|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İstatistik |
|
Dersin Kodu |
: |
TBP104 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ZEYNEL CEBECİ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Basit deneme planlama, kurma ve verileri özetlemede beceri kazanma Olasılık kuramını anlama ve basit olasılıkları hesaplama becerisi kazanma Temel çıkarımsal (yorumlamalı) istatistiksel veri analizinde yeterlik İki örnekli verilerin temel analizinde beceri kazanma Tek değişkenli verilere ait tanımlayıcı istatistikleri hesaplama ve yorumlama becerisi kazanma İki değişken arasındaki ilişkileri anlama ve yorumlama becerisi kazanma
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders tanımlayıcı ve yorumlamalı istatistiğe ait çeşitli yöntem ve tekniklerle analiz edilen sonuçların yorumlanması; örnekleme, deneme, değişkenlik, dağılış, nedensellik, tahmin, güven aralığı, hipotez testleri ve önem kontrolleri gibi temel istatistik kavramlar ve yöntemlerin anlaşılmasını sağlamak ve istatistik ile ilgili analiz ve kritik değerlendirme yaklaşımlarını öğretmeyi amaçlamaktadır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders değişken türleri, bir veya daha fazla kalitatif ve kantitatif değişkenin grafiksel analizi; dağılışlar, dağılışın merkezi ölçüleri, dağılıştaki değişkenlik, çarpıklık ve diklik; şansa bağlı örnekleme; normal dağılışlar; bir veya daha fazla örnek için hipotez testleri; uyum iyiliği ve bağımlılıkla ilgili Ki-kare testleri; Pearson korelasyonu, doğrusal regresyonlar ve ilgili önem testleri hakkında tanımlayıcı ve yorumlamalı istatistik konuları kapsamaktadır |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
İstatistiğe giriş, temel terimler ve kavramlar,
istatistiksel semboller, veri ve değişkenler, değişken türlerii |
Internet´te İ"statistiğe giriş" başlıklı öğrenme kaynaklarını araştırma; İstatistiğin tanımı ve amaçlarını öğrenme |
Okuma |
|
2 |
Populasyonlar, örnekler, örnekleme |
Ders kitaplarında ve internet´te basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma |
Okuma |
|
3 |
Sayısal ve grafiksel veri özetleme, frekans tabloları, histogramlar, grafikler, grafik türleri, dağılışların yorumlanması |
R istatistik yazılımını he comprehensive R archive Network´ten indirme ve kurma, İnternet´te R istatistik yazılımı ile ilgili öğrenme materyallerini arama ve bazılarını indirme |
Internet/bilgisayar çalışması |
|
4 |
Merkezi dağılış ölçüleri, aritmetik ortalama, tartılı ortalama, harmonik ortalama, geometrik ortalama, budanmış ortalama, ortanca, tepe değeri, çeyrek, ondalık ve yüzdelik konum ölçüleri |
Ders kitaplarında ve internet´te basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma |
Okuma |
|
5 |
Değişim/dağılış ölçüleri: Değişim genişliği, varyans, standart sapma, varyasyon katsayısı, diklik ve çarpıklık katsayıları, ortalamanın standart hatası
|
Ders kitaplarında ve internet´te basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma |
Okuma |
|
6 |
Olasılığa giriş: Olasılık kuralları, deneme, örnek uzayı, basit olay, olay, tümleyen olay, olayların kesişim ve birleşimleri, bir olayın olasılığı, koşullu olasılıklar, bağımsız olaylar, birbirini engelleyen olaylar, Venn şemaları |
Ders kitaplarında ve internet´te basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma. Olasılık dağılışları ile ilgili Java appletlerini indirme ve bilgisayara kurma; basit olasılık hesaplamaları yapma |
Okuma ve Java appletleriyle uygulama çalışması |
|
7 |
Kesikli olasılık dağılışları, binomiyal dağılışlar, Poisson dağılışları |
Ders kitaplarında ve internet´te basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma |
Okuma |
|
8 |
Sürekli olasılık dağılışları: Normal olasılık dağılışları, Standart normal dağılışlar, sürekli verilerin standardizasyonu |
Ders kitaplarında ve internet´te basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma |
Okuma |
|
9 |
Ara sınav |
|
|
|
10 |
Standart sapmanın bilindiği ve bilinmediği durumlarda populasyon ortalaması ve oranların aralık tahminleri; örnek büyüklüğünün saptanması |
Ders kitaplarında ve internet´te basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma |
Okuma |
|
11 |
Hipotez testleri, sıfır ve alternatif hipotezlerin kurulması; I. ve II. tip hatalar; bir populasyon ortalaması ve oranına ilişkin testler |
Ders kitaplarında ve internet´te basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma |
Okuma |
|
12 |
İki populasyon ortalaması arasındaki farklılıkların testleri, bağımsız ve eşli örneklere ilişkin testler, oranlardaki farkların testleri. Populasyon varyanslarına ve iki populasyon varyansı arasındaki farklılıklar için hipotez testleri |
Ders kitaplarında ve internet´te basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma |
Okuma |
|
13 |
Ki-Kare analizi: Uyum iyliği ve iki yönlü tablolarda bağımsızlık testi |
Ders kitaplarında ve internet´te basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma |
Okuma |
|
14 |
İki değişkenli veri analizi: Korelasyon ve doğrusal regresyon tahminleri, serpilme diyagramları |
Ders kitaplarında ve internet´te basılı ve/veya elektronik kitaplarda konu hakkındaki bölümleri okuma |
Okuma |
|
15 |
Yarı yıl sonu sınavına hazırlık |
|
|
|
16/17 |
Yarı yıl sonu sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
IŞIK, A. (2006). Uygulamalı İstatistik - I. Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. 510 s. (ISBN 975-295-544-4)
IŞIK, A. (2006). Uygulamalı İstatistik - II. Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş. 700 s. (ISBN 975-295-582-7). (in Turkish)
ATIL, H. (1998). İstatistik. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Yayınları No: 531. 196 s. Ege Üniversitesi Ofset Atölyesi, Bornova - İzmir
KAYAALP, G.T. & S. ÇANKAYA (2004). İstatistik. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 258, Ders Kitapları Yayın No: A-84. 122 s. Adana
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı alanlarında bilgi sahibi olma.
|
1 |
|
2 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında problemleri saptama, tanımlama ve çözme. |
4 |
|
3 |
Tarla bitkileri ile ilgili temel kavramları sentezleme becerisi kazanma. |
1 |
|
4 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili sorunları tanıma, karar verme ve çözümleme konularında inisiyatif kullanma. |
2 |
|
5 |
Sürdürülebilir tarım, çevre ve doğal kaynakların korunması, biyolojik çeşitlilik ve bitki gen kaynaklarının muhafazası konularında bilinç kazanma. |
0 |
|
6 |
İklim ve toprağı en iyi şekilde kullanabilecek, bitkisel üretim sağlama yeteneği kazanma. |
1 |
|
7 |
Tarla bitkileri ıslahı ve biyoteknolojisi konularının temel esaslarını öğrenme. |
4 |
|
8 |
Ziraat mühendisliği, Tarla bitkileri yetiştiriciliği ve ıslahı uygulamalarında modern teknik araçları seçme ve kullanma. |
3 |
|
9 |
Amaca uygun araştırma denemesi kurabilme ve sonuçları bilimsel yöntemlerle yorumlayabilme özelliği kazanma. |
5 |
|
10 |
Bireysel ve ekip çalışması yapabilme yeteneğini kazanma. |
5 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseme. |
0 |
|
12 |
Alanıyla ilgili etkili ve sağlıklı iletişim kurmak ve iletişim teknolojilerini kullanma. |
3 |
|
13 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
3 |
|
14 |
Meslek etiğine saygılı olma. |
0 |
|
15 |
Ziraat mühendisliği ile ilgili mevzuata ve yönetim sistemlerine hakim olma. |
2 |
|
16 |
Ziraat Mühendisliği alanında plan ve proje yapabilecek, uygulayabilecek, yönetebilecek ve izleyebilecek yetkinliğe sahip olma. |
4 |
|
17 |
Öğrendiği bilgileri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
15 |
3 |
45 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
15 |
2 |
30 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
3 |
12 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 91 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|