|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Stüdyo Iv |
|
Dersin Kodu |
: |
PM 480 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
9 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. MEHMET FARUK ALTUNKASA Dr.Öğr. ÜyesiDr. CENGİZ USLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Peyzaj tasarımı çalışmaları bağlamında proje dosyası hazırlama süreci ve kapsamını kavramak. Verilen bir alanda, belirlenmiş bir gereksinim izlencesi ve sunulan koşullar yönünde, belirli bir zaman diliminde istenilen ürünü ortaya koyabilmenin önemini ve bilincini kavramak. Tasarım stüdyosu çalışmalarına altyapı oluşturan derslerde (Temel Tasarım, Peyzaj Tasarımı, Bitkisel Tasarım, Peyzaj Yapıları gibi) edinilen bilgileri somut bir alanın çok amaçlı tasarımlarına iki ve üç boyutlu olarak yansıtabilmek. Tasarımına ilişkin açıklama raporunu hazırlayabilmek. Kapsamlı bir peyzaj tasarımı için çizili, yazılı ve sözlü sunum teknikleri geliştirebilmek.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Farklı kapsam ve ölçekte tematik peyzaj tasarımları istenen bir alanda, belirlenmiş bir gereksinim izlencesi ve sunulan koşullar yönünde, belirli bir zaman diliminde istenilen ürünü seçenekli olarak ortaya koyabilme, sunabilme ve savunabilme yetisi kazandırmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Tasarım stüdyosu çalışmalarını kapsayan bu derste, Çukurova bölgesindeki herhangi bir kentin nazım imar planında aktif yeşil alan ya da rekreasyon alanı olarak ayrılmış bir alanda (80-120 dekar), ilgili yerel yönetim ile işbirliği içersinde tematik park tasar çalışmaları yapılmaktadır. Tasar paketi kapsamında; konum, işlev, ilişki ve sorun tanımlamaları (1/2000-1/1000), temanın belirlenmesi, gereksinim izlencesinin düzenlenmesi, alan gözlem ve inceleme bulgularının çizgisel ve yazılı anlatımı, işlevsel ve tematik kavramsallaştırma çalışmaları ve kavramsal tasar seçeneklerinin geliştirilmesi (1/1000), seçilen kavramsal tasar üzerinde biçimlendirme çalışmaları ve ön tasarın oluşturulması (1/500), ön tasar kararları yönünde alan düzeltimi ve yeniden biçimlendirme çalışmaları, yapısal ve bitkisel tasar çalışmaları, akaçlama, sulama ve aydınlatma tasarları (1/500), ön tasardan seçilmiş alanda ayrıntılı yapısal ve bitkisel tasar çalışmaları (1/200), tasar ölçülendirme çalışmaları, kesit ve görüngülerin hazırlanması, sunu çalışmaları ve tasar yazanağının oluşturulması yer almaktadır. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
4 No.lu Tasarım Stüdyosu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Alanın Tanımlanması, Amaç ve Hedeflerin Belirlenmesi |
yok |
Tasar alanında gözlem ve inceleme, konumtasar ve düzentasarın sağlanması |
|
2 |
Gereksinim İzlencesinin Hazırlanması ve Kavramsal Tasar Çalışmaları (Ölçek 1/1000) |
Alan İnceleme raporunun hazırlanması |
Konu Anlatımı, tasarım kritiği |
|
3 |
Kavramsal Tasar Çalışmaları (Ölçek 1/1000) |
Kavramsallaştırmaya ilişkin eskiz çalışmaları |
Konu Anlatımı, tasarım kritiği |
|
4 |
Ön Tasar Çalışmaları (Ölçek 1/500) |
Farklı tasar seçeneklerine ilişkin eskiz çalışmaları |
Konu Anlatımı, tasarım kritiği |
|
5 |
Ön Tasar Çalışmaları-Biçimlendirme (Ölçek 1/500) |
Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme |
Konu Anlatımı, tasarım kritiği |
|
6 |
Ön Tasar Çalışmaları-Biçimlendirme (Ölçek 1/500) |
Eskiz çalışmaları ve biçim geliştirme |
Konu Anlatımı, tasarım kritiği |
|
7 |
A R A S I N A V |
Sınava hazırlanmak |
sınav |
|
8 |
Alan Düzeltim Çalışmaları (Ölçek 1/500) |
Eşyükselti eğrilerinin alan kullanımlarının gerektirdiği biçimde düzenlenmesi ve bitkilendirme ön çalışması |
Konu Anlatımı, tasarım kritiği |
|
9 |
Bitkilendirme Ana Tasarı Çalışmaları (Ölçek 1/500) |
Bitkisel tasarım modelinin geliştirilmesi |
Konu Anlatımı, tasarım kritiği |
|
10 |
Altyapı Çalışmaları-Akaçlama (Ölçek 1/500) |
Akaçlama sistemine ilişkin ön çalışmalar |
Konu Anlatımı, tasarım kritiği |
|
11 |
Altyapı Çalışmaları-Sulama (Ölçek 1/500) |
Sulama sistemine ilişkin ön çalışmalar |
Konu Anlatımı, tasarım kritiği |
|
12 |
Altyapı Çalışmaları-Aydınlatma (Ölçek 1/500) |
Aydınlatma sistemine ilişkin ön çalışmalar |
Konu Anlatımı, tasarım kritiği |
|
13 |
Ayrıntılı Tasar Çalışması (Ölçek 1/200) |
Üç boyutlu çalışmaların geliştirilmesi |
Konu Anlatımı, tasarım kritiği |
|
14 |
Kesitlerin Hazırlanması |
Kesit çalışmaların tamamlanması |
Konu Anlatımı, tasarım kritiği |
|
15 |
Görüngeler ve Tasar Yazanağının Hazırlanması |
Üç boyutlu çalışmaların tamamlanması |
Konu Anlatımı, tasarım kritiği |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
Sınava hazırlanmak |
sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
ALTUNKASA, M. F., 2009. Peyzaj Tasarımı Ders Notu (Basılmamış). Ç.Ü. Ziraat Fakültesi, Peyzaj Mimarlığı Bölümü, Adana
Landphair, H. C., F. Klatt, Jr., 1979. Landscape Architecture Construction. Elsevier, New York.
Robinette, G. O., 1983. A Guide to Estimating Landscape Costs. Van Nostrand Reinhold Company, New York.
Reid, G. W.,1993. From Concept to Form in Landscape Design. John Wiley & Sons, Inc., New Jersey.
Harris, C. W., Dines, N. T., Brown, K. D. (Editors), 1998. Time-Saver Standards for Landscape Architecture: Design and Construction Data. McGraw-Hill, New York.
Moyer, J. L., 2005. The Landscape Lighting Book. John Wiley & Sons, Inc., New Jersey.
Simonds, J. O., Starke, B. W., 2006. Landscape Architecture. McGraw-Hill, New York.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. |
2 |
|
2 |
Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir |
2 |
|
3 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar |
2 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir |
0 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir |
0 |
|
6 |
Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak |
5 |
|
7 |
Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır |
5 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. |
0 |
|
9 |
Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır |
2 |
|
10 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
11 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir |
5 |
|
12 |
Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir |
0 |
|
13 |
Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır
|
5 |
|
14 |
Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir |
0 |
|
15 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
0 |
|
16 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir |
0 |
|
17 |
Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
2 |
|
18 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
3 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi |
0 |
|
20 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
4 |
56 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
8 |
104 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
50 |
50 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 222 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 8.88 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 9 |
|
|
|