|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sınıf Ve Etnik İlişkiler |
|
Dersin Kodu |
: |
FGS407 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Etnik durumun verili bir grubun ötekilerden ayıran kültürel değerlerle normlar olduğunu bilir Etnik bir grup üyelerinin kendilerini çevresindeki öteki gruplardan ayırtan ortak bir kültürel kimliğe ilişkin bir farkındalığı paylaştıkları bir grup olduğunu anlar. Hemen hemen bütün toplumlarda etnik farklılıklar güç ile maddi servet farklılıklarıyla el ele bilir. Öteki farklılıkların aynı zamanda tek temeli olduğu durumlarda da bu iki farklılığın dile getirilir bilir. Etnik durum, Irkçılık, Önyargı, Ayrımcılık, Milletçilik gibi kavramlara nesnel yaklaşımlar gösterir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Etnik durum, Irkçılık, Önyargı, Ayrımcılık, Milletçilik gibi kavramların toplumdaki farklı sınıflar veya yapılaşmış eşitsizlikler arasındaki çatışmasının öteki pek çok ayrılık ve karşıtlıkların kaynağı olduğunun bilinmesi. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Toplumsal Tabakalaşma Sistemleri, Etnik Durum, Önyargı ve ayrımcılık, Tarihsel bakış açısı altında Etnik Karşıtlık, Ulus devletler, Etni, Kabile ve milliyetçilik, Irkçılık ve görünümleri vb. konular ele alınacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Seminer odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Toplumsal Tabakalaşma Sistemleri |
Hazırbulunuşluk |
Düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Etnik Durum |
Kitaplardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Önyargı ve Ayrımcılık |
Kitaplardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Tarihsel bakış açısı altında Etnik Karşıtlık |
Kitaplardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Tarihsel bakış açısından etnik ilişkilerde bazı örnekler |
Kitaplardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Ulus-devletler |
Kitaplardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Ulus- devletlerdeki etnik çeşitlilikler; azınlıklar, etnik topluluklar |
Kitaplardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Sınava hazırlık |
Yazılı yoklama |
|
9 |
Ulus ve Yurttaşlık |
Kitaplardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Etni, Kabile ve milliyetçilik |
Kitaplardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Irkçılık ve görünümleri |
Kitaplardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Eğitim ve etnik tutumlar, Göç ve etnik çatışmalar |
Kitaplardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, tartışma |
|
13 |
Grup kapanması ve kaynaklara ayrıcalıklı erişimler |
Kitaplardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Etnik ilişkilerin gelecekteki olası gelişmeler; asimilasyon, eritme potası, kültürel çoğulculuk |
Kitaplardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Kitaplardan ilgili bölümler |
Düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı yoklama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Sınıf, Stephan Edgell, Dost Kitapevi, 1993
1780´den Günümüze Milletler ve Milliyetçilikler, Erich Hobsbawm, Ayrıntı yayınları, 1993
Uluslar ve Milliyetçilikler, Jean Leca, Metis Yayınları, 1996
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Milliyetçiliğin Kara Baharı, Tanıl Bora, Birikim Yayınları, 1995
Balibar&Wallerstein, (1995) Irk, Ulus, Sınıf, İstanbul: Metis Yayınları.
Milli Kimlik, Anthony Smith, İletişim yayınları, 1996
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
4 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
3 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
4 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
3 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
3 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
3 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
3 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
3 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
2 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
4 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
4 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
4 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
4 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
2 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
2 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
4 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 113 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|