Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İnsan Ve Kültür Felsefesi

Dersin Kodu : FGE407

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA GÜNAY

Dersin Öğrenme Kazanımları : İlkçağda insan felsefesine yönelik görüşleri bilir
Ortaçağda insan felsefesine yönelik görüşleri bilir
Rönesansta insan felsefesine yönelik görüşleri bilir
Yeniçağ ve Aydınlanmada insan felsefesine yönelik görüşleri bilir
Çeşitli filozofların insan felsefesi görüşlerini karşılaştırır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Felsefi antropolojinin ana problemlerini, geçmişini ve günümüz gelişmelerini irdelemek.

Dersin İçeriği : “İnsan nedir?” sorusuna verilen yanıtların tarihsel ve sistematik bir çerçevede incelenmesi. İnsan ve kültür dünyasını kavramada felsefede ortaya çıkan başlıca yaklaşımların karşılaştırarak ele alınması. İnsanın bilen, inanan, eğiten,eyleyen, konuşan, değerler yaratan bir varlık olarak çeşitli yönleriyle değerlendirilmesi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R2-207 dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Genel giriş: İnsan felsefesinin doğuşu, soruları, sorunları Yok Anlatım
2 Eskiçağda insana bakış: Platon, Aristoteles Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
3 Ortaçağda insana bakış:Augustinus , Abelardus Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
4 Rönesansta insan anlayışları ve hümanizm Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
5 Yeniçağ ve Aydınlanma döneminde insan anlayışları Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
6 Hobbes, Rousseau Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
7 Kant, Hegel, Feuerbach İlkçağ, ortaçağ ve yeniçağdan bir filozofun insan görüşlerinin karşılaştırılması ödevi Anlatım-tartışma-soru cevap- proje
8 Ara sınav Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Marx, Nietzsche, Dilthey Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
10 Scheler, Camus, Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
11 Cassirer, Heidegger Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
12 Türkiye´de insan felsefesi çalışmaları Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
13 İslam felsefesinde insana bakış Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak Anlatım-tartışma-soru cevap
14 Genel değerlendirme Eski konuların incelenmesi Etkileşimsel tartışma
15 Genel değerlendirme Eski konuların incelenmesi Etkileşimsel tartışma
16/17 Final Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Günay, Mustafa, Felsefe Tarihinde İnsan Sorunu, Karahan Kitabevi, 2010.
 Kuçuradi, İoanna, (1996), İnsan ve Değerleri, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları
 Mengüşoğlu, Takiyettin, (1988), İnsan Felsefesi, İstanbul: Remzi Kitabevi
 Özlem, Doğan, (2000), Kültür Bilimleri ve Kültür Felsefesi, İstanbul: İnkılap Kitabevi,
 Uluğ, Nutku, (1998), İnsan Felsefesi Çalışmaları, İstanbul: Bulut yayınları
Diğer Kaynaklar  Cassier, Ernst, (1984), İnsan Üstüne Bir Deneme, Çev.: N. Arat, İstanbul: Remzi Kitabevi.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 3
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 5
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 4
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 4
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 3
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 4
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 3
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 4
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 3
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 5
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 3
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 5
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 4
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 2
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 2
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 5
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 3 3
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 1 1
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü: 75
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3
Dersin AKTS Kredisi: 3