Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Product Design and Development

Dersin Kodu : MK-577

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 6

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. NECDET GEREN

Dersin Öğrenme Kazanımları : Genel ürün/makine tasarım sürecini bilir ve ürün tasarımında uygular.
Müşteri ihtiyaç ve gereksinimlerini belirler.
Ürün tasarımı için gerekli olan unsurları (specifications) oluşturur.
Sistematik ve yaratıcı düşünce (problem çözme) geliştirme tekniklerini bilir ve uygular.
Yaratıcı düşünce süreci sonucunda elde edilen en uygun çözümü belirlemede kullanılan teknikleri bilir.
Tasarım için imalat (design for manufacturing) kavramını bilir.
Ürün tasarımında kullanılan ekonomik analizleri gereçekleştirebilir.
Ürüne yeniden tasarım ve tersine mühendislik ile ilgili teknikleri uygulayabilir.
Patent taraması ve başvurusu yapabilir.
Ürün protipleme çalışmaları yapabilir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Dersin temel amacı ürün tasarım sürecini ve ürün tasarım sürecini destekleyecek teknik ve yöntemleri vermektir.

Dersin İçeriği : Giriş, geliştirme süreci ve organizasyonlar Genel ürün tasarım süreci, ürün ve süreç döngüleri Problemin tanımlanması ve ihtiyacın belirlenmesi, müşteri taleplerinin belirlenmesi, ürün özelliklerinin belirlenmesi Takım davranışı, zaman kontrolu, planlama ve programlama Bilgi elde etme, tasarım bilgi tipleri, kop ve standartlar, patentler ve fikri haklar Ürün fikir geliştirme için mantksal ve yaratıcı düşünme metodları, fonksiyonel ayrıştırma ve gösterim, fonksiyon-çözüm ağacı Yaratıcı problem çözme tekniği teorisi (TRIZ) veürün tasarımına uygulaması, Morfolojik tasarım metodları Karar verme ve tasarım fikri seçme teknikleri, Pugh çizelgesi ve ağırlık karar matrisi Ürün tasarım uygulama örneği Tasarımı bütünleştirme ve detay tasarım Malzeme seçim tekniklerine bakış İmalat için tasarım Ekonomik analiz, tersine mühendislik ve yeniden tasarım, patent başvurusu, prototipleme ve vaka çalışmaları

Dersin Dili : İngilizce

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş, geliştirme süreci ve organizasyonlar Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 2 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı 1. Hafta Ders sunusu, tartışma.
2 Genel ürün tasarım süreci, ürün ve süreç döngüleri Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 2 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı 2. Hafta Ders sunusu, tartışma.
3 Problemin tanımlanması ve ihtiyacın belirlenmesi, müşteri taleplerinin belirlenmesi, ürün özelliklerinin belirlenmesi Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 3 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı 3. Hafta Ders sunusu, tartışma.
4 Takım davranışı, zaman kontrolu, planlama ve programlama Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 4 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı 4. Hafta Ders sunusu, tartışma.
5 Bilgi elde etme, tasarım bilgi tipleri, kop ve standartlar, patentler ve fikri haklar Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 4 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı 5.Hafta Ders sunusu, tartışma.
6 Ürün fikir geliştirme için mantksal ve yaratıcı düşünme metodları, fonksiyonel ayrıştırma ve gösterim, fonksiyon-çözüm ağacı Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 5 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı 6. Hafta Ders sunusu, tartışma.
7 Yaratıcı problem çözme tekniği teorisi (TRIZ) ve ürün tasarımına uygulaması, Morfolojik tasarım metodları Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 6 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı 7.Hafta Ders sunusu, tartışma.
8 Karar verme ve tasarım fikri seçme teknikleri, Pugh çizelgesi ve ağırlık karar matrisi Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 7 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı 8. Hafta Ders sunusu, tartışma.
9 Ürün tasarım uygulama örneği Proje uygulaması ile ilgili ön araştırma yapılmalı 9. Hafta Ders sunusu, tartışma. Proje uygulaması tanıtımı
10 Vize sınavı sınava hazırlanılmalı Sınav
11 Tasarımı bütünleştirme ve detay tasarım Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 8 ve 9 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı 11. Hafta Ders sunusu, tartışma.
12 Malzeme seçim tekniklerine bakış Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 11 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı 12.Hafta Ders sunusu, tartışma.
13 İmalat için tasarım Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 13 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı 13. Hafta Ders sunusu, kaynak kitaplar.
14 Ekonomik analiz, tersine mühendislik ve yeniden tasarım, patent başvurusu, prototipleme ve vaka çalışmaları Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 16-17 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı 14. Hafta Ders sunusu, tartışma.
15 Final sınavı sınava hazırlanılmalı Final sınavı-Sözel teorik ve tasarım ve/veya analiz problemleri
16/17 Bütünleme sınavı sınava hazırlanılmalı Final sınavı-Sözel teorik ve tasarım ve/veya analiz problemleri


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Engineering Design G. E. Dieter, L.C. Schmidt, 5th Edit. McGraw-Hill
Diğer Kaynaklar  Product Design and Development, K. T. Ulrich, S. D. Eppinger, 5th Edition, McGraw-Hill


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 6 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 İleri matematik, fen ve mühendislik bilgisi ile donanımlı olma 4
2 Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalındaki kavram, kuram ve prensiplere ileri düzeyde hâkim olma 5
3 Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında ileri düzeyde deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme 2
4 Çeşitli ileri mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma 5
5 Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde ileri mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme 5
6 Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme 5
7 Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme 5
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme 5
9 İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme 5
10 Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme 1
11 Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme 3
12 Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 6 4 24
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü: 138
Toplam İş Yükü / 25 (s): 5.52
Dersin AKTS Kredisi: 6