|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Sosyoloji Kuramları I |
|
Dersin Kodu |
: |
FGE305 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Sosyolojinin ön tarihini bilir Sosyolojik düşüncenin mantıksal yapısını ve felsefi düşünceyle bağlantılarını kavrar Klasik dönem sosyologlarını ve geliştirdikleri kuramları bilir Çeşitli sosyologların görüşlerini birbirinden ayırt eder
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrenciler konunun temellerini atan sosyologların teorilerinin karşıt görüşerini öğrenebilmek ve bunları karşılaştırabilmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
20. yüzyıla dönüş noktasında yaşayan ve sosyolojinin bir bilimsel disiplin olarak ortaya çıkmasında büyük katkıları olan üç sosyologun bilim ve metot anlayışları başlıca konu ve kavramları; bunların birbirleri ile olan ilişkileri, bağlantıları, tarihi ve sosyal şartları dikkate alınarak bir bütün halinde anlatılması amaçlanmaktadır. Bu amacı gerçekleştirme üzere her bir sosyolog (Marx, Comte, Durkheim, Weber, Pareto)la ve kavramlar ve bunların işleneceği konular sunulmuştur. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R2-204 dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Genel Bir Giriş |
Yok |
Anlatım |
|
2 |
Ibn-Haldun “Sosyolojinin Habercisi” |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
3 |
Baron de Montesquieu “Siyasal Kuram” |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
4 |
Auguste Comte “Düşüncenin Üç Aşaması” |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
5 |
Peter Kropotkin “Ütopya ve Anarşi” |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
6 |
Karl Marx “Kapitalizmin Sosyo-ekonomik Analizi” |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
7 |
Alexis de Tocqueville “Demokrasi ve Özgürlük” |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
8 |
Arasınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
9 |
Sosyologlar ve Avrupa´da 1848 Devrimi |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
10 |
Emile Durkheim “Toplumsal İş Bölümü” |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
11 |
Vilfredo Pareto “Mantık Dışı Davranış Biçimleri” |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
12 |
Vilfredo Pareto “Seçkinlerin Dolaşımı” |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
13 |
Max Weber “Bilim Kuramı” |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
14 |
Max Weber “Ekonomi ve Toplum” |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Konuların gözden geçirilmesi |
Etkileşimsel tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Tom Bottomore and Robert Nisbet (ed.), (1990), Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi (The History of Sociological Analyse), Trans: M. Tuncay-A. Uğur, Ankara: V Publication.
Nurettin Ş. Kösemihal, (1989), Sosyoloji Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Raymon Aron, (1989) Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, Çev.: Korkmaz Alemdar, Ankara: Bilgi Yayınevi.
Lewis Coser, (1977), Sosyolojik Düşünme Uzmanları, 2. Editon, New York: Harcourt Brace Jovandvich, Inc.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
4 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
3 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
4 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
3 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
4 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
4 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
3 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
4 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
2 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
5 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
4 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
5 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
5 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
3 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
2 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
4 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 113 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|