|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İlk Ortaçağ Ve Rönesans Felsefesi |
|
Dersin Kodu |
: |
FGE203 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Öğr.Gör. CELAL GÜRBÜZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
İlkçağın bilgeliğe yönelik felsefi anlayışlarını kavrar Hakikat, gerçeklik ve rasyonelleştirmeye ilişkin sorunları ilk ve orta çağın kavramlarıyla düşünür Ortaçağ tümeller tartışmasını kavrar İlkçağ ortaçağ ve rönesans dönemlerinin temel farklılıklarını bilir
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Grek ve ortaçağ düşüncesinin evren, bilgi ve etiğe ilişkin sorunlarını, ortaçağ skolastik teolojinin temellendirmeleri ve tartışmalarını incelemek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
İlk Çağ (Grek) felsefesinde arkhe (ilk ilke) sorunu, oluş (Herakletios), varlık (Parmenides, Platon, Aristoteles), etik (Sokrates, Stoa, Epikuros), bilgi sorunlarını, metafizik tartışmaları sorunlarına içten bağını gözeterek açıklayıp bağlantılar kurmak, eleştirel karşılaştırmalarla (Sofist-Sokrates, Herakleitos-Parmenides, Platon-Aristoteles) tarihsel bilgileri zenginleştirmek. Orta Çağ Skolastik felsefesinin mutlak varlık, yaratma, istenç, kurtuluş gibi sorunları çerçevesinde Teoloji-Felsefe bağını göstermek. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
R2-202 dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Grek Felsefesine genel giriş |
Yok |
Anlatım |
|
2 |
Milet okulu, Elea Okulu,Herakleitos |
Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
3 |
Empedokles ve Anaksagoras |
Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek |
Anlatım-tartışma |
|
4 |
Sofistler ve Sokrates |
Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
5 |
Platon felsefesi |
Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek |
Anlatım-tartışma |
|
6 |
Aristoteles felsefesi |
Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek |
Anlatım-tartışma |
|
7 |
Stoa Okulu |
Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek |
Anlatım-tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Epikurosçuluk Yeni-Platonculuk |
Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek |
Anlatım-tartışma |
|
10 |
Ortaçağ ve tümeller tartışması: Roscelinus, Abælardus |
Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek |
Anlatım-tartışma |
|
11 |
Augustinus, Anselmus |
Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek |
Anlatım-tartışma |
|
12 |
Ockham’lı William ve Duns Scotus |
Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek |
Anlatım-tartışma |
|
13 |
Rönesans’ta Hümanizm |
Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek |
Anlatım-tartışma |
|
14 |
Doğa bilimlerinin Gelişmesi |
Konuyla ilgili kuramsal kısım incelenecek |
Anlatım-tartışma-soru cevap |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
Konular gözden geçirilecek |
Etkileişmsel tartışma |
|
16/17 |
Dönem sonu Sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
B.Çotuksöken, S.Babür (Der.), Metinlerle Ortaçağ Felsefesi, Bilgesu Y.
E.Zeller, Grek Felsefesi Tarihi,İz Yay.
-Cevizci, Ahmet, (2001), Ortaçağ Felsefesi Tarihi, Bursa: Asa Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Capelle, Sokrates´ten Önce Felsefe
-Weber, Alfred, (1991), Felsefe Tarihi, Çev. H. Vehbi Eralp, İstanbul: Sosyal Yayınlar.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Toplumsal, felsefi ve edebi konulara duyarlılık gösterir |
2 |
|
2 |
Felsefe, psikoloji ve sosyoloji alanındaki kaynaklarda yer alan temel sorunlarla ilgili araştırmalar yapar |
3 |
|
3 |
Alanı ile ilgili bilgileri toplumsal sorumluluk bilinciyle, iş ve gündelik yaşamında kullanır |
2 |
|
4 |
Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunları felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve değerlendirir |
3 |
|
5 |
Çalışma alanında karşılaşılan sorunları anlar, çözer ve yönlendirir |
3 |
|
6 |
Alanıyla ilgili bilgi birikimini ve karşılaşılan sorunlara yönelik çözüm önerilerini sistematik ve tutarlı bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ortaya koyar |
2 |
|
7 |
Eleştirel, farklı ve yaratıcı düşünme ve çok boyutlu bakabilme becerisi kazanır |
4 |
|
8 |
Alanıyla ilgili basılı ve diğer bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve kullanabilir |
3 |
|
9 |
Alanındaki bilgileri ve gelişmeleri takip etmek ve meslektaşları ile iletişim kurar |
4 |
|
10 |
Üç temel alanın ( Felsefe, sosyoloji, psikoloji) gerekli kavramlarını tanımlar |
5 |
|
11 |
İnsan, toplum ve değerlere yönelik problemleri bağımsız olarak ele alır |
4 |
|
12 |
Geçmişten günümüze problemlerin farklılık gösterdiğini bilir ve bu konuları günümüz açısından inceler |
5 |
|
13 |
Teorik bilgileri ilgili disiplinlere ait bilgilerle bütünleştirerek yorumlar, çözümler ve yeni bilgiler oluşturur |
3 |
|
14 |
Kendini geliştirmeye ve araştırmaya sürekli açık olur |
3 |
|
15 |
Bireysel olarak ve/veya bir ekip içinde, sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır |
1 |
|
16 |
Üç temel alanın (felsefe, sosyoloji, psikoloji) teorik alanda yapılan tartışmalarını günümüz sorunlarıyla ilişkilendirerek açıklar |
4 |
|
17 |
Felsefe, sosyal bilimler, eğitim bilimleri ve eğitim teknolojileri ile ilgili bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte basılı ve diğer bilgi kaynaklarını takip eder, ulaşabilir, kullanabilir ve etkili eğitim-öğretim yolları geliştirebilir |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
10 |
10 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
20 |
20 |
|
Toplam İş Yükü: | 114 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|