Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İletişim Sosyolojisi

Dersin Kodu : FGS303

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : Medyayı sosyolojik açıdan tanır
Medya okur yazarlığı kazanır
İletişimin günümüz açısından önemini kavrar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İletişim sosyolojisinin merkezi konumu üzerine odaklanarak temel kavramlarını öğretmek, günümüz dünyasında toplumsal iletişim görünümlerini tartışmaktır.

Dersin İçeriği : İletişimin temel kavramları olan dil, medya, kitle medyası, kitle iletişimi, maniplasyon, enformasyon gibi kavramları açıklamak; toplum-iletişim/grup-iletişimi kavramlarını açıklamak. Tarihsel süreç içerisinde iletişimin toplumsal rolüne değinilmektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R2-204 dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Medya ne demektir? Neden iletişim? Yok Anlatım-tartışma
2 İletişim sosyolojisine neden ihtiyacımız var? Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
3 İletişimin temel araçları dil, enfonmasyon Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
4 Kitle iletişimi ve kitle medyası Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
5 İdeoloji ve kitle iletişimi Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
6 İletişim ve Göstergebilim Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
7 İletişim sosyolojisinde çağdaş temalar ve kavramlar Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
8 Ara sınav Sınava hazırlanma Yazılı sınav
9 Sembol, mesaj, kodlama, kodaçımı Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
10 Kültür ve iletişim; maniplasyon Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
11 Kitle iletişim, kitle iletişim araçları ve kamusal iletişim Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
12 Kitle iletişim araçlarının toplumdaki rolü üzerine yaklaşımlar; propaganda ve reklam Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
13 Frankfurt Okulu ve kitle iletişim: Adorno, Horkheimer, Marcuse, Benjamin Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
14 Medya okur yazarlığında dünyadaki genel akımlar Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
15 Genel değerlendirme Konuları gözden geçirme Karşılıklı tartışma
16/17 Final sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Kean, John, (1992) Medya ve Demokrasi, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
 İmer, Kamile, (1990) Dil ve Toplum, Ankara: Gündoğan Yayınları.
 Taftalı, Oktay, (1995), Medya Çağında Düşünce, İstanbul: Era
Diğer Kaynaklar  Schlesinger, Philip, (1994), Medya ve Devlet-Ulus, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 4
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 4
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 5
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 4
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 5
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 4
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 3
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 2
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 1
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 5
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 3
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 5
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 5
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 4
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 2
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 5
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 113
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.52
Dersin AKTS Kredisi: 5