Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Çevresel Sürdürebilirlik

Dersin Kodu : P 320

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Arş.Gör. CENK DÖNMEZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Çevre ve doğal kaynaklar ekonomisinin temel kuram ve kavramları konusunda bilgi sahibi olmak.
Çevre ve doğal kaynakların korunması ve iyileştirilmesindeki araçlar konusunda bilgi sahibi olmak.
Çevrenin ekonomik değerlendirmesindeki kavram ve kuramları kavrayabilmek.
Çevrenin ekonomik değerlendirmesindeki kavram ve kuramları somut bir alanda irdeleyebilmek
Aynı kapsamda ilgili disiplinlerle birlikte çalışabilmenin gerektirdiği temel bilgileri edinmek.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Ekonominin çevresel olarak sürdürülebilirliği bağlamında, doğal ve çevresel kaynakların korunması ve iyileştirilmesi politikaları ve bu politikaların araçları ile koruma-iyileştirme etkinliklerinin toplumsal fayda ve maliyetleri konusunda ilgili disiplinlerle birlikte çalışmayı sağlayabilecek düzeyde bilgileri sunmak.

Dersin İçeriği : Sürdürülebilir kalkınma kuramı, çevre-doğal kaynaklar ve ekonomi ilişkisi, sürdürülebilir kalkınmada piyasanın önemi ve etkinliği, çevresel fayda ve maliyetler, yeşil vergiler, standartlar ve önlem ilkesi, yatırım projelerinin çevresel açıdan değerlendirilmesi, çevrenin ve doğal kaynakların ekonomik değerlendirmesi, temel kavram ve kuramlar, değerlendirmede kullanılan yaklaşımlar: Yolculuk Harcamaları yaklaşımı, Faydacı Fiyat yaklaşımı, Koşullu Değerlendirme yaklaşımı ve diğer yöntem ve yaklaşımlar.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : 3 No.lu Tasarım Stüdyosu


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş, Ekonomik Büyüme ve Çevre Sorunları Arasındaki İlişkiler Ders notlarının incelenmesi Yazılı
2 Çevresel Maliyetlerin Azaltılmasında Standartlar ve Önlem İlkesi Ders notlarının incelenmesi Yazılı / Okuma
3 Ekonomik Yaklaşımlar ve Çevre, Sürdürülebilir Kalkınma Kuramı Ders notlarının incelenmesi Yazılı / Okuma
4 Çevresel Sürdürülebilirlikte Piyasa ve Önemi, Talep ve Fayda Ders notlarının incelenmesi Yazılı / Okuma
5 Çevresel Sürdürülebilirlikte Piyasa ve Önemi, Maliyet ve Gelir Ders notlarının incelenmesi Yazılı / Okuma
6 Çevrenin Ekonomik Değerinin Hesaplanması: Giriş ve Temel Kavramlar-Talebe Dayalı Olmayan Yaklaşımlar Ders notlarının incelenmesi Yazılı / Okuma
7 Kirletme Vergisi, Vergi Paylaşımı, Piyasada Dolaşabilen Permiler Ders notlarının incelenmesi Yazılı / Okuma
8 A R A S I N A V Literatür tarama Okuma
9 Çevrenin Ekonomik Değerinin Hesaplanması: Talebe Dayalı Yaklaşımlar-Yolculuk Harcamaları Yöntemi Literatür tarama Okuma
10 Çevrenin Ekonomik Değerinin Hesaplanması: Talebe Dayalı Yaklaşımlar-Faydacı Fiyat Yöntemi Literatür tarama Okuma
11 Çevrenin Ekonomik Değerinin Hesaplanması: Talebe Dayalı Yaklaşımlar-Koşullu Değerlendirme Yöntemi Literatür tarama Okuma
12 Çevrenin Ekonomik Değerinin Hesaplanması: Talebe Dayalı Yaklaşımlar-Koşullu Değerlendirme Yöntemi Ders notlarının incelenmesi Yazılı / Okuma
13 Taşıma Kapasitesi (Tanımı, Peyzaj Mimarligindaki önemi) Ders notlarının incelenmesi Yazılı / Okuma
14 Taşıma Kapasitesi (Çeşitleri, Hesaplama Yöntemleri) Ders notlarının incelenmesi Yazılı / Okuma
15 Taşıma Kapasitesi Hesaplama Uygulamaları Ödev Teslimi (Taşıma Kapasitesi Hesaplanması) Yazılı
16/17 Yıl Sonu Sınavı Literatür tarama Okuma


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Willis, K. G., Turner, R. K., Bateman, I. J., 2001. Şehir ve Bölge Planlama. Edward Elgar Basım Evi, New York.
 Altunkasa, M. F., 2003. Çevresel Sürdürülebilirlik. Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları, 255/A-83, Adana.
 Callan, S. J., J. M. Thomas, 2000. Çevre Ekonomisi ve Yönetimi. The Dryden Basım Evi, New York
 Kolstad, C. D., 2000. Çevre Ekonomisi. Oxford Universitesi Basımı, New York.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 1 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda mesleğin uygulanabilmesi için gerekli bilgileri edinmek ve kavramak. Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kavrar. Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kazanır. 0
2 Doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda bilgi edinmek ve bu bilgiyi peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek düzeyde kavrar. Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanacak düzeyde bilgi edinir 1
3 Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda yeterli bilgileri edinir ve kavrar 5
4 Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi edinir 0
5 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi, ile deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir 0
6 Araştırarak ve alternatif düşüncelerin eleştirel yorumlamasını yaparak planlama, tasarım ve yönetim sürecinde çeşitli peyzaj öğelerini çözümleyebilme ve değerlendirebilme yetisini kazanmak 2
7 Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır 1
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır. 2
9 Peyzajların tanımlanması ve sınıflandırılması için gerekli fiziki ve biyolojik göstergeleri temel düzeyde anlama ve kullanma becerisine sahip olmak, değişik peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır 5
10 İktisadi ve hukuksal temel kavram ve ilkeleri tanımlar 2
11 Peyzaj Mimarlığının temel ilke, süreç ve araçları konusunda yeterli temel altyapıya sahip olma; bu alanda kuramsal ve uygulamalı bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanabilir 3
12 Peyzajları, doğal sistemlerin özgün veya insan tarafından dönüştürülmüş unsurları olarak algılamak ve insan gereksinimlerini karşılamada bu kaynakları sürdürülebilir şekilde planlama anlayışını kullanabilir 4
13 Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanabilme ve doğa, doğal süreçler, bazı organik öğelerin karakteristikleri ve performansları konusunda, peyzajların düzenlenmesi, korunması, bakım ve yönetimi çalışmalarına yansıtabilecek yeterli altyapıyı kazanır 0
14 Peyzaj Mimarlığının temel unsurlarından birisi olan bitkisel materyale yönelik bilgileri sistematik sınıflama içinde kavrayarak, bilgi birikimini peyzajların düzenlenmesi, korunması, geliştirilmesi ve onarımında kullanabilir 0
15 Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama, Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/ tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar 0
16 Peyzaj çalışmaları ile ilişkili sosyal ve beşeri alanlarda araştırma felsefesi ve yöntemleri konusunda edinilen bilgileri ilgili alanlarda kullanabilir 0
17 Peyzaj ekolojisi ve ekolojik planlama/tasarımın ilke ve pratiğini ve peyzaj mimarlığı uygulamalarındaki işlevini bilir ve kavrar 0
18 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi 4
19 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi 0
20 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ile proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık ve mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olur 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 25 25
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 99
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.96
Dersin AKTS Kredisi: 4