|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mühendislik Matematiği |
|
Dersin Kodu |
: |
J 215 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. KAMURAN TARIM GÖZÜBATIK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Kısmi türevi hesaplar. Düzlemsel bir bölge üzerinden iki katlı integral ve cisimsel bir bölge üzerinden üç katlı integralleri hesaplar. Katlı integraller yardımıyla düzlemde bir bölgenin veya bir cismin hacmi, ağırlık merkezi veya eylemsizlik momenti gibi fiziksel uygulamaları yapar. I. ve II. Mertebeden diferansiyel denklemlerin çözüm tekniklerini açıklar ve bu çözüm yöntemlerini kullanarak, radyokarbon ile bir fosilin yaşını bulur. Artma ve azalma, karışım ve sıcaklık problemleri gibi bazı mühendislik problemlerini çözer.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Temel mühendislik dersleri ve Jeoloji Mühendisliği mesleki dersleri için matematiksel altyapıyı, diferansiyel denklemleri tanıtmayı,çözüm uygulamalarını ve mühendislik uygulamalarını öğretmek. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Limit, türev, integral, diferansiyel denklemler ve çözüm uygulamaları. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Çok Değişkenli Fonksiyonların Tanımı, Limit ve Süreklilik, |
İlgili konuyu okumak (Sayfa 849-856; 858-863) |
Düz anlatım |
|
2 |
Kısmi Türevler ve Uygulamaları, |
İlgili konuyu okumak (Sayfa 863-869) |
Düz anlatım |
|
3 |
Dik Koordinatlarda Düzlemsel Bir Bölge Üzerinden Belirli İntegral, |
İlgili konuyu okumak (Sayfa 943-952; 953-960) |
Düz anlatım |
|
4 |
Polar (Kutupsal) Koordinatlarda Düzlemsel Bir Bölge Üzerinden Belirli İntegral, |
İlgili konuyu okumak (Sayfa 968-972) |
Düz anlatım |
|
5 |
Silindirik ve Küresel Koordinatlarda Bir Cisim Üzerinden Belirli İntegral, |
İlgili konuyu okumak (Sayfa 976-984) |
Düz anlatım |
|
6 |
Ayrılabilir ve Homojen Diferensiyel Denklemlerin Çözüm Yöntemleri, |
İlgili konuyu okumak (Sayfa 39-45) |
Düz anlatım |
|
7 |
Tam Diferensiyel Denklemler Çözüm Yöntemleri, |
İlgili konuyu okumak (Sayfa 52-62) |
Düz anlatım |
|
8 |
Arasınav |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
9 |
Lineer ve Bernoulli Diferensiyel Denklemlerin Çözüm Yöntemleri, |
İlgili konuyu okumak (Sayfa 46-52) |
Düz anlatım |
|
10 |
I. Mertebeden Diferensiyel Denklemlerin Fiziki ve Mühendislik Uygulamaları, |
İlgili konuyu okumak (Bölüm Problemleri) |
Düz anlatım |
|
11 |
Yüksek mertebeden Diferensiyel Denklemler I |
İlgili konuyu okumak (Sayfa 98-100) |
Düz anlatım |
|
12 |
II. Mertebeden Homojen Diferensiyel Denklemlerin Çözüm Yöntemleri |
İlgili konuyu okumak (Sayfa 112-118) |
Düz anlatım |
|
13 |
Belirsiz Katsayılar Yöntemi |
İlgili konuyu okumak (Sayfa 118-122) |
Düz anlatım |
|
14 |
II. Mertebeden Diferensiyel Denklemlerin Fiziki ve Mühendislik Uygulamaları, |
İlgili konuyu okumak (Bölüm Problemleri) |
Düz anlatım |
|
15 |
Uygulama örnekleri |
İlgili konuyu okumak (Bölüm Problemleri) |
Düz anlatım |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınava hazırlık |
Yazılı sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Calculus ve Analitik Geometri II. Cilt, SHERMAN K. STEIN, ANTHONY McGraw-Hill Inc., London, U.K., 1992
Diferansiyel Denklemler Teorisi, Prof.Dr. Elman HASANOV, Prof.Dr. Gökhan UZGÖREN, Prof.Dr. Alinur BÜYÜKAKSOY Papatya Yayıncılık 2002.
Schaum’s Outline Diferansiyel Denklemler, McGraw-Hill Inc., London, U.K., 1992.
|
| |
| Diğer Kaynaklar |
Genel Matematik, Prof.Dr. Mustafa BALCI, Balcı Yayınları, 2008.
Analize Giriş II, Prof.Dr.Fikri AKDENİZ, Prof.Dr. Yusuf ÜNLÜ, Prof.Dr. Doğan DÖNMEZ, Baki Kitabevi 1999.
|
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
100 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
0 |
0 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. |
0 |
|
2 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. |
2 |
|
3 |
Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
3 |
|
4 |
Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. |
2 |
|
5 |
Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. |
0 |
|
6 |
Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. |
4 |
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, |
0 |
|
8 |
Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir |
4 |
|
9 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
0 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. |
4 |
|
11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. |
0 |
|
12 |
jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir |
3 |
|
13 |
Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar |
1 |
|
14 |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
4 |
|
15 |
Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar
|
0 |
|
16 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
4 |
|
17 |
Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. |
0 |
|
18 |
Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. |
0 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
0 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
13 |
2 |
26 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
13 |
1 |
13 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
0 |
0 |
0 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
15 |
15 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
15 |
15 |
|
Toplam İş Yükü: | 69 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.76 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|