi Yayınları, Tekirdağ
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 4 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma. 4
2 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. 5
3 Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. 2
4 Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. 2
5 Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. 4
6 İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. 1
7 Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. 3
8 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. 0
9 Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. 0
10 Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. 0
11 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. 0
12 Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. 0
13 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
14 Meslek etiğine saygılı olma. 1
15 Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. 0
16 Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. 1
17 Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 2 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 68
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.72
Dersin AKTS Kredisi: 3