Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Hidrojeoloji

Dersin Kodu : J 303

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 3

Dersin Dönemi : Güz (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ŞAZİYE BOZDAĞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Hidrolojik bileşenler hakkında bilgi sahibidir.
Yeraltında sularının dağılımı ve gelişimi hakkında bilgi sahibidir.
Yeraltı suları ile ilgili problemleri çözer.
Hidrojeojik haritalar hazırlar ve yorumlar.
Yeraltı sularının özellikleri ve kalitesi hakkında bilgilidir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Yeraltısularının oluşum ve dolaşım kurallarının tanınması, miktarının ve kalitesinin tanımlanması.

Dersin İçeriği : Yeraltısularının dağılımı ve Hidrolojik döngü, yeraltı suları akım özellikleri, akifer tipleri , hidrojeolojik ortamlar ve kayaçların hidrojeolojik özellikleri,kıyılarda tatlı su-tuzlu su girişimi, hidrojeokimya teorik ders, problem çözme ve harita yapımı şeklinde verilmektedir.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Mühendislik-Mimarlık Fakültesi dersliği


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş+ Tarihçe Ders ile ilgili bilgilerin okunması Düz anlatım
2 Suların tanımlaması ve sınıflaması Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım + laboratuvar çalışması
3 Hidrolojik Dolaşım ve yeraltısularının oluşumuna giriş (Yağış) Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım + laboratuvar çalışması
4 Yüzey Hidrolojisi (Akış, Sızma ve Buharlaşma) ve Su Bütçesi Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım + laboratuvar çalışması
5 Hidrolik Sistemin incelenmesi Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım + laboratuvar çalışması
6 Yeraltısularının Hareketi Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım + laboratuvar çalışması
7 Kayaçların Hidrojeolojik Özellikleri (Porozite, Permeabilite) Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım + laboratuvar çalışması
8 Ara Sınav Ara sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Kayaçların Hidrojeolojik Özellikleri (İletkenlik, Depolama Katsayısı) ve Hız Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım + laboratuvar çalışması
10 Hidrojeolojik Ortamların Tanımlaması ve Sınıflandırılması Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım + laboratuvar çalışması
11 Su Tablası Haritalarının Yapılması , Yorumlanması Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım + laboratuvar çalışması
12 Yeraltısularının Araştırma yöntemleri Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım + laboratuvar çalışması
13 Yeraltısularından yararlanma (Kaynak, kaptaj, Kuyu) Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım + laboratuvar çalışması
14 Yeraltısu kalitesi ve kullanma ölçütleri Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım + laboratuvar çalışması
15 Tuzlusu girişimi Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık Düz anlatım + laboratuvar çalışması
16/17 Final sınavı Final sınavına hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  CANİK, B. 1998, Hidrojeoloji
 Kayabalı, K., 2003, Yeraltı Suyu ( Çeviri : Freeze and Cherry)
 Domenica,P.A. and Schwartz, F.W., 1990, Physical and Chemical Hydrogeology
 Fetter, C.W., 2001, Applied Hydrogeology,
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 70
    Ödev/Proje/Diğer 1 30
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. 3
2 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. 3
3 Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. 4
4 Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. 4
5 Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. 3
6 Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. 4
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, 3
8 Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir 3
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. 3
10 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. 4
11 Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. 0
12 jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir 3
13 Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar 4
14 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular 3
15 Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar 3
16 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. 3
17 Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. 3
18 Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. 4
19 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 4 4
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 3 3
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 3 3
Toplam İş Yükü: 94
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.76
Dersin AKTS Kredisi: 4