Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sosyal Değişme

Dersin Kodu : FGE401

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sosyal ilerleme, determinizm, faktör gibi kavramlarını açıklar
Sosyal değişme kuramlarından, evrimsel ve toplumsal değişme kuramları, yükselme ve düşme kuramları, çatışma kuramları, denge kuramları gibi kuramları kavrar
Değişmeye karşı toplumsal, psikolojik ve kültürel engelleri tartışabilir.
Kitle iletişim araçları ve toplumsal değişme arasındaki ilişkiyi kavrayabilir.
Türkiye’de batılılaşma olgusunun anlatımını kavrayabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin temel amacı sosyal değişmeye yönelik kavram ve tartışmaları incelemek.

Dersin İçeriği : Sosyal değişme üzerine temel kavramlar incelenecek, devrim, sosyal ilerleme, sosyal gelişim, sosyal değişim (faktör ve şartları) arasındaki ayrımlar tartışılacak ve bazı konular (gelenek ve değişme, modernlik ve değişme, sanayileşmenin yarattığı değişimler, postmodernizm ve değişme) analiz edilecektir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R2 dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 “Sosyal Değişme” dersine giriş Hazırbulunuşluk Anlatım, tartışma, soru-yanıt
2 Sosyal değişmenin doğası; sosyal değişme göstergeleri; kültürel değişmeden farklı olarak sosyal değişme; sosyal değişmenin kaçınılmazlığı. Kongar, 1985: 23-35; Güvenç, 1976: 11-26 Anlatım, tartışma, soru-yanıt
3 Sosyal Değişme Kuramları: Evrimci kuramlar; Çatışmacı kuramlar; Apppelbaum, 1987: 16-74; Smith, 1988: 29-54; Tezcan, 1984: 49-665; Kongar, 1985: 63-152 ve 185-202. Anlatım, tartışma, soru-yanıt
4 Sosyal Değişme Kuramları (devamı): Yapısal-Fonksiyonalist kuramlar; Sosyal-Psikolojik Kuramlar. Tezcan, 1984: 66-77; Kongar, 1985: 153-184 ve203-226 Anlatım, tartışma, soru-yanıt
5 Sosyal Değişme Kalıpları: Evrim, Yayılma, Kültürlenme ve Devrim; Basit toplumlardan kompleks toplumlara; Kongar, 1985: 300-380 Anlatım, tartışma, soru-yanıt
6 Sosyal Değişme Kalıpları (devam): Modernleşme ve Endüstrileşme; Kentleşme; Bürokratikleşme, Tezcan, 1984: 86-120; Türkdoğan, 1988: 71-77; Smith, 1988: 65-104; Kongar, 1985: 227-247 Anlatım, tartışma, soru-yanıt
7 Sosyal Değişme Alanları: Aile; Nüfusu; Tabakalaşma; Sosyal Refah. Güvenç, 1976: 27-49; Tezcan, 1984: 130-149; Abrahamson, 1990: 56-74 Anlatım, tartışma, soru-yanıt
8 Sınav Sınava hazırlık yazılı yoklama
9 Sosyal Değişme Alanları (devam): Güç İlişkileri, Eğitim, Ekonomi Tezcan, 1984: 130-149. Anlatım, tartışma, soru-yanıt
10 Sosyal Değişmenin Kaynakları: Teknolojik; İdeolojik; Ekonomik; Politik. Tezcan, 1984: 1-47 Anlatım, tartışma, soru-yanıt
11 Sosyal Değişme Süreçleri ve Reaksiyonlar: Faktörler ve Şartlar; Engeller ve Zorluklar Tezcan, 1984: 1-47 Anlatım, tartışma, soru-yanıt
12 Yeni Söylemler: Küreselleşme, Yeni Dünya Düzeni ve Risk Toplumu vs. Ders notları Anlatım, tartışma, soru-yanıt
13 Değişmenin değerlendirilmesi: Sosyal Göstergeler. Güvenç, 1976:155-178. Anlatım, tartışma, soru-yanıt
14 Değişmenin değerlendirilmesi: Politik Göstergeler. Güvenç, 1976:155-178. Anlatım, tartışma, soru-yanıt
15 Genel değerlendirme. Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak Anlatım, tartışma, soru-yanıt
16/17 Final sınavı Sınava hazırlık Yazılı yoklama


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Appelbaum, R.P., 1987: Toplumsal Değişim Kuramları, Ankara: İş Bankası.
 Güvenç, Bozkurt, 1976: Sosyal ve Kültürel Değişme. Ankara: Hacettepe.
 Kongar, Emre, 1981, Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği. İstanbul: Remzi Kitabevi.
 Türkdoğan, Orhan, 1988, Değişme-Kültür ve Sosyal Çözülme, İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı.
 Tezcan, Mahmut. 1984, “Sosyal ve Kültürel değişme”, Ankara: A.Ü. Yayınları.
Diğer Kaynaklar  Smith, Antony D., 1988, Toplumsal Değişme Anlayışı, Çev.: Ü. Oskay, İzmir:Ege Üniversitesi.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 5
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 5
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 5
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 5
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 5
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 5
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 4
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 5
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 4
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 5
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 4
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 5
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 5
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 4
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 3
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 5
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 7 7
Toplam İş Yükü: 96
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.84
Dersin AKTS Kredisi: 4