Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Toprak Bilimi

Dersin Kodu : TYP213

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. KEMAL YALÇIN GÜLÜT
Dr.Öğr. ÜyesiDr. KEMAL YALÇIN GÜLÜT

Dersin Öğrenme Kazanımları : 1) Toprağın basit bir barınma materyali olmadığı canlı, organik ve inorganik yapıları içinde bulunduran bir dinamik varlık olduğunu bilmek
2) Toprakların oluşumunda ana kaya, topografya, zaman, iklim ve canlı organizmalar gibi faktörlerin rollerini ve bu faktörlerden her birinin toprağın özellikleri üzerine etkisinin ne olduğu tahmin edebilmek.
3) Toprağın yalnızca bitkilerin büyüme , verim ve kalite özellikleri üzerine değil, güvenli gıda elde etmede ve buna bağlı olarak insan sağlığı üzerinde belirgin etkileri olduğunu bilmek
4) Sulama, gübreleme ve toprak işleme gibi tarımsal uygulamaların toprak özelliklerine göre değiştiğini kavramak.
5) Ekolojik denge açısından toprağın çevre kirleticileri için bir filtre ve tamponlayıcı unsur olduğunu kavramak .
6) Toprakların tarımsal özelliklerinin yitirilmesi durumunda bunları tarıma tekrar kazandırmanın ve toprak bozunmazdan önceki özelliklere aynı düzeyde sahip olunmasının olanaklı olmadığının anlaşılması

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Canlı, dinamik ve heterojen bir yapı olan toprağın, ekosistem içinde bir çok rolü üstlenmiş olduğu; bitkiler için büyüme ve besleme ortamı olduğu; artık parçalayıcısı, atıkların filtre edilmesi, C, N, S vb. tüm makro-mikro elementlerin doğal döngüsünde vazgeçilmez bir materyal olduğu bilgilerinin öğrencilere verilmesi ve bitkilerin yetişmesi açısından önem taşıyan uygun toprak özelliklerinin belirlenmesi, toprakta yarayışlı suyun hesaplanması, bazı toprak-bitki analizlerinin öğretilmesi gibi pratiğe yönelik bilgi ve deneyimlerin kazandırılmasıdır.

Dersin İçeriği : Pedosfer, Toprak oluşumu, ayrışma, toprak tekstürü, kil mineralleri, toprağın organik maddesi, toprak canlıları, katyon değişim kapasitesi, toprak asitliği, toprak strüktürü, toprak suyu, toprak sıcaklığı, toprak rengi, toprak havası, bitki besin maddeleri, toprak oluşumunu etkileyen faktörler.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Toprağın Ana materyali bileşimi Özellikleri Ön okuma. Düz anlatım ve tartışma
2 Anorganik ana materyal, mineral ve kayaçlar Ön okuma. Düz anlatım ve tartışma
3 Mineral kısmın ayrışma ve parçalanması, fiziksel, kimyasal ve biyolojik ayrışma Ön okuma. Düz anlatım ve tartışma
4 Toprak tekstürü Ön okuma. Düz anlatım ve tartışma
5 Kil Mineralleri Ön okuma. Düz anlatım ve tartışma
6 Toprak Organik maddesi Ön okuma. Düz anlatım ve tartışma
7 Toprak Canlıları Ön okuma. Düz anlatım ve tartışma
8 Ara Sınav
9 Katyon ve anyon adsorpsiyonu Ön okuma. Düz anlatım ve tartışma
10 Toprak Asitliği Ön okuma. Düz anlatım ve tartışma
11 Koagulasyon ve peptizasyon. Toprak Strüktürü Ön okuma. Düz anlatım ve tartışma
12 Toprak Suyu, Toprak havası, sıcaklığı ve rengi Ön okuma. Düz anlatım ve tartışma
13 Toprak Erozyonu Ön okuma. Düz anlatım ve tartışma
14 Toprakta besin maddeleri Ön okuma. Düz anlatım ve tartışma
15 Toprak Oluşumu ve sınıflandırılması Ön okuma. Düz anlatım ve tartışma
16/17 Final Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  1) Özbek, H., Kaya, Z., Gök, M., Kaptan, H.2007. Toprak Bilimi (Çeviri). Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 73, Ders Kitapları Yayın No: 16, 816 S, Adana.
 2) Güzel, N., Gülüt, K.Y. 2010. Toprağın Oluşumu ve Özellikleri. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 289, Ders Kitapları Yayın No: A-91,1404 S.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. 0
2 Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. 4
3 Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. 2
4 Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. 0
5 Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar. 0
6 Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar 0
7 Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular. 2
8 Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular. 0
9 Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir 4
10 Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular 3
11 Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. 0
12 Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular. 2
13 Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir. 1
14 Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar 2
15 Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2