Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İktisadi Düşünceler Tarihi

Dersin Kodu : EC 303

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MUAMMER TEKEOĞLU

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğrencinin gerçek hayatta da analiz ve sentez yapma yeteneğini geliştirme.
Ekonomik olayların çok yönlülüğünü kavratma
Ekonomide tek gerçeklik olgusunun olmadığı bilincini vererek eleştirisel bakmayı öğretme

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dersin amacı iktisat biliminin evrimindeki kilometre taşlarının neler olduğunu açıklayarak, öğrencilerin iktisat bilgilerim pekiştirmektir. İktisat teorilerinin hangi koşullarda üretildiği bilgilerini vermektir.

Dersin İçeriği : İktisadi Düşünceler Tarihi ve İktisat Biliminin Hangi Aşamalardan Geçtiği

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İktisadi Düşünce Konularına Genel Bir Bakış ve Yöntem Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Düz Anlatım
2 Yeni Çağ Başlarında Avrupa Düşüncesi ve Merkantilist Doktrin Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Düz Anlatım
3 Liberal Doktrin ve Liberal İktisadın Doğuşu Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Düz Anlatım
4 İktisadın İlk yüzyılında Klasik Politik İktisada Yön Veren Olgular Ve Klasik İktisat Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Düz Anlatım
5 Klasik İktisat ve Başlıca Katkılar Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Düz Anlatım
6 Sosyalist Düşünceler Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Düz Anlatım
7 Milli İktisat Doktrini ve Tarihçi Düşünceler Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Düz Anlatım
8 Arasınav Sınava Hazırlık Yazılı Sınav
9 Neo-klasik İktisat ve Katkılar Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Düz Anlatım
10 Neo-klasik İktisat (Devam) Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Düz Anlatım
11 Kurumcu Düşünce Okulu ve Katkılar Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Düz Anlatım
12 Keynes İktisadı ve Keynescilik Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Düz Anlatım
13 Avusturya Okulu ve Yeni Liberal İktisat Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Düz Anlatım
14 Monetarizm, Yeni-Klasik İktisat ve Arz Ekonomisi Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Düz Anlatım
15 Keynezyen İktisat ve Katkılar Öğrenciler, konu başlıklarına göre kitapların ilgili bölümlerini okuyarak derse ön hazırlık yapacaklardır. Düz Anlatım
16/17 Yarıyılsonu Sınava hazırlık Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Prof. Dr. Muammer TEKEOĞLU İktisadi Düşünceler Tarihi
Diğer Kaynaklar  E. K. HUNT (Çev. M. Günay), İktisadi Düşünce Tarihi, Dost Kitabevi Yayınları, ANKARA 2002
 Mark SKOUSEN (Çev. M. Acar; E. Erdem; M. Toprak), Modern İktisadın İnşası; Büyük Düşünürlerin Hayatları ve Fikirleri, Liberte Yayınları No: 79, ANKARA 2003
 Robert L. HEILBRONER, İktisat Düşünürleri, Dost Kitabevi Yayınları, ANKARA 2003
 Todd G. BUCHHOLZ (Çev. İ. Aktar), Ölü İktisatçılardan Yeni Fikirler, Adres Yayınları, ANKARA 2005
 Derleyen: Kaya ARDIÇ, Post-Otistik İktisat, İÜ İktisat Fakültesi Mezunları Cemiyeti Yayınları, İSTANBUL 2004


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İktisat bilim dalında arz ve talebin önemini ve piyasa ekonomisinin iyi çalışabilme koşullarını açıklama. 4
2 Piyasa ekonomisinin etkinlik avantajında fiyatın rolünü belirtebilme. 5
3 Ekonomide devletin rolü, para ve maliye politikaları, merkez bankası ve piyasa yapısını tanımlayabilme. 5
4 Küresel ekonominin doğurduğu fayda ve maliyetleri algılayabilme. 4
5 Karşılaşılabileceği sorunlar karşısında, sayısal ve politika seçenekleri üretebilme. 5
6 Kantitatif ve niteliksel teknikleri kullanarak model kurma, çözme ve yorumlama. 5
7 İktisadi olayların analizinde, ekonomi kuramını kullanma. 5
8 Bilgisayar programlarını kullanma, sentez yapabilme, ve hazırlanan bilgiyi etkin sunabilme. 5
9 İktisadi analiz yöntemlerini uygulama. 2
10 Sorunlara çözüm önerileri geliştirmek üzere, kavramsal düzeyde analiz yapma, kıyaslama, yorumlama, değerlendirme ve sentez yapma becerisi elde edinebilmek. 2
11 Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alma, liderlik yapma ve etkin biçimde çalışma. 4
12 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izleme ve kendini geliştirebilme. 2
13 Araştırmadığı bir alanda akademik kurallar çerçevesinde farklı kaynaklardan yararlanma, elde ettiği bilgileri sentezleme ve etkin biçimde sunma. 5
14 Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanma. 5
15 İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlama ve yorumlama; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade etme. 3
16 Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgulama, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirme ve uygulama. 4
17 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanıma ve uygulama. 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 115
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.6
Dersin AKTS Kredisi: 5