Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sınıf Ve Etnik İlişkiler

Dersin Kodu : FGS407

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Etnik durumun verili bir grubun ötekilerden ayıran kültürel değerlerle normlar olduğunu bilir
Etnik bir grup üyelerinin kendilerini çevresindeki öteki gruplardan ayırtan ortak bir kültürel kimliğe ilişkin bir farkındalığı paylaştıkları bir grup olduğunu anlar.
Hemen hemen bütün toplumlarda etnik farklılıklar güç ile maddi servet farklılıklarıyla el ele bilir. Öteki farklılıkların aynı zamanda tek temeli olduğu durumlarda da bu iki farklılığın dile getirilir bilir.
Etnik durum, Irkçılık, Önyargı, Ayrımcılık, Milletçilik gibi kavramlara nesnel yaklaşımlar gösterir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Etnik durum, Irkçılık, Önyargı, Ayrımcılık, Milletçilik gibi kavramların toplumdaki farklı sınıflar veya yapılaşmış eşitsizlikler arasındaki çatışmasının öteki pek çok ayrılık ve karşıtlıkların kaynağı olduğunun bilinmesi.

Dersin İçeriği : Toplumsal Tabakalaşma Sistemleri, Etnik Durum, Önyargı ve ayrımcılık, Tarihsel bakış açısı altında Etnik Karşıtlık, Ulus devletler, Etni, Kabile ve milliyetçilik, Irkçılık ve görünümleri vb. konular ele alınacaktır.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Seminer odası


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Toplumsal Tabakalaşma Sistemleri Hazırbulunuşluk Düz anlatım, tartışma
2 Etnik Durum Kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma
3 Önyargı ve Ayrımcılık Kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma
4 Tarihsel bakış açısı altında Etnik Karşıtlık Kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma
5 Tarihsel bakış açısından etnik ilişkilerde bazı örnekler Kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma
6 Ulus-devletler Kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma
7 Ulus- devletlerdeki etnik çeşitlilikler; azınlıklar, etnik topluluklar Kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma
8 Arasınav Sınava hazırlık Yazılı yoklama
9 Ulus ve Yurttaşlık Kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma
10 Etni, Kabile ve milliyetçilik Kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma
11 Irkçılık ve görünümleri Kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma
12 Eğitim ve etnik tutumlar, Göç ve etnik çatışmalar Kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma
13 Grup kapanması ve kaynaklara ayrıcalıklı erişimler Kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma
14 Etnik ilişkilerin gelecekteki olası gelişmeler; asimilasyon, eritme potası, kültürel çoğulculuk Kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma
15 Genel değerlendirme Kitaplardan ilgili bölümler Düz anlatım, tartışma
16/17 Final sınavı Sınava hazırlık Yazılı yoklama


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Sınıf, Stephan Edgell, Dost Kitapevi, 1993
 1780´den Günümüze Milletler ve Milliyetçilikler, Erich Hobsbawm, Ayrıntı yayınları, 1993
 Uluslar ve Milliyetçilikler, Jean Leca, Metis Yayınları, 1996
Diğer Kaynaklar  Milliyetçiliğin Kara Baharı, Tanıl Bora, Birikim Yayınları, 1995
 Balibar&Wallerstein, (1995) Irk, Ulus, Sınıf, İstanbul: Metis Yayınları.
 Milli Kimlik, Anthony Smith, İletişim yayınları, 1996


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 0 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 4
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 3
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 4
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 3
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 3
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 3
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 3
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 3
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 2
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 4
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 4
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 4
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 4
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 2
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 2
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 4
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 113
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.52
Dersin AKTS Kredisi: 5