Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Maden Yatakları I

Dersin Kodu : J 315

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. MUSTAFA AKYILDIZ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Maden Yatağı kavramını anlar
Jeolojik olayların maden yatağı üzerindeki etkilerinin belirler
Maden yatakları yan kayaç ilişkilerini gözlemler
Maden Yatağının oluşumunu belirler ve modeller
Maden yataklarında saha ve laboratuar çalışmaları yapar

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Maden yataklarının tanıtımı, sınıflandırılması, maden yataklarının oluşum mekanizmalarının öğretilmesi,Maden yataklarını oluşturan süreçlerin anlaşılması, oluşum modellerinin ortaya çıkartılması, ekonomik değere sahip cevherleşmelerin aranması ve değerlendirilmesi amaçlanmaktadır

Dersin İçeriği : Maden Yatağının tanımı, Maden yatağına etki eden faktörler, Maden Yataklarının Sınıflandırılması, Cevher Yan kayaç ilişkileri, Cevher yapı ve dokuları, Orta mağmatik evre yataklar, Porfiri Yataklar, Pegmatitik yataklar, Pnömatolitik Yatakları, Pirometazomatik yataklar ve Hidrotermal yatakların oluşumu

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fakülte Derslikleri -laboratuar


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tarihçe, Maden Yatağının tanımı, Maden yatağına etki eden faktörler (Doğal, Teknolojik, Ekonomik-politik) okuma Sunu-Uygulama
2 Maden Yataklarının Sınıflandırılması ( Kullanım alanlarına göre, Jeolojik, Türemsel, Doğal sınıflama) Tenör hesabı okuma Sunu-Uygulama
3 Maden yataklarının İncelenmesi ve oluşum Koşullarının Belirlenmesi ( Saha incelemeleri, Kimyasal incelemeler, Mineralojik ve Petrografik incelemeler, Jeotermometre, Sıvı kapanım incelemeleri) Rezerv Hesaplama yöntemleri okuma Sunu-Uygulama
4 Cevher Yan kayaç ilişkileri ( Geometrik, Cevher yerleşimine değin ilişkiler, yaş ilişkileri okuma Sunu-Uygulama
5 Cevher yapı ve dokuları okuma Sunu-Uygulama
6 Levha tektoniğine göre madenlerin oluşumu, Mağma çeşitleri okuma Sunu-Uygulama
7 Orta mağmatik evre yataklar (Erken kristalizasyon, Geç kristalizasyon evresi) Busvelt masifi, Karbonatitler, Kimberlitler okuma Sunu-Uygulama
8 Ofiyolitler, Kromit cevherleşmesi (Podiform- Stratiform tipte oluşumlar Türkiye’deki dağılımı okuma Sunu-Uygulama
9 ARASINAV sınava hazırlık Yazılı+Uygulama
10 Porfiri Yatakların oluşumu dünya ve Türkiye’den örnekler okuma Sunu-Uygulama
11 Pegmatitik yatakların oluşumu dünya ve Türkiye’den örnekler okuma Sunu-Uygulama
12 Pnömatolitik Yatakların oluşumu dünya ve Türkiye’den örnekler okuma Sunu-Uygulama
13 Pirometazomatik (Skarn) yatakların oluşumu , dünya ve Türkiye’den örnekler okuma Sunu-Uygulama
14 Hidrotermal yatakların oluşumu, Dünya ve Türkiye’den örnekler, okuma Sunu-Uygulama
15 Epitermal Altın Yatakları oluşumu okuma Sunu-Uygulama
16/17 Final Sınavı sınava hazırlık Yazılı+Uygulama


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Prof Dr Altan Gümüş İç olaylara Bağlı Maden Yatakları 1998
 GÖKÇE, A., 1995, Maden Yatakları Ders Kitabı,Sivas
 PARK, G., The Geology Of Ore Deposits
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 7 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. 4
2 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. 2
3 Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. 1
4 Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. 5
5 Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. 5
6 Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. 2
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, 1
8 Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir 2
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. 4
10 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. 3
11 Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. 4
12 jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir 3
13 Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar 2
14 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular 3
15 Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar 5
16 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. 1
17 Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. 2
18 Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. 4
19 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 0
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 7 3 21
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 109
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.36
Dersin AKTS Kredisi: 4