Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : İstatistik

Dersin Kodu : J 216

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 2

Eğitici(ler)nin Adı : Doç.Dr. ALİ İHSANGENÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Araştırma, gözlem veya deneyler sonucu elde edilen verilerin analizini yapar.
Analizini yapılan verileri düzenler ve bunları tablo ve grafiklerle gösterir.
Örnekleme nedenlerini, tekniklerini ve yeterliliğini kavrar.
Hipotez testi, normal dağılım ve t dağılımlarını açıklar.
Tahmin edici regrasyon denklemini ve korelasyon katsayısını kullanır.
İstatistiksel analiz metotlarını jeolojik veriler için kullanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Temel istatistik kavramlarını, jeolojik dataların istatistiksel yöntemler kullanarak analizini, sunumunu ve yorumunu öğretmek.

Dersin İçeriği : Örneklemenin yapılması, Verilerin toplanması ve düzenlenmesi, verilerin analiz edilmesi ve grafiksel sunumları, Frekans (Sıklık) Tablosu Oluşturma, Olasılık, Değişkenler, Değişkenler Arasındaki İlişki (Korelasyon Katsayısı).

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 İstatistiğe Giriş ve Temel Kavramlar Ders kaynaklarının okunması Düz anlatım
2 Verilerin Düzenlenmesi, Frekans (Sıklık) Tablosu Oluşturma Ders kaynaklarının okunması Düz anlatım
3 Grafiksel Gösterimler (Çubuklu ve Dairesel Grafikler) Ders kaynaklarının okunması Düz anlatım
4 Histogram ve Poligonlar Ders kaynaklarının okunması Düz anlatım
5 Merkez (Odaklaşma) Ölçüleri Ders kaynaklarının okunması Düz anlatım
6 Dağılma Ölçüleri Ders kaynaklarının okunması Düz anlatım
7 Olasılık (Permütasyon ve Kombinasyon) Ders kaynaklarının okunması Düz anlatım
8 Arasınav Sınava hazırlık Yazılı sınav
9 Dağılımlar (Normal ve T Dağılımı) Ders kaynaklarının okunması Düz anlatım
10 Örnekleme Seçimi, Güven Aralığı Ders kaynaklarının okunması Düz anlatım
11 Hipotez Testi (Hata Tipleri) Ders kaynaklarının okunması Düz anlatım
12 Lineer Regrasyon (En Küçük Kareler Yöntemi) Ders kaynaklarının okunması Düz anlatım
13 Rasgele Değişkenler (Sürekli ve Süreksiz Rasgele Değişkenler) Ders kaynaklarının okunması Düz anlatım
14 Değişkenler Arasındaki İlişki (Korelasyon Katsayısı) Ders kaynaklarının okunması Düz anlatım
15 Varyans Analizi (ANOVA) Ders kaynaklarının okunması Düz anlatım
16/17 Final Sınavı Sınava hazırlık Yazılı sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Jeolojide Veri Analizleri, Ders Notları, Prof.Dr.Sedat TEMUR, Selçık Üniversitesi Müh. Mim. Fakültesi, 1995.
 Olasılık ve İstatistik , Prof.Dr.Firkri AKDENİZ, Baki Kitabevi, 1998.
Diğer Kaynaklar  İstatistik Metodları ve Uygulamaları, Doç.Dr.Fazıl GÜLER, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş, 2005.
 İstatistik, Schaum´s Outlines, Üçüncü Baskıdan Çeviri, Murray R. SPİEGEL, Larry J. STEPHENS, Çeviri Editörleri, Prof.Dr. Alptekin ESİN, Doç.Dr.Salih ÇELEBİOĞLU, Nobel Yayın Dağıtım, 1999.


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 1 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. 4
2 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. 4
3 Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. 5
4 Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. 5
5 Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. 4
6 Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. 4
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, 4
8 Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir 4
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. 5
10 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. 4
11 Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. 3
12 jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir 3
13 Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar 2
14 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular 4
15 Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar 3
16 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. 4
17 Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. 3
18 Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. 0
19 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 2
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 62
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.48
Dersin AKTS Kredisi: 2