Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Bilim Felsefesi

Dersin Kodu : FGE309

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Öğr.Gör. CELAL GÜRBÜZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Bilim felsefesindeki kavramları ve sorunları tartışır
Felsefe tarihi açısından bilim tarihindeki gelişmelerin önemini kavrar
Bilime farklı yaklaşımları tartışır
Çeşitli filozofların bilim görüşlerini karşılaştırır

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bilim felsefesi alanındaki ana problemleri irdelemek. Felsefe, insan bilimleri ve doğa bilimleri arasındaki ilişki.

Dersin İçeriği : Characteristics of scientific knowledge; main problems in this field and their present state. Natural, Social and Historical Sciences and the Philosophy of Science.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R2-204 dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Bilim nedir? Bilim felsefesinin temel konuları nelerdir? Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
2 Bilim felsefesinin temel problemleri (Sınır problemi, Doğrulama, Yanlışlama, belgeleme) Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
3 Tümevarım sorunu ve tartışmalar Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
4 Tümdengelim sorunu Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
5 Kuram-Olgu Bağı: Mach, Einstein Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
6 Bilimde gerçeklik, dil ve doğrulama : Russell ve Wittgenstein Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
7 Dünyanın Mantıksal Kuruluşu:Viyana Çevresi (Carnap-Ayer) Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
8 Arasınav Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Popper’ın bilim felsefesi Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
10 Thomas Kuhn’un bilim felsefesi Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
11 Tarih ve Kültür Bilimlerinde yöntem ve anlayış sorunları: Nesnellik ve Değer Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
12 Nedensellik ve amaçlılık tartışması Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
13 Bilimde Hermeneutik anlayış Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
14 Bilimde yapısalcı anlayış Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
15 Çağdaş teknolojik gelişmeler ve etik sorunlar Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
16/17 Dönem sonu Sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Yıldırım, Cemal, (1979), Bilim Felsefesi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
 Özlem, Doğan, (1995), Felsefe ve Doğa Bilimleri, İzmir: İzmir Kitaplığı Yayınları.
 Kuhn, Thomas S. (1982), Bilimsel Devrimlerin Yapısı. İstanbul:Alan.
 Reichenbach, Hans, (1981), Bilimsel Felsefenin Doğuşu, Çev. Cemal Yıldırım, İstanbul: Remzi Kitabevi.
Diğer Kaynaklar  Lakatos, I. -A. Musgrave, (1992), Bilginin Gelişimi ve Teorilerin Eleştirisi, Çev. H. Aslan, İstanbul: Paradigma Yayınları.
 Stroker, E., (1990), Bilim Kuramına Giriş, Çev. D. Özlem, İstanbul: Ara Yayınları.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 3
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 3
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 3
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 3
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 4
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 4
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 4
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 3
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 4
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 4
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 3
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 4
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 4
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 3
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 2
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 4
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 113
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.52
Dersin AKTS Kredisi: 5