Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tarımsal Ekoloji

Dersin Kodu : TBP112

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. CELALEDDİN BARUTÇULAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tarımsal ekoloji ve ekosistemle ilgili temel kavramların anlaşılması
Ekosistemde verimliliği değerlendirebilecek bilgilerin kazanılması
Doğal- ve tarımsal-ekosistem farklarının anlaşılması
Bitkisel üretimin (üretici organizma) temel özellikleri bilinir
Bitkisel üretime etkili faktörlerin (enerjitik ve maddesel) kavranması

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tarımsal ekoloji ile ilgili temel ilke ve kavramlarla bitkisel üretime etkili olan faktörleri öğretmek

Dersin İçeriği : Ekoloji ve tarımsal ekoloji tanımı, doğal ekosistem öğeleri (üretici, tüketici ve ayrıştırıcılar), prensipleri (enerji akışı, madde döngüsü), verimliliği, doğal ve agro (tarımsal)-ekosistem farkları, tarımsal üretim sistemleri ve bunların dayandığı bitkisel (birincil) üretimi etkileyen enerjitik (ışık, sıcaklık, yerçekimi) ve maddesel (karbondioksit, su, bitki besin elementleri tuzluluk asitlik) çevre faktörleri ile bu faktörlerin bitkisel üretim üzerine etkileri incelenmektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik, laboratuvar


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tarımsal ekolojinin tanımı, önemi, kapsamı ve diğer bilim dallarıyla ilişkisi, güncel çevre sorunlarının ekolojik yönden irdelenmesi Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım ve tartişma
2 Ekosistemin tanımı, unsurları (üretici, tüketici ve ayrıştırıcı organizmalar, enerjitik ve maddesel faktörler) Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım ve tartişma
3 Ekosistemin çalışma prensipleri (enerji akışı, madde döngüsü) Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım ve tartişma
4 Besin-enerji zinciri ve pramidi Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım ve tartişma
5 Ekosistemde verimlilik ve ölçüm yöntemleri Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım ve tartişma
6 Doğal- ve agro (tarımsal)-ekosistem farkları Ders kitabındaki ilgili konular Düz anlatım ve tartişma
7 Gıda üretim sistemleri ve bu konu hakkında ödev verilecektir. Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım ve tartişma
8 Bitkisel üretimin temel unsurları (gen kaynakları, adaptasyon, toprakların sınıflandırılması, tarımsal araziler ve dağılımı) Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım ve tartişma
9 Ara sınavı + ders işleme yazılacak Ara sınava kadar işlenmiş olan konuları verilen ders kitabı Düz anlatım ve tartişma
10 Çevre koşulları, organizmanın çevreye tepkisinde temel ilkeler (tepki tipleri, etki mekanizmaları) Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım ve tartişma
11 Çevre faktörü olarak güneş, ışık ve bitkisel üretim yönünden özellikleri Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım ve tartişma
12 Işık ve bitkisel üretim Ders kitabındaki ilgili konular Düz anlatım ve tartişma
13 Sıcaklık ve bitkisel üretim Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım ve tartişma
14 Atmosfer (oksijen, azot, karbondioksit ve diğer gazlar, duman ve partiküller) ve bitkisel üretim Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım ve tartişma
15 Su ve bitkisel üretim Ders notları ve kaynak kitaplar Düz anlatım ve tartişma
16/17 Final sınavı Ders notları ve kaynak kitaplar Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  http://eogrenme.anadolu.edu.tr/_layouts/eLrnPoint/AofElrnPortal/GetEbook.aspx?c=TRM103U&s=1
 http://www.tarimakademisi.com.tr/wp-content/uploads/2012/05/TARIMSAL-EKOLOJ%C4%B0.pdf
 KOCATAŞ, A. 1999. Ekoloji, Çevre Biyolojisi. Ege Üniv. Su Ürünleri Fak. Yay. No. 51, 564 s., İzmir.
 ANDİÇ, C., 1999. Tarımsal Ekoloji. Atatürk Üniversitesi Ziraat Fakültesi Ders Notları No: 106, Erzurum
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 2 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma. 2
2 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. 4
3 Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. 4
4 Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. 4
5 Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. 4
6 İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. 4
7 Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. 1
8 Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. 2
9 Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. 4
10 Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. 4
11 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. 4
12 Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. 4
13 Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 4
14 Meslek etiğine saygılı olma. 4
15 Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. 3
16 Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. 3
17 Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2