|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Değişme |
|
Dersin Kodu |
: |
FGE401 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sosyal ilerleme, determinizm, faktör gibi kavramlarını açıklar Sosyal değişme kuramlarından, evrimsel ve toplumsal değişme kuramları, yükselme ve düşme kuramları, çatışma kuramları, denge kuramları gibi kuramları kavrar Değişmeye karşı toplumsal, psikolojik ve kültürel engelleri tartışabilir. Kitle iletişim araçları ve toplumsal değişme arasındaki ilişkiyi kavrayabilir. Türkiye’de batılılaşma olgusunun anlatımını kavrayabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin temel amacı sosyal değişmeye yönelik kavram ve tartışmaları incelemek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sosyal değişme üzerine temel kavramlar incelenecek, devrim, sosyal ilerleme, sosyal gelişim, sosyal değişim (faktör ve şartları) arasındaki ayrımlar tartışılacak ve bazı konular (gelenek ve değişme, modernlik ve değişme, sanayileşmenin yarattığı değişimler, postmodernizm ve değişme) analiz edilecektir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R2 dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
“Sosyal Değişme” dersine giriş |
Hazırbulunuşluk |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt |
|
2 |
Sosyal değişmenin doğası; sosyal değişme göstergeleri; kültürel değişmeden farklı olarak sosyal değişme; sosyal değişmenin kaçınılmazlığı. |
Kongar, 1985: 23-35; Güvenç, 1976: 11-26 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt |
|
3 |
Sosyal Değişme Kuramları: Evrimci kuramlar; Çatışmacı kuramlar; |
Apppelbaum, 1987: 16-74; Smith, 1988: 29-54; Tezcan, 1984: 49-665; Kongar, 1985: 63-152 ve 185-202. |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt |
|
4 |
Sosyal Değişme Kuramları (devamı): Yapısal-Fonksiyonalist kuramlar; Sosyal-Psikolojik Kuramlar. |
Tezcan, 1984: 66-77; Kongar, 1985: 153-184 ve203-226 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt |
|
5 |
Sosyal Değişme Kalıpları: Evrim, Yayılma, Kültürlenme ve Devrim; Basit toplumlardan kompleks toplumlara; |
Kongar, 1985: 300-380 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt |
|
6 |
Sosyal Değişme Kalıpları (devam): Modernleşme ve Endüstrileşme; Kentleşme; Bürokratikleşme, |
Tezcan, 1984: 86-120; Türkdoğan, 1988: 71-77; Smith, 1988: 65-104; Kongar, 1985: 227-247 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt |
|
7 |
Sosyal Değişme Alanları: Aile; Nüfusu; Tabakalaşma; Sosyal Refah. |
Güvenç, 1976: 27-49; Tezcan, 1984: 130-149; Abrahamson, 1990: 56-74 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt |
|
8 |
Sınav |
Sınava hazırlık |
yazılı yoklama |
|
9 |
Sosyal Değişme Alanları (devam): Güç İlişkileri, Eğitim, Ekonomi |
Tezcan, 1984: 130-149. |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt |
|
10 |
Sosyal Değişmenin Kaynakları: Teknolojik; İdeolojik; Ekonomik; Politik. |
Tezcan, 1984: 1-47 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt |
|
11 |
Sosyal Değişme Süreçleri ve Reaksiyonlar: Faktörler ve Şartlar; Engeller ve Zorluklar |
Tezcan, 1984: 1-47 |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt |
|
12 |
Yeni Söylemler: Küreselleşme, Yeni Dünya Düzeni ve Risk Toplumu vs. |
Ders notları |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt |
|
13 |
Değişmenin değerlendirilmesi: Sosyal Göstergeler. |
Güvenç, 1976:155-178. |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt |
|
14 |
Değişmenin değerlendirilmesi: Politik Göstergeler. |
Güvenç, 1976:155-178. |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt |
|
15 |
Genel değerlendirme. |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak |
Anlatım, tartışma, soru-yanıt |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı yoklama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Appelbaum, R.P., 1987: Toplumsal Değişim Kuramları, Ankara: İş Bankası.
Güvenç, Bozkurt, 1976: Sosyal ve Kültürel Değişme. Ankara: Hacettepe.
Kongar, Emre, 1981, Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Türkdoğan, Orhan, 1988, Değişme-Kültür ve Sosyal Çözülme, İstanbul: Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı.
Tezcan, Mahmut. 1984, “Sosyal ve Kültürel değişme”, Ankara: A.Ü. Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Smith, Antony D., 1988, Toplumsal Değişme Anlayışı, Çev.: Ü. Oskay, İzmir:Ege Üniversitesi.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
5 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
5 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
5 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
5 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
5 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
5 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
5 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
4 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
5 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
4 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
5 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
5 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
4 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
3 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
5 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
7 |
7 |
|
Toplam İş Yükü: | 96 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|