Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Dil Felsefesi

Dersin Kodu : FGS401

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. CELAL GÜRBÜZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Dilin temel kavramlarını tanır
Dilin toplumsal/kültürel içeriğini değerlendirir
Dil ve düşünce ilşkisini kavrar
Dile yönelik farklı görüşleri karşılaştırır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Sosyal ve kültürel felsefenin ana problemlerini, iletişimin geçmiş ve günümüz gelişmelerini felsefi açıdan sorgulamak.

Dersin İçeriği : Terim, dil, sembol, anlamın içeriği gibi kavramlar tanımlanacaktır. Varlık ile düşünce arasındaki bağlam, iletişimin boyutları, dilin işaretleri, kuramsal ve pragmatik sonuçları ve çağdaş dil kuramlarının analizini yapmak.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R2-207 dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Dilin Kökeni Sorunu: 1.Mitolojik,kültürel/antropolojik görüşler Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
2 2. Empirist, rasyonalist ve evrimci görüşler Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
3 Dil- düşünme ilişkisi Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
4 Dil- varlık ilişkisi Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
5 İşaret (im)in doğası Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
6 Dil ayrımları Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
7 Anlam Sorununa giriş Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
8 Arasınav Sınava hazırlanma Yazılı sınav
9 İdeci ve göndergeci anlayış Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
10 Davranışçı ve Pragmatik anlayış Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
11 Anlam- bağlam ilişkisi Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
12 Dil- iletişim ilişkisi Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
13 Çağdaş dil teorileri : Frege ve Russell Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
14 Wittgenstein Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
15 Carnap Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
16/17 Final sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Taylan Altuğ; Dile Gelen Felsefe, YKY,.
 Arda Denkel, Anlaşma: Anlatma ve Anlama, Boğaziçi Üni.Y. İstanbul, 1981
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 3
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 3
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 3
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 3
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 4
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 4
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 4
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 4
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 2
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 4
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 3
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 4
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 4
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 3
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 2
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 4
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 113
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.52
Dersin AKTS Kredisi: 5