|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Kaynak Analizi II |
|
Dersin Kodu |
: |
P 337 |
|
Dersin Türü |
: |
Seçmeli |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. HAKAN ALPHAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Peyzajı oluşturan ve şekillendiren arazi örtüsü ve alan kullanımı kavramlarını anlayabilmek, bu kavramların doğal ve antropojenik güçlerle ilişkisini kavramak Peyzajların haritalanmasında kullanılan veri tiplerini, bu verilerin bilgi teknolojilerine entegrasyonunu temel düzeyde anlayabilmek Peyzajların biyofiziksel özelliklerini hiyerarşik bir mantık içinde tanımlayacak yöntem ve yaklaşımlar konusunda bilgi ve beceriler kazanmak Peyzajları farklı özelliklere ait birimlerden oluşan bir mozaik olarak algılayıp bunu sayısal olarak ifade edebilmek Peyzajlarda meydana gelen süreçleri zamansal, mevsimsel ve yersel özellikleri bakımından algılayıp değerlendirebilmek
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Çevresel kaynaklara ait peyzaj düzeyinde bilginin bilgi teknolojilerine dayalı veri toplama ve değerlendirme araç ve yöntemleri ile üretilmesi, peyzaj paternleri ve peyzajda meydana gelen süreçlerin, peyzaj karakterizasyonu ve değişim tespiti yolu ile anlaşılması |
|
Dersin İçeriği |
: |
Kaynak analizinde bilgi teknolojilerine dayalı veri toplama ve değerlendirmenin genel kapsamı. Arazi örtüsü ve alan kullanımı kavramları ve bu kavramların doğal ve antropojenik güçlerle ilişkisi. Sayısal veri setleri, kaynak analizinde farklı tür ve ölçeklerdeki verilerin kullanımını belirleyen noktalar. Yersel analiz: yerel, bölgesel ve küresel düzeyde analiz: gereksinimler, avantajlar, kısıtlar. Çevrenin peyzaj düzeyindeki biyofiziksel özelliklerinin tanımlanmasında kullanılan anahtarlar: bitki örtüsü, insan yapısı unsurlar, jeomorfolojik ve hidrolojik birimler. Kategorik tanımlama: Sınıflama şemaları: FAO LCCS, CORINE Arazi Örtüsü (CLC), C-CAP, vb. Peyzaj patern analizleri: parça, sınıf ve peyzaj düzeyindeki metrikler. Bilgisayar ortamında uygulamalı çalışma. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Kaynak analizinde bilgi teknolojilerine dayalı veri toplama ve değerlendirmenin genel kapsamı. Mikro proje konu ve gruplarının ve çalışma takviminin b |
Yok |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
2 |
Arazi örtüsü ve alan kullanımı kavramları ve bu kavramların doğal ve antropojenik güçlerle ilişkisi |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
3 |
Sayısal veri setleri, kaynak analizinde farklı tür ve ölçeklerdeki verilerin kullanımını belirleyen noktalar |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
4 |
Yersel analiz: yerel, bölgesel ve küresel düzeyde analiz: gereksinimler, avantajlar, kısıtlar |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
5 |
Çevrenin peyzaj düzeyindeki biyofiziksel özelliklerinin tanımlanmasında kullanılan anahtarlar: bitki örtüsü, insan yapısı unsurlar, jeomorfolojik ve hidrolojik birimler |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
6 |
Kategorik tanımlama: Sınıflama şemaları: FAO LCCS, CORINE Arazi Örtüsü (CLC), C-CAP, vb. |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
7 |
Kategorik detaylandırma: Sınıflama şemaları: FAO, CORINE Arazi Örtüsü (CLC), C-CAP, vb. |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
8 |
Arazi örtüsü ve alan kullanımlarının haritalanması, geleneksel ve modern yaklaşımlar |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
9 |
Arasınav |
Ara sınava kadar işlenmiş konuları, ders notları ve önerilen yardımcı kaynaklardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
10 |
Peyzaj patern analizleri: parça, sınıf ve peyzaj düzeyindeki metrikler. |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
11 |
Peyzaj kompozisyon ve konfigürasyon metrikleri |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
12 |
Peyzaj kompozisyon ve konfigürasyon metrikleri |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
yazılı anlatım |
|
13 |
Biyoçeşitlilik indisleri (ör: Shannon ve Simpson çeşitlilik indisleri) |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
14 |
Bilgisayar ortamında uygulamalı çalışma |
İlgili görüntü işleme ve veri analizi yazılımlarını başlangıç düzeyinde tanıma |
Durağan ve hareketli görsel medya kullanılarak sözlü anlatım |
|
15 |
Mikro Projelerin Sunumu |
Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümler |
Sözlü anlatım |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
Yıl sonu sınavına kadar işlenmiş konuları, ders notları ve önerilen yardımcı kaynaklardan çalışarak sınava hazırlanmak. |
yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
McGarigal, K., S. A. Cushman, M. C. Neel, and E. Ene. 2002. FRAGSTATS: Spatial Pattern Analysis Program for Categorical Maps. Computer software program produced by the authors at the University of Massachusetts, Amherst. www.umass.edu/landeco/research/fragstats/fragstats.html
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Alphan, H. (Kaynak Analizi II, Basılmamış Ders notları)
CEC, 1993. CORINE Land-Cover: Guide technique. Report EUR 12585EN.Office for Publications of the European Communities, Luxembourg, 144 pp.
DOBSON, J.E., BRIGHT, E.A., FERGUSON, R.L., FIELD, D.W., WOOD, L.L., HADDAD, K.D., IREDALE, H., JENSEN, J.R., KLEMAS, V.V., ORTH, R.J. THOMAS, J.P., 1995. NOAA Coastal Change Analysis Program (C-CAP): Guidance for Regional Implementation. NOAA Technical Report NMFS 123, Scientific Publications Office, National Marine Fisheries Service, Seattle, Washington, 92 pp.
DI GREGORIO, A., JANSSEN, J.M., 2000. Land Cover Classification System. Food and Agriculture Organization (FAO) of the UN, Rome, 179p.
LILLESAND, T.M., KIEFER, R.W., CHIPMAN, J., 2008. Remote Sensing and Image Interpretation (6th Edition), New York, Wiley, 750 pp.
EASTMAN, J.R., MC KENDRY, J. 1991. Change and Time Series Analysis. Explorations in Geographic Information Systems Technology. Geneva, United Nations Institute for Training and Research (UNITAR).
McGarigal,K. 2007. Habitat fragmentation. Encyclopedia of Geographic Information Science, K. K. Kemp, ed. Sage Publications.
Landscape and Urban Planning
Environmental Monitoring and Assessment
Land degradation and development
Environmenrtal Managmement
Journal of Environmental Management
International Journal of Remote Sensing
Remote Sensing of Environment
Ekoloji
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. |
4 |
|
2 |
Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir |
4 |
|
3 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar |
2 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir |
5 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir |
4 |
|
6 |
Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak |
3 |
|
7 |
Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır |
4 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. |
4 |
|
9 |
Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır |
5 |
|
10 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
5 |
|
11 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir |
4 |
|
12 |
Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir |
4 |
|
13 |
Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır
|
2 |
|
14 |
Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir |
1 |
|
15 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
4 |
|
16 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir |
3 |
|
17 |
Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
4 |
|
18 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
5 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi |
4 |
|
20 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
7 |
7 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
1 |
1 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
|
Toplam İş Yükü: | 79 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|