|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Çevresel Sürdürebilirlik |
|
Dersin Kodu |
: |
P 320 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Arş.Gör. CENK DÖNMEZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Çevre ve doğal kaynaklar ekonomisinin temel kuram ve kavramları konusunda bilgi sahibi olmak. Çevre ve doğal kaynakların korunması ve iyileştirilmesindeki araçlar konusunda bilgi sahibi olmak. Çevrenin ekonomik değerlendirmesindeki kavram ve kuramları kavrayabilmek. Çevrenin ekonomik değerlendirmesindeki kavram ve kuramları somut bir alanda irdeleyebilmek Aynı kapsamda ilgili disiplinlerle birlikte çalışabilmenin gerektirdiği temel bilgileri edinmek.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Ekonominin çevresel olarak sürdürülebilirliği bağlamında, doğal ve çevresel kaynakların korunması ve iyileştirilmesi politikaları ve bu politikaların araçları ile koruma-iyileştirme etkinliklerinin toplumsal fayda ve maliyetleri konusunda ilgili disiplinlerle birlikte çalışmayı sağlayabilecek düzeyde bilgileri sunmak. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Sürdürülebilir kalkınma kuramı, çevre-doğal kaynaklar ve ekonomi ilişkisi, sürdürülebilir kalkınmada piyasanın önemi ve etkinliği, çevresel fayda ve maliyetler, yeşil vergiler, standartlar ve önlem ilkesi, yatırım projelerinin çevresel açıdan değerlendirilmesi, çevrenin ve doğal kaynakların ekonomik değerlendirmesi, temel kavram ve kuramlar, değerlendirmede kullanılan yaklaşımlar: Yolculuk Harcamaları yaklaşımı, Faydacı Fiyat yaklaşımı, Koşullu Değerlendirme yaklaşımı ve diğer yöntem ve yaklaşımlar. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
3 No.lu Tasarım Stüdyosu |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, Ekonomik Büyüme ve Çevre Sorunları Arasındaki İlişkiler |
Ders notlarının incelenmesi |
Yazılı |
|
2 |
Çevresel Maliyetlerin Azaltılmasında Standartlar ve Önlem İlkesi |
Ders notlarının incelenmesi |
Yazılı / Okuma |
|
3 |
Ekonomik Yaklaşımlar ve Çevre, Sürdürülebilir Kalkınma Kuramı |
Ders notlarının incelenmesi |
Yazılı / Okuma |
|
4 |
Çevresel Sürdürülebilirlikte Piyasa ve Önemi, Talep ve Fayda |
Ders notlarının incelenmesi |
Yazılı / Okuma |
|
5 |
Çevresel Sürdürülebilirlikte Piyasa ve Önemi, Maliyet ve Gelir |
Ders notlarının incelenmesi |
Yazılı / Okuma |
|
6 |
Çevrenin Ekonomik Değerinin Hesaplanması: Giriş ve Temel Kavramlar-Talebe Dayalı Olmayan Yaklaşımlar |
Ders notlarının incelenmesi |
Yazılı / Okuma |
|
7 |
Kirletme Vergisi, Vergi Paylaşımı, Piyasada Dolaşabilen Permiler |
Ders notlarının incelenmesi |
Yazılı / Okuma |
|
8 |
A R A S I N A V |
Literatür tarama |
Okuma |
|
9 |
Çevrenin Ekonomik Değerinin Hesaplanması: Talebe Dayalı Yaklaşımlar-Yolculuk Harcamaları Yöntemi |
Literatür tarama |
Okuma |
|
10 |
Çevrenin Ekonomik Değerinin Hesaplanması: Talebe Dayalı Yaklaşımlar-Faydacı Fiyat Yöntemi |
Literatür tarama |
Okuma |
|
11 |
Çevrenin Ekonomik Değerinin Hesaplanması: Talebe Dayalı Yaklaşımlar-Koşullu Değerlendirme Yöntemi |
Literatür tarama |
Okuma |
|
12 |
Çevrenin Ekonomik Değerinin Hesaplanması: Talebe Dayalı Yaklaşımlar-Koşullu Değerlendirme Yöntemi |
Ders notlarının incelenmesi |
Yazılı / Okuma |
|
13 |
Taşıma Kapasitesi (Tanımı, Peyzaj Mimarligindaki önemi) |
Ders notlarının incelenmesi |
Yazılı / Okuma |
|
14 |
Taşıma Kapasitesi (Çeşitleri, Hesaplama Yöntemleri) |
Ders notlarının incelenmesi |
Yazılı / Okuma |
|
15 |
Taşıma Kapasitesi Hesaplama Uygulamaları |
Ödev Teslimi (Taşıma Kapasitesi Hesaplanması) |
Yazılı |
|
16/17 |
Yıl Sonu Sınavı |
Literatür tarama |
Okuma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Willis, K. G., Turner, R. K., Bateman, I. J., 2001. Şehir ve Bölge Planlama. Edward Elgar Basım Evi, New York.
Altunkasa, M. F., 2003. Çevresel Sürdürülebilirlik. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları, 255/A-83, Adana.
Callan, S. J., J. M. Thomas, 2000. Çevre Ekonomisi ve Yönetimi. The Dryden Basım Evi, New York
Kolstad, C. D., 2000. Çevre Ekonomisi. Oxford Universitesi Basımı, New York.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. |
0 |
|
2 |
Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir |
1 |
|
3 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar |
5 |
|
4 |
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir |
0 |
|
5 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir |
0 |
|
6 |
Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak |
2 |
|
7 |
Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır |
1 |
|
8 |
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. |
2 |
|
9 |
Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır |
5 |
|
10 |
İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar |
2 |
|
11 |
Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir |
3 |
|
12 |
Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir |
4 |
|
13 |
Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır
|
0 |
|
14 |
Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir |
0 |
|
15 |
Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
0 |
|
16 |
Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir |
0 |
|
17 |
Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar |
0 |
|
18 |
Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
4 |
|
19 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi |
0 |
|
20 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
25 |
25 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 99 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.96 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|