|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
İnsan Hakları |
|
Dersin Kodu |
: |
IR 334 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. FULYA MEMİŞOĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Uluslararası insan hakları rejiminin tarihsel ve kurumsal gelişimini genel bir bakışla açıklayabilir. Devletlerin, uluslararası ve bölgesel kurumların uluslararası insan hakları rejiminin gelişmesindeki rollerine analitik yaklaşım becerisi geliştirir. Yaşama hakkı, eşitlik, ayrımcılık yapmama ilkesi, ifade özgürlüğü, kollektif haklar gibi temel insan hakları konularını ayrıntılı bir bakışla açıklayabilir. Uluslararası insan hakları standartlarının uygulanmasında karşılaşılan temel sorunları analiz edebilir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu ders günümüz dünya politikasında uluslararası insan hakları rejimini oluşturan temel konular ve kurumlar üzerinde yoğunlaşmayı amaçlamaktadır.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Bu ders uluslararası insan hakları rejiminin tarihsel ve kurumsal temellerinin gelişimini inceleyerek başlar. Birleşmiş Milletler´in ve bölgesel insan hakları mekanizmalarının rollerini inceler. Dersin ikinci bölümünde eşitlik ve ayrımcılık yapmama ilkesi, yaşam hakkı, ifade özgürlüğü ve grup hakları gibi önemli uluslararası insan hakları konuları ayrıntılı olarak incelenir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
İ.İ.B.F. Derslikleri |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Uluslararası insan hakları konularına giriş |
Yok |
Düz Anlatım,Tartışma |
|
2 |
Uluslararası insan hakları standartları ve kurumlarına tarihsel bakış |
Kaynak okuma, odev |
Düz Anlatım,Tartışma |
|
3 |
Birleşmiş Milletler 1-BM temel kurumları ve insan hakları |
Kaynak okuma, odev |
Düz Anlatım, Küçük Grup Tartışması,Simulasyon |
|
4 |
Birleşmiş Milletler 2- İnsani müdahele ve Güvenlik Konseyi |
Kaynak okuma, odev |
Düz Anlatım, Küçük Grup Tartışması |
|
5 |
Bölgesel insan hakları sistemleri:Afrika Birliği ve Amerikan Devletleri Örgütü |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz Anlatım, Küçük Grup Tartışması, Sözlü Sunum |
|
6 |
Avrupa insan hakları sistemi 1: Avrupa Konseyi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz Anlatım, Küçük Grup Tartışması, Sözlü Sunum |
|
7 |
Avrupa insan hakları sistemi 2: Avrupa Birliği’nin İnsan hakları politikası |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz Anlatım, Küçük Grup Tartışması, Sözlü Sunum |
|
8 |
Ara sınav |
Sinava hazirlik |
Yazılı sınav |
|
9 |
Eşitlik ve ayrımcılık yapmama ilkesi |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz Anlatım, Küçük Grup Tartışması, Sözlü Sunum |
|
10 |
İfade özgürlüğü |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz Anlatım, Küçük Grup Tartışması, Sözlü Sunum |
|
11 |
Kollektif haklar 1: azınlık hakları |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz Anlatım, Küçük Grup Tartışması, Sözlü Sunum |
|
12 |
Kollektif haklar 2: kadın haklaı,mülteci ve sığınmacı hakları |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz Anlatım, Küçük Grup Tartışması, Sözlü Sunum |
|
13 |
Uluslararası insan hakları standartlarının uygulanmasında karşılaşılan temel sorunlar |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz Anlatım, Küçük Grup Tartışması, Sözlü Sunum |
|
14 |
İnsan hakları ve sivil toplum örgütleri |
Kaynak okuma, sunum hazırlama |
Düz Anlatım, Küçük Grup Tartışması, Sözlü Sunum |
|
15 |
Genel değerlendirme |
Yok |
Düz Anlatım |
|
16/17 |
Sınav |
Sinava hazirlik |
Sınava hazırlık |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Munci Kapani (1991) İnsan Haklarının Uluslararası Boyutları, Bilgi Yayınevi.
Rhona K.M. Smith (2007) International Human Rights, Oxford University Press.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
3 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli sorunları tanımlama, analiz etme, uygun çatışma-çözümlemetekniklerini ortaya koyma ve müzakere becerilerini geliştirir. |
3 |
|
2 |
Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. |
5 |
|
3 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. |
4 |
|
4 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. |
4 |
|
5 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. |
1 |
|
6 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. |
5 |
|
7 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. |
4 |
|
8 |
Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplama, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. |
4 |
|
9 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
5 |
|
10 |
Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
4 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. |
4 |
|
12 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. |
4 |
|
13 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
3 |
15 |
45 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
5 |
5 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
10 |
10 |
|
Toplam İş Yükü: | 144 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|