Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Sosyoloji Kuramları I

Dersin Kodu : FGE305

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı :

Dersin Öğrenme Kazanımları : Sosyolojinin ön tarihini bilir
Sosyolojik düşüncenin mantıksal yapısını ve felsefi düşünceyle bağlantılarını kavrar
Klasik dönem sosyologlarını ve geliştirdikleri kuramları bilir
Çeşitli sosyologların görüşlerini birbirinden ayırt eder

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Öğrenciler konunun temellerini atan sosyologların teorilerinin karşıt görüşerini öğrenebilmek ve bunları karşılaştırabilmek.

Dersin İçeriği : 20. yüzyıla dönüş noktasında yaşayan ve sosyolojinin bir bilimsel disiplin olarak ortaya çıkmasında büyük katkıları olan üç sosyologun bilim ve metot anlayışları başlıca konu ve kavramları; bunların birbirleri ile olan ilişkileri, bağlantıları, tarihi ve sosyal şartları dikkate alınarak bir bütün halinde anlatılması amaçlanmaktadır. Bu amacı gerçekleştirme üzere her bir sosyolog (Marx, Comte, Durkheim, Weber, Pareto)la ve kavramlar ve bunların işleneceği konular sunulmuştur.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : R2-204 dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Genel Bir Giriş Yok Anlatım
2 Ibn-Haldun “Sosyolojinin Habercisi” Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
3 Baron de Montesquieu “Siyasal Kuram” Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
4 Auguste Comte “Düşüncenin Üç Aşaması” Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
5 Peter Kropotkin “Ütopya ve Anarşi” Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
6 Karl Marx “Kapitalizmin Sosyo-ekonomik Analizi” Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
7 Alexis de Tocqueville “Demokrasi ve Özgürlük” Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
8 Arasınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav
9 Sosyologlar ve Avrupa´da 1848 Devrimi Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
10 Emile Durkheim “Toplumsal İş Bölümü” Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
11 Vilfredo Pareto “Mantık Dışı Davranış Biçimleri” Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
12 Vilfredo Pareto “Seçkinlerin Dolaşımı” Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
13 Max Weber “Bilim Kuramı” Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
14 Max Weber “Ekonomi ve Toplum” Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak Anlatım-tartışma
15 Genel değerlendirme Konuların gözden geçirilmesi Etkileşimsel tartışma
16/17 Final sınavı Sınava hazırlanma Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Tom Bottomore and Robert Nisbet (ed.), (1990), Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi (The History of Sociological Analyse), Trans: M. Tuncay-A. Uğur, Ankara: V Publication.
 Nurettin Ş. Kösemihal, (1989), Sosyoloji Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
Diğer Kaynaklar  Raymon Aron, (1989) Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, Çev.: Korkmaz Alemdar, Ankara: Bilgi Yayınevi.
 Lewis Coser, (1977), Sosyolojik Düşünme Uzmanları, 2. Editon, New York: Harcourt Brace Jovandvich, Inc.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 100
    Ödev/Proje/Diğer 0 0
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir 4
2 Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar 3
3 Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır 4
4 Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir 3
5 Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir 4
6 Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar 4
7 Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır 3
8 Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir 4
9 Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar 2
10 Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar 5
11 İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır 4
12 Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler 5
13 Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur 5
14 Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur 3
15 Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır 2
16 Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar 4
17 Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 5 5
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 113
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.52
Dersin AKTS Kredisi: 5