|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bilgi Felsefesi |
|
Dersin Kodu |
: |
FGE205 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA GÜNAY |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilginin tanımını yapar Bilgi türlerini bilir Felsefi bilgiyi diğer bilgi türlerinden ayırt eder Bilginin kaynağına yönelik tartışmaları bilir Bilginin ölçütüne yönelik görüşleri karşılaştırır
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bilgi felsefesinin ana problemlerini, tarihsel gelişimini ve mevcut durumunu irdelemek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bilgi fenomenizin betimlenmesi ve çözümlenmesiyle birlikte bu fenomeni taşıyan özne ve yöneldiği nesne arasındaki ilintilerin kurulma tarzının yol açtığı rasyonalist ve empirist bilgi kuramlarının savlarının, bu kuramlara Kant’ın kritisizminin verdiği yanıtın irdelenmesi yoluyla bilgi olgusunu problematik ve sistematik bir bakış tarzıyla kavramak.”Gerçeklik”, yoluyla bilgi olgusunu problematik ve sistematik bir bakış tarzıyla kavramak. “Gerçeklik”, “Doğruluk/Hakikat”, “Hata”, “Ölçüt”, “A priori. “A posteiori”, Immanent ve Transendent hakikat” vb. gibi kavramların anlamlarının saptanması ile kavramsal bir açıklığa ulaşmayı sağlamak. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R2-202 dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Genel giriş |
Yok |
Anlatım |
|
2 |
Bilgi felsefesinin temel kavramları |
Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
3 |
Bilgi türleri: bilimsel bilginin nitelikleri |
Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
4 |
Bilgi felsefesinin temel problemleri |
Felsefi bilginin günlük yaşamdaki yeri üzerine bir yazı yazılacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
5 |
Şüphecilik ve şüpheci bilgi anlayışları |
Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
6 |
Akılcılık ve deneycilik |
Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
7 |
Kant´ın bilgi anlayışı |
Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
8 |
Ara sınav |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Pozitivizm |
Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
10 |
Neopozitivizm |
Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
11 |
Tarihselcilik |
Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
12 |
Sezgicilik |
Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
13 |
Bilgi ve değer |
Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
14 |
Bilgi ve sorumluluk |
Önerilen kitabın ilgili kısımı okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Eski konuların incelenmesi |
Etkileşimsel tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Kadir Çüçen, Bilgi Felsefesi, Asa yayınları, 2001.
Mustafa Günay, Metinlerle Felsefeye Giriş, Karahan Kitabevi, 2010.
Cevizci, Ahmet (2010). Bilgi Felsefesi, Say Yayınları.
Çelik, Sara (2010). Bilgi Felsefesi, Doruk Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Denkel, Arda, (1984), Bilginin Temelleri, İstanbul: Metis Yayınları.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
5 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
4 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
4 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
5 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
4 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
3 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
4 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
3 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
4 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
4 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
5 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
4 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
3 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
4 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
5 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
1 |
1 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 65 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.6 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|