|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Siyaset Sosyolojisi |
|
Dersin Kodu |
: |
FGS304 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Siyaset sosyolojisinin belli başlı kavramlarını öğrenir. Türk Siyasi Kültürünün temel unsurları hakkında bilgi sahibi olur. Siyasi kültürle siyasi süreçler arasında ilişkiyi kavrar. Siyasi kurum ve süreçleri sosyolojik çözümleme yapabilme melekesi kazanır. Siyaset sosyolojisi terminolojisini kullanabilecek bilgi düzeyine erişir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı siyaset sosyolojinin temel kavramlarının öğrenilmesi ve siyasi olgular ile siyasi süreçleri çözümleyebilmek için gerekli bilgisel donanımı sağlamak, güç ilişkilerini öğrenmek ve günümüz toplumunda demokratik yaşam yollarını tartışmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu derste, Siyasi İktidar ve Devlet, Sivil Toplum, Demokratik Sistem ve Unsurları, Siyasi Kültür ve Siyasi Davranış, Kitle Toplumu, Kamuoyu ve Siyasi Propaganda gibi Siyaset Sisyolojisinin temel kavramları, siyaset sosyolojisinde temel hedef olarak içinde yaşadığımız Türkiye Cumhuriyeti’nin bir sosyal sistem olarak idari şekli tartışılacak; güç, iktidar gibi kavramların açıklanmasına çalışmak; sosyal dönüşüm ve kontrol politikalarını açıklamak, demokratikleşme ve Türkiye’nin uluslararası konumu gibi konulara değinmektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Seminer odası |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Siyaset Sosyolojisinde Temel Yaklaşımlar |
Hazırbulunuşluk |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
2 |
Siyasi İktidar ve Devlet |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
3 |
Türk Siyasi Geleneğinde Devlet |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
4 |
Devlet ve Sivil Toplum |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
5 |
Küreselleşme ve Milli Devletin Geleceği Tartışmaları |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
6 |
Demokratik Sistem ve Unsurları |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
7 |
Siyasi Partiler ve Baskı Grupları |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
8 |
Arasınav |
Sınava hazırlık |
Yazılı yoklama |
|
9 |
Türkiye´de Siyasi Partiler |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
10 |
Demokrasi ve Totaliterizm |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
11 |
Siyasi Kültür ve Siyasi Sosyalleşme |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
12 |
Siyasi Katılım ve Siyasi Yabancılaşma |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
13 |
Kitle Kültürü ve Kitle Toplumu |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
14 |
Kamuoyu ve Siyasi Propaganda |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak |
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı yoklama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Vergin, Nur, (2003). Siyasetin Sosyolojisi, İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
Taşdelen, H. Musa, (2010). Siyaset Sosyolojisi, Kocav Yayınları.
Bottomore, T. (1987). Siyaset Sosyolojisi. Ankara: Teori
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Duverger, M. (1998). Siyasal Rejimler. İstanbul: Sosyal Yayınları.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
2 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
3 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
2 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
2 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
5 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
3 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
3 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
3 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
4 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
3 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
4 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
5 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
4 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
3 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
2 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
3 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
5 |
70 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
9 |
9 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
17 |
17 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|