|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
17. Yy Ve 18. Yy. Felsefe |
|
Dersin Kodu |
: |
FGE204 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. GÜLSUN DÜLGEROĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Modern düşünceyi tanımak Modern felsefi ve bilimsel paradigmayı öğrenmek Modern filozofların öğretilerini kavramak
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
FGE203 İlk Ortaçağ Ve Rönesans Felsefesi
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
17. ve 18. Yüzyıldaki temel felsefecileri ve felsefi eğilimleri irdelemek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
17. yüzyıl akılcılığın yükseldiği ve bilimlerin felsefe ile etkileştiği bir devredir. Bilimin metot ve sonuçlarının Descartes, Leibniz, Spinoza gibi filozoflarda işleniş tarzı ele alınmaktadır. Konuların tarihsel bir süreç içinde problematik veya sistematik olarak irdelenmesi amaçlanmaktadır.
18. yüzyılda, akılcılığın deney ve gözlemle sınırlanışı, duyumlar yoluyla ve deneyle evrenin anlaşılma çabası, Locke, Berkeley, Hume gibi filozoflardaki probleme bakışın ortaya konması ele alınacaktır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R2-202 dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Genel giriş |
Yok |
Anlatım |
|
2 |
Modern bilimsel düşünmenin kaynakları: Kopernik, Kepler
modernitenin başlangıcında yöntem sorunu |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
3 |
Descartes ve Bacon: Yeni metod |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
4 |
Kartezyen Felsefe: İkili töz anlayışı |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
5 |
Descartes metodik şüphe |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
6 |
Descartes yeni metafizik ve düalizm |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
7 |
Kartezyenizme yönelik empirist eleştiri |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
8 |
Ara sınav |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
9 |
Malebranche |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
10 |
Spinoza |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
11 |
Leibniz |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
12 |
Kantçı Felsefe |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
13 |
Fichte, Schelling |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
14 |
Hegel |
Konuyla ilgili kuramsal kısım okunacak |
Anlatım-tartışma |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
Konuları gözden geçirme |
Etkileşimsel tartışma |
|
16/17 |
Final |
Sınava hazırlanma |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Cevizci, Ahmet, (2001) 17.yy Batı Felsefesi Tarihi, Bursa : Asa Yayıncılık.
Gökberk, Macit,(1980). Felsefe Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi.
-Cevizci, Ahmet, (2002), Aydınlanma Felsefesi Tarihi, Ankara: Ekin Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
-Cassier, Ernest, (1988), Kant’ın Yaşamı ve Öğretisi, Çev.: D. Özlem, İzmir: Ege Üniv. Yayınları
-Akarsu, B. (1994). Çağdaş Felsefe: Kant’tan Günümüze Felsefe Akımları, İstanbul: İnkilap Yayınları.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
4 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
5 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
4 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
5 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
5 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
5 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
5 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
3 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
5 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
4 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
4 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
4 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
3 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
4 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
4 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 113 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|