|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Yöntembilim Ve Araştırma Teknikleri II |
|
Dersin Kodu |
: |
FGE330 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ADNAN GÜMÜŞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ölçme, ölçekleme ve ölçekleri bilir. Güvenilirlik-geçerlilik ölçütlerini bilir. Belirli bir sorunu/konsepti araştırma problemine çevirir Belirli konsept/kavram hakkında madde havuzu (içerik geçerliliği) hazırlayabilir. Örneklem saptar Uygulamalı araştırmalar yapar Veri toplayabilir ve verileri işleyebilir. Verilerin temel analizlerini ve yorumlarını yapar Araştırma raporları yazar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
FGE331 Yöntembilim Ve Araştırma Teknikleri I
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı; daha önceki dönemlerde alınan yöntem dersine dayalı olarak ölçek ve ölçek tipleri, özellikle de belirli bir sorunun bilimsel araştırma için operasyonlaştırılması, uygulamaya geçirilmesi ve verilerin analizi ve yorumlanması süreçlerinden oluşmaktadır. Bu amaçla ağırlıklı olarak ölçme ve ölçekleme teknikleri, veri işleme, analiz ve yorumlama ile yansıtıcılık, güvenilirlik ve geçerlik konuları ele alınmaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bir sosyal konuda varsayımları oluşturma, değişkenleri ve aralarındaki ilişkileri saptama, ölçme araçları ve evren ve örneği belirleyerek bilgi toplama. Bir araştırmayı baştan sona temel ilkeleri gözeterek tasarlama, ön uygulamayı yapma. Toplanan verilerin analizinde değişkenler arası ilişkilerin ve kontrol değişkenlerinin değiştirilmesi ile tablolama, analiz ve yorumu. Psikometrik tekniklerin incelenmesi, genel bilgi edinme, geçerlik ve güvenirlik kavramlarını geliştirme. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R2-204 dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ölçme ve ölçekleme |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
2 |
Araştırma Problemi: Deneysel |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
3 |
Real ve nominal terimler ve tanımlamalar |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
4 |
Ölçek türleri ve kısa tarihi |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
5 |
Ölçekleme-Skala çeşitleri (Uzaklık, Eşit aralıklı, Yığışımlı, Likert tipi…) |
Verilen araştırma çalışması tamamlanacak |
Anlatım-grup çalışması-proje |
|
6 |
Geçerleme (Doğrulama/Sağlama) Ölçütleri |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
7 |
Uygulamalı araştırma, problemin deneysel çevirisi |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
8 |
Veri toplama tekniklerinin geliştirilmesi, veri toplama |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
9 |
Veri kodlama |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
10 |
Uygulamalı temel geçerlilik analizleri |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
11 |
Uygulamalı temel güvenilirlik analizleri |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
12 |
Bulgu ve analizler |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
13 |
Yorumlama, raporlama |
Verilen araştırma çalışması tamamlanacak |
Anlatım-grup çalışması-proje |
|
14 |
Ölçeklerin sınırlılıkları ve bazı güncel tartışmalar |
Konuyla ilgili kaynakların taranması ve ön çalışma yapılması |
Anlatım-tartışma |
|
15 |
Final sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
16/17 |
- |
- |
- |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Özgüven, İ.E. (1995), Psikolojik Testler. Ankara:Hacettepe.
Karasar, Niyazi (1991), Bilimsel Araştırma Yöntemleri - Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Sencer, Muzaffer Toplum Bilimlerinde Yöntem. İstanbul:Beta Yayınları
Gökçe, Birsen (1988), Toplumsal Bilimlerde Araştırma. Ankara:Savaş Yayınları
Duverger, Maurice (1980), Sosyal Bilimlere Giriş. Ankara: Bilgi.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
2 |
100 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
5 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
5 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
5 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
5 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
4 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
5 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
5 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
3 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
3 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
4 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
4 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
3 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
4 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
5 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
5 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
3 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
2 |
8 |
16 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
0 |
0 |
0 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
0 |
0 |
0 |
|
Toplam İş Yükü: | 100 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|