Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Mukavemet

Dersin Kodu : J 212

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL ALTAY ACAR

Dersin Öğrenme Kazanımları : Gerilme kavramlarını anlar.
Deformasyon ve strain kavramlarını anlar.
Mühendislik problemlerini modelleyerek çözümlemeyi öğrenir.
Kayaçların deformasyon koşullarını anlar.
Gerilmeler, deformasyonlar ve enerji tüketimi arasındaki ilişkiyi anlama yeteneğine sahip olur.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Bu derste öğrenci genel mühendislik problemlerinin formüle edilmesini, organizasyonunu, çözümünü, çözümlerin optimizasyonu yöntemlerini, katı cisimlerin gerilme ve deformasyon analizlerini ve sistemlerin matematiksel olarak tanımlama yeteneğini elde etmektedir.

Dersin İçeriği : Gerilme kavramına giriş. Gerilme tipleri. Deformasyon ve strain kavramı. Gerilme ve strain çözümleri. Analitik ve grafiksel çözümler. Kayaçların deformasyonu. Enerji ve mukavemet.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Gerilme Kavramı; Normal gerilme, kesme gerilmesi, taşıma gerilmesi Literatür çalışması Kütüphane, internet .
2 Gerilme Çözümleri; Analitik ve grafiksel yaklaşımlar Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı çalışma
3 Gerilmeler için Mohr Daireleri; Asal gerilmeler ve asal düzlemler, maksimum kesme gerilmesi, düzlemsel gerilme analizleri Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı çalışma
4 Gerilme ve Strain; Deformasyonlar, Strain kavramı, gerilme-strain diyagramı, Elastisite modülü, poisson oranı, plastic ve elastik deformasyonlar Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı çalışma
5 Strain için Mohr daireleri; Düzlemsel strain için Mohr dairesi, üç boyutlu strain analizleri Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı çalışma
6 Strain Ölçümleri; Strain rozetleri ve çözümleri Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı çalışma
7 Bükülme; deformasyonlar ve gerilmeler Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı çalışma
8 Arasınav Önceki derslerin tekrarı Masa başı çalışma
9 Eğilme; Elastik ortamda gerilmeler ve deformasyonlar, plastik deformasyonlar, kalıntı gerilmeler Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı çalışma
10 Mukavemet için Şaft ve Kiriş Tasarımı; Kesme ve bükülme momenti diyagramları, uygulan yükler altında gerilmeler. Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı çalışma
11 Kayaçlardaki Kuvvetler; Kuvvet sınıfları, gerilme alanları, gerilmeler için Mohr daireleri Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı çalışma
12 Kayaçların Deformasyonu; Strain elipsoidleri, sonsuz strain de Mohr dairesi, sonlu strain de Mohr dairesi Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı çalışma
13 Enerji Yöntemleri; Strain Enerjisi, Strain-Yoğunluk Enerjisi Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı çalışma
14 Deformasyonda Tüketilen Enerji; Normal gerilmeler için elastik strain enerjisi Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı çalışma
15 Deformasyonda Tüketilen Enerji; kesme gerilmeleri için elastik strain enerjisi Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması Masa başı çalışma
16/17 Final Sınavı Dönem derslerinin çalışılması Masa başı çalışma


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Beer F. P, Johnston Jr E. R., Dewolf J. T. Mazurek D. F. 2009. Mechanics of Materials, 5th edt., McGraw Hill.
 Means W. D. 1976. Stress and Strain. Springer-Verlog
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 50
    Ödev/Proje/Diğer 4 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. 4
2 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. 5
3 Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. 5
4 Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. 5
5 Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. 5
6 Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. 3
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, 5
8 Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir 3
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. 1
10 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. 5
11 Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. 5
12 jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir 4
13 Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar 3
14 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular 5
15 Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar 3
16 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. 3
17 Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. 4
18 Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. 0
19 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 4 2 8
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 68
Toplam İş Yükü / 25 (s): 2.72
Dersin AKTS Kredisi: 3