Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Yöntembilim Ve Araştırma Teknikleri II

Dersin Kodu : FGE330

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ADNAN GÜMÜŞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Ölçme, ölçekleme ve ölçekleri bilir.
Güvenilirlik-geçerlilik ölçütlerini bilir.
Belirli bir sorunu/konsepti araştırma problemine çevirir
Belirli konsept/kavram hakkında madde havuzu (içerik geçerliliği) hazırlayabilir.
Örneklem saptar
Uygulamalı araştırmalar yapar
Veri toplayabilir ve verileri işleyebilir.
Verilerin temel analizlerini ve yorumlarını yapar
Araştırma raporları yazar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : FGE331 Yöntembilim Ve Araştırma Teknikleri I

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu dersin amacı; daha önceki dönemlerde alınan yöntem dersine dayalı olarak ölçek ve ölçek tipleri, özellikle de belirli bir sorunun bilimsel araştırma için operasyonlaştırılması, uygulamaya geçirilmesi ve verilerin analizi ve yorumlanması süreçlerinden oluşmaktadır. Bu amaçla ağırlıklı olarak ölçme ve ölçekleme teknikleri, veri işleme, analiz ve yorumlama ile yansıtıcılık, güvenilirlik ve geçerlik konuları ele alınmaktadır.

Dersin İçeriği : Bir sosyal konuda varsayımları oluşturma, değişkenleri ve aralarındaki ilişkileri saptama, ölçme araçları ve evren ve örneği belirleyerek bilgi toplama. Bir araştırmayı baştan sona temel ilkeleri gözeterek tasarlama, ön uygulamayı yapma. Toplanan verilerin analizinde değişkenler arası ilişkilerin ve kontrol değişkenlerinin değiştirilmesi ile tablolama, analiz ve yorumu. Psikometrik tekniklerin incelenmesi, genel bilgi edinme, geçerlik ve güvenirlik kavramlarını geliştirme.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R2-204 dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Ölçme ve ölçekleme Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
2 Araştırma Problemi: Deneysel Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
3 Real ve nominal terimler ve tanımlamalar Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
4 Ölçek türleri ve kısa tarihi Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
5 Ölçekleme-Skala çeşitleri (Uzaklık, Eşit aralıklı, Yığışımlı, Likert tipi…) Verilen araştırma çalışması tamamlanacak Anlatım-grup çalışması-proje
6 Geçerleme (Doğrulama/Sağlama) Ölçütleri Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
7 Uygulamalı araştırma, problemin deneysel çevirisi Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
8 Veri toplama tekniklerinin geliştirilmesi, veri toplama Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
9 Veri kodlama Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
10 Uygulamalı temel geçerlilik analizleri Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
11 Uygulamalı temel güvenilirlik analizleri Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
12 Bulgu ve analizler Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
13 Yorumlama, raporlama Verilen araştırma çalışması tamamlanacak Anlatım-grup çalışması-proje
14 Ölçeklerin sınırlılıkları ve bazı güncel tartışmalar Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması Anlatım-tartışma
15 Final sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav
16/17 - - -


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Özgüven, İ.E. (1995), Psikolojik Testler. Ankara:Hacettepe.
 Karasar, Niyazi (1991), Bilimsel Araştırma Yöntemleri - Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara.
Diğer Kaynaklar  Sencer, Muzaffer Toplum Bilimlerinde Yöntem. İstanbul:Beta Yayınları
 Gökçe, Birsen (1988), Toplumsal Bilimlerde Araştırma. Ankara:Savaş Yayınları
 Duverger, Maurice (1980), Sosyal Bilimlere Giriş. Ankara: Bilgi.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0
    Ödev/Proje/Diğer 2 100
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 5
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 5
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 5
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 5
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 4
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 5
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 5
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 3
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 3
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 4
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 4
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 3
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 4
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 5
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 5
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 3
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 4
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 2 8 16
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 0 0 0
Toplam İş Yükü: 100
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4
Dersin AKTS Kredisi: 4