|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çağdaş Siyasal İdeolojiler |
|
Dersin Kodu |
: |
IR 324 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
6 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MARELLA BODUR ÜN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Dersin bitiminde öğrenciler başlıca siyasal ideolojilerine yönelik sistematik bir kavrayışa sahip olurlar. Çağdaş dünyada siyaset ve topluma dair konular üzerinde kendi bakış açılarını geliştirirler. Türkiye´de başlıca siyasal ideolojilerin benzerlikleri ve farklılıklarını karşılaştırabilirler. Uluslararası, bölgesel ve yerel konular ve sorunları kavrar, tanımlar ve analiz eder.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu dersin amacı çağdaş siyasal ideolojilerin doğuşu ve evrimlerini siyasal ve sosyal hayattaki uygulamaları çerçevesinde incelemektir. Bu bağlamda, öğrencilere yerel, ulusal ve uluslararası siyasal ve toplumsal sorunların siyasal ideolojiler açısından analizlerine yönelik bilgi birikimi kazandırmak amaçlanmıştır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Siyasal ideolojiler, siyasi ve sosyal yaşamı sadeleştiren ve siyasi hareket için rehberlik sağlayan düşünce ve inançlar sistemidir. Bu derste, siyasi ve sosyal hayatı, uluslararası, ulusal ve bireysel düzeyde etkileyen ana ideolojiler, aktörleri ve siyasal-sosyal hayattaki uygulamaları çerçevesinde incelenir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş: İdeolojiyi kavramlaştırmak |
Yok |
Ders anlatım, tartışma |
|
2 |
Liberalizm 1: Temel prensipler |
Kaynak okuma |
Ders anlatım, tartışma |
|
3 |
Liberalizm 2: Klasik liberalizm, neo-liberalizm |
Kaynak okuma |
Ders anlatım, tartışma |
|
4 |
Konservatizm |
Kaynak okuma |
Ders anlatım, tartışma |
|
5 |
Sosyalizm ve Komünizm |
Kaynak okuma |
Ders anlatım, tartışma |
|
6 |
Sosyal demokrasi ve Üçüncü Yol |
Kaynak okuma, odev |
Ders anlatım, tartışma |
|
7 |
Milliyetçilik |
Kaynak okuma, odev |
Ders anlatım, tartışma |
|
8 |
Arasınav |
Sinava hazirlik |
Yazılı sınav |
|
9 |
Anarşizm, Faşizm, Nazizm |
Kaynak okuma |
Ders anlatım, tartışma |
|
10 |
Feminizm |
Kaynak okuma, odev |
Ders anlatım, tartışma |
|
11 |
İzmlerin sonu? Tarihin sonu? Postmodernizm bir ideoloji mi? |
Kaynak okuma |
Ders anlatım, tartışma |
|
12 |
Öğrenci sunumları |
Sunum hazırlama, ödev |
Sunum, tartışma |
|
13 |
Öğrenci sunumları |
Sunum hazırlama |
Sunum, tartışma |
|
14 |
Öğrenci sunumları |
Sunum hazırlama |
Sunum, tartışma |
|
15 |
Genel Değerlendirme |
Yok |
Tartışma |
|
16/17 |
Final sınavı |
Sinava hazirlik |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Birsen Örs. 2007. 19. Yüzyıldan 20. Yüzyıla Modern Siyasal İdeolojiler. İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Tanıl Bora. 1998. Türk Sağının Üç Hali: Milliyetçilik, Muhafazakarlık, İslamcılık. İstanbul: Birikim Yayınları.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Uluslararası, bölgesel ve ulusal içerikli sorunları tanımlama, analiz etme, uygun çatışma-çözümlemetekniklerini ortaya koyma ve müzakere becerilerini geliştirir. |
4 |
|
2 |
Uluslararası ve ulusal boyutta farklı içerikli sosyal alanları takip etme, yorumlama ve sorun çözme odaklı teknikleri uygulama becerisi kazanır. |
5 |
|
3 |
Türkçeyi ve en az bir yabancı dili akademik yaşamın ve iş yaşamının gereklerine uygun biçimde kullanır. |
5 |
|
4 |
İlgili kişilerin duygu, düşünce ve davranışlarını doğru bir şekilde anlar ve yorumlar; kendisini yazılı ve sözlü olarak doğru bir şekilde ifade eder. |
4 |
|
5 |
Geleneksel yaklaşım, uygulama ve yöntemleri sorgular, gerekli gördüğü durumlarda yeni çalışma yöntemleri geliştirir ve uygular. |
4 |
|
6 |
Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerleri tanır ve uygular. |
4 |
|
7 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinleri içersindeki olguları açıklayabilecek kavramsal ve kuramsal yetkinliğe sahip olur. |
3 |
|
8 |
Sosyal bilimler alanı uygulamaları için ihtiyaç duyulan modellemeler için veri toplama, elde edilen verileri yorumlar ve analiz eder. |
0 |
|
9 |
Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
|
10 |
Eleştirel düşünme becerisini geliştirir. |
5 |
|
11 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincinde olarak alanıyla ilgili güncel gelişmeleri izler ve kendini geliştirir. |
3 |
|
12 |
Bireysel olarak ve/veya ekip içinde sorumluluk alır, liderlik yapar ve etkin biçimde çalışır. |
3 |
|
13 |
Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler disiplinlerinde kullanılan metodolojilerin içerisinde uluslararası ve ulusal sorunları saptama, bu sorunlar karşısında uygun çözümleme tekniklerini seçme ve uygun ampirik çalışmaları uygulamaya koyar. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
15 |
60 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 162 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 6.48 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 6 |
|
|
|