Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Peyzaj Uygulama Tekniği

Dersin Kodu : PM 455

Dersin Türü : Seçmeli

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 4

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. MEHMET FARUK ALTUNKASA

Dersin Öğrenme Kazanımları : Mesleki yasa ve yönetmelikler konusunda yeterli düzeyde bilgi sahibi olmak.
İş yaşamında iş yüklenmeden itibaren peyzaj planlama, peyzaj tasarımı, proje ve ihale dosyası hazırlama, proje uygulama ve denetime kadar olan sürecin tüm aşamaları konusunda gerekli bilgileri edinmek.
Kendisi tarafından hazırlanan bir peyzaj tasarımının metraj ve keşfini yapabilmek.
Şantiye ve şantiye yönetimini, tarafları ve tarafların yetki ve sorumluluklarını kavramak.
Aynı kapsamda ilgili disiplinlerle birlikte çalışabilmenin gerektirdiği temel bilgileri edinmek.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İş yaşamındaki peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı hizmetleri bağlamında mesleki yasa ve yönetmelikler, iş alma yöntemleri, ihaleler, sözleşmeler, idari ve teknik şartnameler, metraj ve keşif, şantiye ve şantiye yönetimi konularında mesleki uygulamaya hazırlayıcı bilgileri sunmak.

Dersin İçeriği : Giriş ve temel kavramlar, peyzaj mimarlığı mesleki uygulama çalışmalarının kapsamı, ilgili mesleki yasa ve yönetmelikler, mesleki örgütlenme, mesleki hak, yetki ve sorumluluklar, ihale süreci ve ihale yöntemleri, peyzaj mimarlığında ihale dosyası hazırlama; sözleşmeler, idari ve teknik sözleşmeler, şartnameler; malzeme ve yapı genel ve özel teknik şartnameleri, mahal listeleri, rayiç listeleri, birim fiyat analizleri, birim fiyat cetvelleri, peyzaj mimarlığında metraj ve keşif çalışmaları, peyzaj mimarlığında şantiye ve yönetimi, işveren ve yüklenici adına görev yapan örgütlenmeler, yapı denetim örgütü; görev, yetki ve sorumlulukları, hakedişler, işin kabulü, kesin hesaplar, kesin kabul sonrası uygulamalar, çalışmaların irdelenmesi ve tartışma.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : 4 No.lu Tasarım Stüdyosu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş ve temel kavramlar; Peyzaj Mimarlığı mesleki uygulama çalışmalarının kapsamı Kaynak tarama Öğrencilerin ikişer kişilik çalışma gruplarına ayrılması
2 İlgili ve Mesleki yasa ve yönetmelikler, mesleki örgütlenme, mesleki hak, yetki ve sorumluluklar Kaynak tarama Edinilen bilgileri aktarmak amacıyla 1/200 ölçekli bir peyzaj tasarı sağlanması (her grup için ayrı tasar)
3 İhale süreci ve ihale yöntemleri Kaynak tarama İlgili kamu ve özel kuruluşlardan çalışmaya örnek olacak doküman sağlanması
4 Peyzaj mimarlığında İhale Dosyası Hazırlama; sözleşmeler, idari ve teknik sözleşmeler Kaynak tarama İlgili kamu ve özel kuruluşlardan çalışmaya örnek olacak doküman sağlanması
5 Şartnameler; malzeme ve yapı genel ve özel teknik şartnameleri Kaynak tarama İlgili kamu ve özel kuruluşlardan çalışmaya örnek olacak doküman sağlanması
6 Mahal listeleri, rayiç listeleri, birim fiyat analizleri, birim fiyat cetvelleri Kaynak tarama İlgili kamu ve özel kuruluşlardan çalışmaya örnek olacak doküman sağlanması
7 Peyzaj Mimarlığında metraj ve keşif çalışmaları Kaynak tarama Her grubun üzerinde çalıştığı tasarla ilgili ön araştırmayı tamamlaması
8 Peyzaj Mimarlığında metraj ve keşif çalışmaları Kaynak tarama Her grubun üzerinde çalıştığı tasarla ilgili ön araştırmayı tamamlaması
9 Peyzaj Mimarlığında metraj ve keşif çalışmaları Kaynak tarama Her grubun üzerinde çalıştığı tasarla ilgili ön araştırmayı tamamlaması
10 A R A S I N A V
11 Peyzaj Mimarlığında şantiye ve yönetimi; işveren ve yüklenici adına görev yapan örgütlenmeler Kaynak tarama Örnek bir şantiyede saha çalışması yapılması
12 Yapı denetim örgütü; görev, yetki ve sorumlulukları Kaynak tarama Örnek bir şantiyede saha çalışması yapılması
13 Hakedişler, işin kabulü, kesin hesaplar, kesin kabul sonrası uygulamalar Kaynak tarama Örnek bir şantiyede saha çalışması yapılması
14 Hakedişler, işin kabulü, kesin hesaplar, kesin kabul sonrası uygulamalar Kaynak tarama Örnek bir şantiyede saha çalışması yapılması
15 Çalışmaların irdelenmesi ve tartışma Kaynak tarama Her grubun üzerinde çalıştığı tasarla ilgili proje ve ihale dosyasını tamamlaması
16/17 Yıl Sonu Sınavı


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Uzun, G., 1988. Peyzaj Mimarlığı Uygulama Tekniği. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi yayınları No:86, Adana.
 Lovejoy, D. et. al., 1974. Spon’s Landscape Handbook. E. and F.N. spon Ltd, London.
 Landphair, H. C., F. Klatt, Jr., 1979. Landscape Architecture Construction. Elsevier, New York.
 Robinette, G. O., 1983. A Guide to Estimating Landscape Costs. Van Nostrand Reinhold Company, New York.
 Harris, C. W., Dines, N. T., Brown, K. D. (Editors), 1998. Time-Saver Standards for Landscape Architecture: Design and Construction Data. McGraw-Hill, New York.
 Moyer, J. L., 2005. The Landscape Lighting Book. John Wiley & Sons, Inc., New Jersey.
 Peyzaj Mimarları Odası Yönetmelikleri, 4734 ve 4735 Sayılı Kamu İhale Kanunu ve Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. 0
2 Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir 0
3 Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar 0
4 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir 0
5 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir 0
6 Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak 5
7 Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır 1
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. 3
9 Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır 0
10 İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar 0
11 Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir 5
12 Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir 0
13 Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır 5
14 Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir 0
15 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar 0
16 Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir 4
17 Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar 0
18 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi 0
19 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi 0
20 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 79
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.16
Dersin AKTS Kredisi: 3