|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Hidrojeoloji |
|
Dersin Kodu |
: |
J 303 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
3 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ŞAZİYE BOZDAĞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Hidrolojik bileşenler hakkında bilgi sahibidir. Yeraltında sularının dağılımı ve gelişimi hakkında bilgi sahibidir.
Yeraltı suları ile ilgili problemleri çözer. Hidrojeojik haritalar hazırlar ve yorumlar. Yeraltı sularının özellikleri ve kalitesi hakkında bilgilidir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yeraltısularının oluşum ve dolaşım kurallarının tanınması, miktarının ve kalitesinin tanımlanması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Yeraltısularının dağılımı ve Hidrolojik döngü, yeraltı suları akım özellikleri, akifer tipleri , hidrojeolojik ortamlar ve kayaçların hidrojeolojik özellikleri,kıyılarda tatlı su-tuzlu su girişimi, hidrojeokimya teorik ders, problem çözme ve harita yapımı şeklinde verilmektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Mühendislik-Mimarlık Fakültesi dersliği |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş+ Tarihçe |
Ders ile ilgili bilgilerin okunması |
Düz anlatım |
|
2 |
Suların tanımlaması ve sınıflaması |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım + laboratuvar çalışması |
|
3 |
Hidrolojik Dolaşım ve yeraltısularının oluşumuna giriş (Yağış) |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım + laboratuvar çalışması |
|
4 |
Yüzey Hidrolojisi (Akış, Sızma ve Buharlaşma) ve Su Bütçesi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım + laboratuvar çalışması |
|
5 |
Hidrolik Sistemin incelenmesi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım + laboratuvar çalışması |
|
6 |
Yeraltısularının Hareketi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım + laboratuvar çalışması |
|
7 |
Kayaçların Hidrojeolojik Özellikleri (Porozite, Permeabilite) |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım + laboratuvar çalışması |
|
8 |
Ara Sınav |
Ara sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Kayaçların Hidrojeolojik Özellikleri (İletkenlik, Depolama Katsayısı) ve Hız |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım + laboratuvar çalışması |
|
10 |
Hidrojeolojik Ortamların Tanımlaması ve Sınıflandırılması |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım + laboratuvar çalışması |
|
11 |
Su Tablası Haritalarının Yapılması , Yorumlanması |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım + laboratuvar çalışması |
|
12 |
Yeraltısularının Araştırma yöntemleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım + laboratuvar çalışması |
|
13 |
Yeraltısularından yararlanma (Kaynak, kaptaj, Kuyu) |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım + laboratuvar çalışması |
|
14 |
Yeraltısu kalitesi ve kullanma ölçütleri |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım + laboratuvar çalışması |
|
15 |
Tuzlusu girişimi |
Konu ile ilgili kaynakların ve ders notlarının okunması, laboratuvar için hazırlık |
Düz anlatım + laboratuvar çalışması |
|
16/17 |
Final sınavı |
Final sınavına hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
CANİK, B. 1998, Hidrojeoloji
Kayabalı, K., 2003, Yeraltı Suyu ( Çeviri : Freeze and Cherry)
Domenica,P.A. and Schwartz, F.W., 1990, Physical and Chemical Hydrogeology
Fetter, C.W., 2001, Applied Hydrogeology,
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. |
3 |
|
2 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. |
3 |
|
3 |
Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
4 |
|
4 |
Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. |
4 |
|
5 |
Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. |
3 |
|
6 |
Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. |
4 |
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, |
3 |
|
8 |
Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir |
3 |
|
9 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
3 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. |
4 |
|
11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. |
0 |
|
12 |
jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir |
3 |
|
13 |
Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar |
4 |
|
14 |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
3 |
|
15 |
Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar
|
3 |
|
16 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
3 |
|
17 |
Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. |
3 |
|
18 |
Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. |
4 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 94 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|