|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kafkasya& Orta Asyada Siyaset |
|
Dersin Kodu |
: |
IR 439 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
|
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kafkasya ve bölgesel Karadeniz Siyasi coğrafyayı öğrenmiş olması Kafkasya nın tarihini öğrenmiş olması Kafkasya bölgesinin dünya için önemini jeopolitik açıdan anlaması
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
İlkçağlarından başlamak üzere Kafkasya ve Orta Asya toplumlarının farklı yönetim şekillerinden devletleşme süreçleri incelenerek, toplumların kökenleri, bölgenin coğrafik-jeopolitik önemi ; bölgenin dünya siyasetindeki yeri; bölge içi ve bölge dışı güçlerin bölgeye yönelik politikaları ve program araçları ile tarihi süreciyle incelenmektedir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kafkas halkları, kafkasya coğrafi bilgileri ile Orta Asya halkları , Orta Asya coğrafi bilgileri bu alanda yer alan, kurulan yönetim sistemlerinin kurumsal olarak yapılanmasını, kültürel evrilmeyi ve gelişmeyi, politik düzeneğini, bu yapılanmada önemli kilometre taşlarına değinerek bölgenin stratejik, jeopolitik öneminin kavranmasıdır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Ders içeriği; dönem boyunca yapılacak çalışmalar |
Ders kaynakçalarının açıklanması ve verilmesi |
Ders anlatım,sunum |
|
2 |
Neden kafkasya ve orta asya? |
İlgili notlardan okuma,anlama ve açık tartışma |
Ders anlatım,tartışma, sunum |
|
3 |
Kafkas halklarının tarihsel geçmişi ve bugünü |
İlgili notlardan okuma,anlama ve açık tartışma |
Ders anlatım,sunum |
|
4 |
Kafkasya : Güney ve Kuzey Kafkasya |
İlgili notlardan okuma,anlama ve açık tartışma |
Ders anlatım,sunum |
|
5 |
Kafkasya Devletleri : Azerbaycan , Ermenistan,Gürcistan |
İlgili notlardan okuma,anlama ve açık tartışma |
Ders anlatım,sunum |
|
6 |
Rusya ve Kafkasya arasındaki Politik ve ekonomik ilişkiler |
İlgili notlardan okuma,anlama ve açık tartışma |
Ders anlatım,sunum |
|
7 |
AB nin Kafkasya politikaları |
İlgili notlardan okuma,anlama ve açık tartışma |
Ders anlatım,sunum |
|
8 |
VİZE |
YAZILI ARA SINAV |
YAZILI ARA SINAV |
|
9 |
Hazar havzasının hukuki statüsü, enerji´nin ekonomik önemi |
İlgili notlardan okuma,anlama ve açık tartışma |
Ders anlatım,sunum |
|
10 |
Orta Asya halkları ve Bozkır´ın tarihi |
İlgili notlardan okuma,anlama ve açık tartışma |
Ders anlatım,sunum |
|
11 |
Orta Asya Hanlıkları ve halkları |
İlgili notlardan okuma,anlama ve açık tartışma |
Ders anlatım,sunum |
|
12 |
Orta Asya SSCB süreci |
İlgili notlardan okuma,anlama ve açık tartışma |
Değerlendirilme,açık tartışma |
|
13 |
SSCB sonrası Orta Asya Cumhuriyetleri |
İlgili notlardan okuma,anlama ve açık tartışma |
Değerlendirilme,yorumlanma |
|
14 |
Afganistan ve İran ile OAC durum değerlendirilmesi |
İlgili notlardan okuma,anlama ve açık tartışma |
Bilgi değerlendirilmesi ve serbest tartişma |
|
15 |
Orta Asya ve Kafkasya Devletlerinin dünya siyasetindeki yeri : bugün ve yarın tartışması. |
İlgili notlardan okuma,anlama ve açık tartışma |
Fikirlerin açıklanması,açık tartışma |
|
16/17 |
Dönem derslerinin genel değerlendirilmesi, öğrenme getirilerinin ölçülmesi |
İlgili notlardan okuma,anlama ve açık tartışma |
Genel değerlendirme,açık tartışma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Fukuyama F.Güven.İş Bankası yayınları.2006
Brzezinski Z. Büyük Satranç Tahtası.Altın yayınları.2010.istanbul
Kılıçbeyli E.H. Kafkasya ve Enerji Politikaları. Ders notları.2012
Brzezinski Z. Tercih. Altın yayınları . 2011. istanbul
Efegil E., Kılıçbeyli E.H., Akçalı P., Güç Mücadeleleri Ve Orta Asya Gerçeği. Gündoğan Yayıncılık.istanbul,2004
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli sorunları tanımlama, analiz etme, uygun çatışma-çözümlemetekniklerini ortaya koyma ve müzakere becerilerini geliştirir. |
5 |
|
2 |
Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. |
1 |
|
3 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. |
4 |
|
4 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. |
5 |
|
5 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. |
2 |
|
6 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. |
4 |
|
7 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. |
3 |
|
8 |
Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplama, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. |
4 |
|
9 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
|
10 |
Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
5 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. |
1 |
|
12 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. |
4 |
|
13 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
12 |
48 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
12 |
12 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
12 |
12 |
|
Toplam İş Yükü: | 142 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.68 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|