|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mukavemet |
|
Dersin Kodu |
: |
J 212 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL ALTAY ACAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Gerilme kavramlarını anlar. Deformasyon ve strain kavramlarını anlar. Mühendislik problemlerini modelleyerek çözümlemeyi öğrenir. Kayaçların deformasyon koşullarını anlar. Gerilmeler, deformasyonlar ve enerji tüketimi arasındaki ilişkiyi anlama yeteneğine sahip olur.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Bu derste öğrenci genel mühendislik problemlerinin formüle edilmesini, organizasyonunu, çözümünü, çözümlerin optimizasyonu yöntemlerini, katı cisimlerin gerilme ve deformasyon analizlerini ve sistemlerin matematiksel olarak tanımlama yeteneğini elde etmektedir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Gerilme kavramına giriş. Gerilme tipleri. Deformasyon ve strain kavramı. Gerilme ve strain çözümleri. Analitik ve grafiksel çözümler. Kayaçların deformasyonu. Enerji ve mukavemet. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Gerilme Kavramı; Normal gerilme, kesme gerilmesi, taşıma gerilmesi |
Literatür çalışması |
Kütüphane, internet . |
|
2 |
Gerilme Çözümleri; Analitik ve grafiksel yaklaşımlar |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
3 |
Gerilmeler için Mohr Daireleri; Asal gerilmeler ve asal düzlemler, maksimum kesme gerilmesi, düzlemsel gerilme analizleri |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
4 |
Gerilme ve Strain; Deformasyonlar, Strain kavramı, gerilme-strain diyagramı, Elastisite modülü, poisson oranı, plastic ve elastik deformasyonlar |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
5 |
Strain için Mohr daireleri; Düzlemsel strain için Mohr dairesi, üç boyutlu strain analizleri |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
6 |
Strain Ölçümleri; Strain rozetleri ve çözümleri |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
7 |
Bükülme; deformasyonlar ve gerilmeler |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
8 |
Arasınav |
Önceki derslerin tekrarı |
Masa başı çalışma |
|
9 |
Eğilme; Elastik ortamda gerilmeler ve deformasyonlar, plastik deformasyonlar, kalıntı gerilmeler |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
10 |
Mukavemet için Şaft ve Kiriş Tasarımı; Kesme ve bükülme momenti diyagramları, uygulan yükler altında gerilmeler. |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
11 |
Kayaçlardaki Kuvvetler; Kuvvet sınıfları, gerilme alanları, gerilmeler için Mohr daireleri |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
12 |
Kayaçların Deformasyonu; Strain elipsoidleri, sonsuz strain de Mohr dairesi, sonlu strain de Mohr dairesi |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
13 |
Enerji Yöntemleri; Strain Enerjisi, Strain-Yoğunluk Enerjisi |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
14 |
Deformasyonda Tüketilen Enerji; Normal gerilmeler için elastik strain enerjisi |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
15 |
Deformasyonda Tüketilen Enerji; kesme gerilmeleri için elastik strain enerjisi |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Dönem derslerinin çalışılması |
Masa başı çalışma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Beer F. P, Johnston Jr E. R., Dewolf J. T. Mazurek D. F. 2009. Mechanics of Materials, 5th edt., McGraw Hill.
Means W. D. 1976. Stress and Strain. Springer-Verlog
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. |
4 |
|
2 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. |
5 |
|
3 |
Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
5 |
|
4 |
Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. |
5 |
|
5 |
Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. |
5 |
|
6 |
Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. |
3 |
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, |
5 |
|
8 |
Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir |
3 |
|
9 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
1 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. |
5 |
|
11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. |
5 |
|
12 |
jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir |
4 |
|
13 |
Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar |
3 |
|
14 |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
5 |
|
15 |
Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar
|
3 |
|
16 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
3 |
|
17 |
Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. |
4 |
|
18 |
Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. |
0 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
2 |
8 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 68 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.72 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|