|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Peyzaj Planlamada Uzaktan Algı |
|
Dersin Kodu |
: |
PM 477 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. SÜHA BERBEROĞLU |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Görüntü yorumlama, işleme ve analizi Uzaktan algılama platform ve enstrümanları Arazi örtüsü/kullanımı haritalaması Değişim analizleri Veri dönüşümleri ve indisler
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Peyzaj planlama çalışmalarında kullanılabilecek uzaktan algılama enstrümanlarının incelenmesi. Bu kapsamda uzaktan algılamanın temel prensipleri vejetasyon, toprak, su kaynaklarının ve atmosfer analizi ile günümüzde ve yakın gelecekte kullanıma girecek olan platform ve algılayıcıları da kapsamaktadır. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Arazi kullanımı ve örtüsünün tanımı, bu bilgilerin önemi ve kullanım alanları, uzaktan algılama ile arazi sınıflama ve avantajları, kullanılan sınıflama teknikleri, algoritmalar ve uzaktan algılamanın temel öğelerinden (yansıma, yersel çözünürlük ve zaman) arazi sınıflamada optimum düzeyde yararlanma |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Uzaktan algılamanın tanımı, elektromanyetik enerji |
yok |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
2 |
Uydu özellikler, görüntü çözünürlükleri |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
3 |
Çok bantlı algılayıcılar, meteoroloji ve okyanus uygulamalarında kullanılan veriler |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
4 |
Peyzaj planlamada kullanılan algılayıcılar ve platformlar |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
5 |
Görüntü yorumlama ve analizi, görsel yorumlama |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
6 |
Görüntü yorumlama ve analizi, görsel yorumlama |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
7 |
Görüntü işleme ve analizi: ön-işleme, görüntü zenginleştirme |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
8 |
Görüntü sınıflaması |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
9 |
Görüntü sınıflaması uygulaması |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim, Laboratuvar uygulaması |
|
10 |
VİZE SINAVI |
Sınava hazırlanmak |
Written exam |
|
11 |
Değişim analizleri |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
12 |
Değişim analiz teknikleri uygulaması |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim, Laboratuvar uygulaması |
|
13 |
Veri entegrasyonu |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
14 |
İndeksler ve dönüşümler |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Düz anlatım, tartışma ve gösterim |
|
15 |
Laboratuvar uygulaması |
Paylaşılan ders notlarını inceleme, çalışma |
Laboratuvar uygulaması |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
Sınava hazırlanmak |
Written exam |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Campell, J.B (1996), Introduction to Remote Sensing. Second Edition. Virginia Polytechnic Institute and State University. Taylor & Francis Ltd. London, England.
Ders notu ve slaytlar
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. |
0 |
|
2 |
Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir |
0 |
|
3 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar |
0 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir |
5 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir |
2 |
|
6 |
Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak |
0 |
|
7 |
Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır |
2 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. |
0 |
|
9 |
Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır |
3 |
|
10 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
0 |
|
11 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir |
3 |
|
12 |
Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir |
4 |
|
13 |
Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır
|
4 |
|
14 |
Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir |
0 |
|
15 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
2 |
|
16 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir |
0 |
|
17 |
Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
3 |
|
18 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
4 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi |
0 |
|
20 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
1 |
14 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
2 |
2 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 66 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.64 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|