|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Maden Yatakları I |
|
Dersin Kodu |
: |
J 315 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA AKYILDIZ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Maden Yatağı kavramını anlar Jeolojik olayların maden yatağı üzerindeki etkilerinin belirler Maden yatakları yan kayaç ilişkilerini gözlemler Maden Yatağının oluşumunu belirler ve modeller Maden yataklarında saha ve laboratuar çalışmaları yapar
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Maden yataklarının tanıtımı, sınıflandırılması, maden yataklarının oluşum mekanizmalarının öğretilmesi,Maden yataklarını oluşturan süreçlerin anlaşılması, oluşum modellerinin ortaya çıkartılması,
ekonomik değere sahip cevherleşmelerin aranması ve
değerlendirilmesi amaçlanmaktadır |
|
Dersin İçeriği |
: |
Maden Yatağının tanımı, Maden yatağına etki eden faktörler, Maden Yataklarının Sınıflandırılması, Cevher Yan kayaç ilişkileri, Cevher yapı ve dokuları, Orta mağmatik evre yataklar, Porfiri Yataklar, Pegmatitik yataklar, Pnömatolitik Yatakları, Pirometazomatik yataklar ve Hidrotermal yatakların oluşumu |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fakülte Derslikleri -laboratuar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Tarihçe, Maden Yatağının tanımı, Maden yatağına etki eden faktörler (Doğal, Teknolojik, Ekonomik-politik) |
okuma |
Sunu-Uygulama |
|
2 |
Maden Yataklarının Sınıflandırılması ( Kullanım alanlarına göre, Jeolojik, Türemsel, Doğal sınıflama)
Tenör hesabı |
okuma |
Sunu-Uygulama |
|
3 |
Maden yataklarının İncelenmesi ve oluşum Koşullarının Belirlenmesi
( Saha incelemeleri, Kimyasal incelemeler, Mineralojik ve Petrografik incelemeler, Jeotermometre, Sıvı kapanım incelemeleri)
Rezerv Hesaplama yöntemleri |
okuma |
Sunu-Uygulama |
|
4 |
Cevher Yan kayaç ilişkileri ( Geometrik, Cevher yerleşimine değin ilişkiler, yaş ilişkileri |
okuma |
Sunu-Uygulama |
|
5 |
Cevher yapı ve dokuları |
okuma |
Sunu-Uygulama |
|
6 |
Levha tektoniğine göre madenlerin oluşumu, Mağma çeşitleri |
okuma |
Sunu-Uygulama |
|
7 |
Orta mağmatik evre yataklar (Erken kristalizasyon, Geç kristalizasyon evresi) Busvelt masifi, Karbonatitler, Kimberlitler |
okuma |
Sunu-Uygulama |
|
8 |
Ofiyolitler, Kromit cevherleşmesi (Podiform- Stratiform tipte oluşumlar Türkiye’deki dağılımı |
okuma |
Sunu-Uygulama |
|
9 |
ARASINAV |
sınava hazırlık |
Yazılı+Uygulama |
|
10 |
Porfiri Yatakların oluşumu dünya ve Türkiye’den örnekler |
okuma |
Sunu-Uygulama |
|
11 |
Pegmatitik yatakların oluşumu dünya ve Türkiye’den örnekler |
okuma |
Sunu-Uygulama |
|
12 |
Pnömatolitik Yatakların oluşumu dünya ve Türkiye’den örnekler |
okuma |
Sunu-Uygulama |
|
13 |
Pirometazomatik (Skarn) yatakların oluşumu , dünya ve Türkiye’den örnekler |
okuma |
Sunu-Uygulama |
|
14 |
Hidrotermal yatakların oluşumu, Dünya ve Türkiye’den örnekler, |
okuma |
Sunu-Uygulama |
|
15 |
Epitermal Altın Yatakları oluşumu |
okuma |
Sunu-Uygulama |
|
16/17 |
Final Sınavı |
sınava hazırlık |
Yazılı+Uygulama |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Prof Dr Altan Gümüş İç olaylara Bağlı Maden Yatakları 1998
GÖKÇE, A., 1995, Maden Yatakları Ders Kitabı,Sivas
PARK, G., The Geology Of Ore Deposits
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
7 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. |
4 |
|
2 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. |
2 |
|
3 |
Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
1 |
|
4 |
Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. |
5 |
|
5 |
Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. |
5 |
|
6 |
Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. |
2 |
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, |
1 |
|
8 |
Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir |
2 |
|
9 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
4 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. |
3 |
|
11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. |
4 |
|
12 |
jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir |
3 |
|
13 |
Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar |
2 |
|
14 |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
3 |
|
15 |
Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar
|
5 |
|
16 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
1 |
|
17 |
Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. |
2 |
|
18 |
Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. |
4 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
7 |
3 |
21 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 109 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.36 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|