|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Product Design and Development |
|
Dersin Kodu |
: |
MK-577 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
İkinci Aşama (Yüksek Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
1 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. NECDET GEREN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Genel ürün/makine tasarım sürecini bilir ve ürün tasarımında uygular. Müşteri ihtiyaç ve gereksinimlerini belirler. Ürün tasarımı için gerekli olan unsurları (specifications) oluşturur. Sistematik ve yaratıcı düşünce (problem çözme) geliştirme tekniklerini bilir ve uygular. Yaratıcı düşünce süreci sonucunda elde edilen en uygun çözümü belirlemede kullanılan teknikleri bilir. Tasarım için imalat (design for manufacturing) kavramını bilir. Ürün tasarımında kullanılan ekonomik analizleri gereçekleştirebilir. Ürüne yeniden tasarım ve tersine mühendislik ile ilgili teknikleri uygulayabilir. Patent taraması ve başvurusu yapabilir. Ürün protipleme çalışmaları yapabilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Dersin temel amacı ürün tasarım sürecini ve ürün tasarım sürecini destekleyecek teknik ve yöntemleri vermektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Giriş, geliştirme süreci ve organizasyonlar
Genel ürün tasarım süreci, ürün ve süreç döngüleri
Problemin tanımlanması ve ihtiyacın belirlenmesi, müşteri taleplerinin belirlenmesi, ürün özelliklerinin belirlenmesi
Takım davranışı, zaman kontrolu, planlama ve programlama
Bilgi elde etme, tasarım bilgi tipleri, kop ve standartlar, patentler ve fikri haklar
Ürün fikir geliştirme için mantksal ve yaratıcı düşünme metodları, fonksiyonel ayrıştırma ve gösterim, fonksiyon-çözüm ağacı
Yaratıcı problem çözme tekniği teorisi (TRIZ) veürün tasarımına uygulaması, Morfolojik tasarım metodları
Karar verme ve tasarım fikri seçme teknikleri, Pugh çizelgesi ve ağırlık karar matrisi
Ürün tasarım uygulama örneği
Tasarımı bütünleştirme ve detay tasarım
Malzeme seçim tekniklerine bakış
İmalat için tasarım
Ekonomik analiz, tersine mühendislik ve yeniden tasarım, patent başvurusu, prototipleme ve vaka çalışmaları |
|
Dersin Dili |
: |
İngilizce |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, geliştirme süreci ve organizasyonlar
|
Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 2 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı |
1. Hafta Ders sunusu, tartışma. |
|
2 |
Genel ürün tasarım süreci, ürün ve süreç döngüleri |
Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 2 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı |
2. Hafta Ders sunusu, tartışma. |
|
3 |
Problemin tanımlanması ve ihtiyacın belirlenmesi, müşteri taleplerinin belirlenmesi, ürün özelliklerinin belirlenmesi |
Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 3 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı |
3. Hafta Ders sunusu, tartışma. |
|
4 |
Takım davranışı, zaman kontrolu, planlama ve programlama |
Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 4 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı |
4. Hafta Ders sunusu, tartışma. |
|
5 |
Bilgi elde etme, tasarım bilgi tipleri, kop ve standartlar, patentler ve fikri haklar |
Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 4 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı |
5.Hafta Ders sunusu, tartışma. |
|
6 |
Ürün fikir geliştirme için mantksal ve yaratıcı düşünme metodları, fonksiyonel ayrıştırma ve gösterim, fonksiyon-çözüm ağacı |
Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 5 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı |
6. Hafta Ders sunusu, tartışma. |
|
7 |
Yaratıcı problem çözme tekniği teorisi (TRIZ) ve ürün tasarımına uygulaması, Morfolojik tasarım metodları |
Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 6 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı |
7.Hafta Ders sunusu, tartışma. |
|
8 |
Karar verme ve tasarım fikri seçme teknikleri, Pugh çizelgesi ve ağırlık karar matrisi |
Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 7 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı |
8. Hafta Ders sunusu, tartışma. |
|
9 |
Ürün tasarım uygulama örneği |
Proje uygulaması ile ilgili ön araştırma yapılmalı |
9. Hafta Ders sunusu, tartışma. Proje uygulaması tanıtımı |
|
10 |
Vize sınavı |
sınava hazırlanılmalı |
Sınav |
|
11 |
Tasarımı bütünleştirme ve detay tasarım
|
Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 8 ve 9 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı |
11. Hafta Ders sunusu, tartışma. |
|
12 |
Malzeme seçim tekniklerine bakış |
Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 11 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı |
12.Hafta Ders sunusu, tartışma. |
|
13 |
İmalat için tasarım
|
Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 13 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı |
13. Hafta Ders sunusu, kaynak kitaplar. |
|
14 |
Ekonomik analiz, tersine mühendislik ve yeniden tasarım,
patent başvurusu, prototipleme ve vaka çalışmaları |
Kaynak ve yardımcı kitapta bölüm 16-17 çalışılmalı, kaynak taraması yapılmalı |
14. Hafta Ders sunusu, tartışma. |
|
15 |
Final sınavı |
sınava hazırlanılmalı |
Final sınavı-Sözel teorik ve tasarım ve/veya analiz problemleri |
|
16/17 |
Bütünleme sınavı |
sınava hazırlanılmalı |
Final sınavı-Sözel teorik ve tasarım ve/veya analiz problemleri |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Engineering Design G. E. Dieter, L.C. Schmidt, 5th Edit. McGraw-Hill
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Product Design and Development, K. T. Ulrich, S. D. Eppinger, 5th Edition, McGraw-Hill
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
6 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
İleri matematik, fen ve mühendislik bilgisi ile donanımlı olma |
4 |
|
2 |
Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalındaki kavram, kuram ve prensiplere ileri düzeyde hâkim olma |
5 |
|
3 |
Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında ileri düzeyde deney tasarlayıp, yapabilme; çıkan sonuçları ve elde edilen verileri irdeleyip yorumlayabilme |
2 |
|
4 |
Çeşitli ileri mühendislik teknikleri ve becerileri ile donanımlı olma |
5 |
|
5 |
Çalıştığı makine mühendisliği anabilim dalında teknik, ekonomik, çevresel, üretilebilirlik, sürdürülebilirlik sınırlamaları dâhilinde ileri mühendislik ihtiyaçlarını karşılamak üzere bir sistem, bileşen veya süreç tasarlayabilme |
5 |
|
6 |
Bir işletmede karşılaşabileceği uygulamaları bağımsızca inceleyip öğrenebilme; gördüğü problemlerinin kritik değerlendirmesini yapabilme; problemleri formüle edebilme ve uygun tekniği seçerek çözüm getirebilme |
5 |
|
7 |
Bir ürünün veya üretim yönteminin tanımlanması, tasarlanması, geliştirilmesi ve kullanıma alınmasına öncülük edebilme |
5 |
|
8 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin farkında olma ve kendini devamlı yenileyebilme |
5 |
|
9 |
İngilizceyi teknik veya teknik olmayan konularda yazılı ve sözlü etkin kullanabilme |
5 |
|
10 |
Çok etkin bir biçimde bilgisayar kullanabilme; bilgisayar destekli çizim, tasarım, çözümleme ve sunum yapabilme |
1 |
|
11 |
Takım çalışmasına yatkın olma, çevresiyle iyi iletişim kurabilme; çok yönlü ve disiplinler arası çalışan bir takımın üyesi olarak verimli çalışabilme |
3 |
|
12 |
Teknik ve etik sorumluluklarının farkında, meraklı ve yenilikçi olma |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
6 |
4 |
24 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 138 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.52 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|