Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Difernsiyel Denklemler |
|
Dersin Kodu |
: |
TYP201 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. DİLEK KAHYALAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bu dersi başarıyla tamamlayan bir öğrenci
Diferansiyel denklemin tanımı ve sınıflandırmasını yapabilir.
Verilen bir bağıntıdan keyfi sabitleri yok ederek bir diferansiyel denklem elde edebilir.
Birinci mertebeden diferansiyel denklemlerin genel tiplerini tanıyabilir ve genel çözümlerini bulabilir. Yüksek mertebeden Lineer Diferansiyel denlemlerin temel teorisini bilir. Sabit Katsayılı homogen olan ve homogen olmayan Lineer Diferansiyel denklemlerin genel çözümlerini bulabilir.
Özel çözüm bulmak için Belirsiz katsayılar Yontemi ve Parametrelerin Değişimi Yöntemlerini kullanabilir. Cauchy Euler Denklemlinin genel çözümünü bulur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Mühendislikte çok sayıda problemi çözümleyebilmek için önce bu problemleri matematiksel ifadelerle formüle etmek ve bunlarla ilgili bazı başlangıç ve sınır koşullarını kullanarak problemlerin çözümlerini oluşturan fonksiyonları ortaya koymaktır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Birinci basamaktan diferansiyel denklemler; Ayrılabilen denklemler, Lineer Denklemler, Tam dif. denklemler ve integral çarpanı, Yüksek basamaktan dif. denklemler,Sabit katsayılı denklemler, Belirsiz katsayılar yöntemi. parametrelerin değişimi yöntemi, Laplace dönüşümleri. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Diferansiyel Denklemlerin Tanımı ve sınıflandırılması |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
2 |
Başlangıç ve sınır değer problemleri |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
3 |
Diferansiyel denklemlerin elde edilmesi |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
4 |
Tam Diferansiyel denklemler ve İntegral Çarpanı |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
5 |
Ayrılabilen Diferansiyel denklemler |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
6 |
Homogen Diferansiyel denklemler |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
7 |
Lineer ve Bernouilli Diferansiyel Denklemler |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
konuların tekrar edilmesi |
Yazılı sınav yapılacak |
|
9 |
Lineer Denklemlerin Temel teorisi |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
10 |
Sabit Katsayılı Homogen denklemler |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
11 |
Sabit Katsayılı Homogen olmayan denklemler |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
12 |
Belirsiz Katsayılar Yöntemi |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
13 |
Parametrelerin değişimi Yöntemi |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
14 |
Cauchy Euler Denklemi |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
15 |
Laplace transformation |
Yok |
Düz anlatım ve tartışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
konuların tekrar edilmesi |
Yazılı sınav yapılacak |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alanıyla ilgili kaynaklara ulaşma, bu kaynaklardan yararlanma ve kendini sürekli yenileme |
2 |
|
2 |
Sulama şebekelerinin işletme, bakım ve onarımlarına ilişkin faaliyetleri planlar; izleme ve değerlendirilmesine yönelik proje formülasyonları geliştirir, sulama şebekelerini işletir. |
3 |
|
3 |
Toprak -Bitki -Su ilişkileri ve toprağın mühendislik özelliklerini kullanarak sulama programlarını geliştirir ve uygulayabilir. |
3 |
|
4 |
Atık sular, drenaj suları, yüzey akış suları, arıtılmış atık sular gibi geleneksel olmayan suların çevreyi olumsuz yönde etkilemeden yeniden kullanılması için stratejiler geliştirir ve uygular, suların sulamaya uygunluğu ve tuzlu alkali toprakların ıslahı ile ilgili laboratuvar analizlerini yapar ve rapor hazırlar. |
3 |
|
5 |
Toprak su yapıları, hayvan barınakları, depo yapıları ile bitkisel üretim yapılarının projelerini hazırlar. Statik, mukavemet yönünden analiz eder. Yapımda kullanılacak malzeme özelliklerini belirler, malzemeler ile ilgili testleri yapar. |
2 |
|
6 |
Bitkisel üretim yapılarını tasarlar, çevre içi koşulları denetler ve işletir; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar.
|
2 |
|
7 |
Tarım alanlarında drenaj etütlerini yapar; drenaj sistemlerini planlar, projelerini hazırlar ve uygulamasını yapar; kullanılacak malzemelerin seçimini yapar, test eder ve rapor hazırlar
|
2 |
|
8 |
Toprak ve su koruma (erozyon) ve su hasadı konularında sorunları ortaya koyar, proje hazırlar ve uygular.
|
2 |
|
9 |
Gölet ve küçük barajları tasarlar projeler geliştirir. Entegre havza yönetimi kapsamında kuraklık ve taşkın eylem planlarını hazırlar uygular.
|
2 |
|
10 |
Bağımsız Çalışabilir ve Sorumluluk Alabilir |
3 |
|
11 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim ve su kaynaklarının korunması amaçlarına uygun su yönetimi stratejilerini geliştirir ve uygular |
1 |
|
12 |
Sulama sistemlerinin mühendislik tasarımını ve aplikasyonunu yapar; bu sistemlerde kullanılacak malzemelerin testini yapar ve rapor hazırlar. |
2 |
|
13 |
Arazi toplulaştırma projeleri hazırlar, uygular. Tarla içi geliştirme hizmetlerini gerçekleştirir. Kırsal kalkınma projelerini hazırlar ve uygular.
|
3 |
|
14 |
Sürdürülebilir tarımsal üretim için pratik, etkin çözümler üretir.
|
3 |
|
15 |
Temel mühendislik, temel tarım mühendisliği ile tarımsal yapılar ve sulama mühendisliği bilgilerini kullanarak toprak, su gibi doğal kaynaklarını korunması amacıyla projeler geliştirir ve toplum yararına sunar
|
2 |
|
16 |
Mesleki konularda sorunları tanıma karar verme ve çözümleme yeteneğine sahip olur.
|
2 |
|
17 |
Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|