|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Hareketler Sosyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
FGS310 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sosyal hareketler sosyolojisine ilişkin kavram ve kuramları kavrar. Celali İsyanları, İslamcı Hareketler, Kürt Hareketi, Feminizm, Gençlik Hareketleri gibi tarihsel-deneysel olarak ortaya çıkmış belirli sosyal hareketleri inceleyebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bir toplumda ya da grupta değiştirme meydana getirmek veya değişmeyi engellemek üzere sürekli eylemde bulunan bir insan topluluğunu meydana getirdiği hareketleri sosyolojik olarak incelemek.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Sosyokültürel değişmenin üç yönü vardır: Kendiliğinden değişmeler, planlı değiştirmeler ve “sosyal hareketler”dir. Sosyal hareketler İşte bu dersin içeriği tarihsel ve toplumsal örnekler yardımıyla hangi sosyal koşulların ne tür ve ne biçim hareketlere yol açtığı incelenecektir.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Seminer odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Derse giriş ve dersin tanıtımı |
Hazırbulunuşluk |
düz anlatım, tartışma |
|
2 |
Sosyal Hareketler Sosyolojisi Üzerine ve Sosyal hareket kavramı-1 |
Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak |
düz anlatım, tartışma |
|
3 |
Sosyal Hareketler Sosyolojisi Üzerine ve Sosyal hareket kavramı-2 |
Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak |
düz anlatım, tartışma |
|
4 |
Yeni Sosyal Hareketler Üzerine |
Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak |
düz anlatım, tartışma |
|
5 |
Sosyal Hareketler Yaklaşımlar: Kolektif Davranış ve Göreli Yoksunluk. |
Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak |
düz anlatım, tartışma |
|
6 |
Sosyal Hareketler Yaklaşımları: Kaynak Mobilizasyonu |
Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak |
düz anlatım, tartışma |
|
7 |
Sosyal Hareketler Yaklaşımları: Kimlik Yönelimli Hareketler; Toplumdan Toplumsal Harekete |
Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak |
düz anlatım, tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı yoklama |
|
9 |
Yeni Sosyal Hareketler: Kurumsal Politikanın Sınırlarının Zorlanması |
Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak |
düz anlatım, tartışma |
|
10 |
Çağdaş Hareketlerin Sembolik Meydan Okuması |
Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak |
düz anlatım, tartışma |
|
11 |
Kimlikler, Şikayetler ve Yeni Sosyal Hareketler |
Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak |
düz anlatım, tartışma |
|
12 |
Tarihsel Aktörler Olarak Hareketler: Yeni sosyal hareketler ve sınıfla ilişkisi |
Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak |
düz anlatım, tartışma |
|
13 |
kolektif kimlik, sosyal hareketler ve toplumun kendi kurumları |
Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak |
düz anlatım, tartışma |
|
14 |
Yeni ve klasik Toplumsal Hareketlerin sentezi |
Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak |
düz anlatım, tartışma |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Kitapve notlardan ilgili bölüme hazırlanmak |
düz anlatım, tartışma |
|
16/17 |
Final |
Sınava hazırlanma |
Yazılı yoklama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
-Aslan, Cahit (2007) “Sosyal Hareketler Sosyolojisi Ders Notları”, Balcalı-Adana
Tükdoğan, Orhan, (1997), “Sosyal Hareketler Sosyolojisi”, İstanbul: Birleşik Yayıncılık.
Çayır, Kenan (edt.), (1999), “Yeni Sosyal Hareketler”, İstanbul: Kaknüs Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Coşar, Yakup (edt.), (1997), “Kamu Vicdanına Çağrı: Sivil İtaatsizlik”, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Fuentes, M., Frank, A. G., (1990), “Toplumsal hareketler üzerine on tez”, Çev.: A. Gürata ve T. Bora, Birikim Dergisi, sayı:16. sayfa: 29-41.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
1 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
5 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
4 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
3 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
4 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
5 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
5 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
3 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
2 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
3 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
4 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
5 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
5 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
4 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
2 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
3 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
7 |
7 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|