|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyal Tabakalaşma |
|
Dersin Kodu |
: |
FGE310 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. CAHİT ASLAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Toplumsal katmanlar ve sosyal eşitsizliklerin günümüzde ölçülebilirliği ve yorumlanabilirliğine ait eldeki verilerden hareketle gücün ve onun etkisinin inceleyebilmek Gelir ve servetin toplumsal dağılımı, tabakalaşmada toplumsal şansın oluşmasında statü, eğitim ve uzmanlaşma ve bunun yanı sıra tabakalaşma ile ilgili genel kuramlar; sınıf, statü ve güç gibi temel kavramlar ayrıntılı olarak incelenmek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sosyal eşitsizlik ve sosyal mesafe kavramlarının ve bunların toplumsal süreçlere ilişkisinin anlaşılmasını sağlamak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Toplumsal katmanlar ve sosyal eşitsizliklerin günümüzde ölçülebilirliği ve yorumlanabilirliğine ait eldeki verilerden hareketle gücün ve onun etkisinin incelenmesi, gelir ve servetin toplumsal dağılımı, tabakalaşmada toplumsal şansın oluşmasında statü, eğitim ve uzmanlaşma ve bunun yanı sıra tabakalaşma ile ilgili genel kuramlar; sınıf, statü ve güç gibi temel kavramlar ayrıntılı olarak incelenmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R2 204 dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Sosyal Tabakalaşma dersine giriş |
Hazır Bulunuşluk |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
2 |
Sosyal Tabakalaşmanın Temel Kavramları: Sosyal tabakalaşma ve evrenselliği, sosyal tabakalaşma piramidi ve tabakalaşma tipleri, sosyal eşitsizlik vs. |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
3 |
Marxist ve Neo-Marxist Kuramlar: |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
4 |
Weberyan ve Neo-Weberyan Kuramlar: |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
5 |
Statü Elde Etme ve Sosyal Hareketliliğin (mobilite) Temel Süreçleri: |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
6 |
Sosyoekonomik Statüler, Sosyal Sınıflar, Hiyerarşinin alt ve üstleri: Burjuva sınıfı-küçük burjuva, proleterya-lümpen proleterya, Köylü sınıfı, Ara sınıflar. |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
7 |
İngiltere’de Sosyal Sınıflar ve Tabakalaşma Sistemi |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
8 |
Birinci Ara sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı yoklama |
|
9 |
Amerika Birleşik Devletlerinde Sosyal Eşitsizlikler ve Tabakalaşma Sistemi: |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
10 |
Sovyet Rusya’da Sosyal Sınıflar ve Perestroika Sonrası: |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
11 |
Osmanlının Sınıf ve Tabakalaşma Sistemi.1 |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
12 |
Osmanlının Sınıf ve Tabakalaşma Sistemi.2 |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
13 |
Türkiye’de Sosyal Sınıflar ve Tabakalaşma Düzeni.1 |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
14 |
Türkiye’de Sosyal Sınıflar ve Tabakalaşma Düzeni.2 |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Kitaptan ilgili bölüme hazırlanmak. |
Düz anlatım, Tartışma ve Soru-cevap |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı yoklama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Boratav, Korkut, (1995) “1980’li yıllarda Türkiye’de Sosyal Sınıflar ve Bölüşüm”, İstanbul: Gerçek Yayınevi.
Bottomore, T. B., (1990) “Seçkinler ve Toplum”, Çev.: . Mutlu, Ankara: Gündoğan Yayınlar.
Edgell, Stephen, (1998), “Sınıf”, Çev.: D. Özyiğit, Ankara: Dost Kitapevi.
Keyder, Çağlar, (1993), “Türkiye’de Devlet ve Sosyal Sınıflar”, İstanbul: İletişim Yayınları.
Kongar, Emre, (1998), “21. Yüzyılda Türkiye”, İstanbul: Remzi Kitapevi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Dimitrov, G., (1980), “İşçi Sınıfı Hareketi Üzerine”, Çev.: I. Başaran, İstanbul: Sorun Yayınları
Giddens, Antony, (1999), “İleri Toplumların Sınıf Yapısı”, Çev.: Ömer Baldık, İstanbul: Birey Yayıncılık
Şimşek, Ali, (2005), “Yeni Orta Sınıf”, İstanbul: L&M Yayınları
Wallersitein, Immanuel, (1996), “Tarihsel Kapitalizm”, Çev.: N. Alpay, İstanbul: Metis Yayınları.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
2 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
5 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
4 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
5 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
4 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
4 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
5 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
5 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
5 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
1 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
4 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
4 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
4 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
4 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
2 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
2 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
3 |
3 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
5 |
5 |
|
Toplam İş Yükü: | 94 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|