|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Mağmatik Petrografi |
|
Dersin Kodu |
: |
J 211 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. OSMAN PARLAK |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Plaka tektoniği ile magmatizma arasında ilişkiyi kavrar Magmanın soğuyup katılaşması, yerleşme derinliği ve süreçlerini anlar Magmatik kayaçların dokusal ve mineralojik özelliklerini tanımlar Magmatik kayaçları sınıflandırma kriterlerini anlayıp uygular Magmatik kayaçları sınıflandırma diyagramlarını kullanarak kayaç isimlendirmesi yapabilecek bilgiye sahip olur
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencilere magmanın soğuyup katılaşması ile oluşan magmatik kayaç türleri hakkında bilgi vererek, el örneği ve ince kesitte magmatik kayaçları tanıyabilme ve sınıflandırabilme yeteneğini kazandırabilmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Petrografinin tanımı, Kaya döngüsü, Yerin yapısı, Magma, Magmanın kökeni ve sınıflaması, Magmanın kristallenmesi, Kristallenme türleri, Kristallenme evreleri ve Magmanın farklılaşması, Magmanın yerleşmesi, Soğuması ve Yerleşme biçimleri, Magmatik kayaçların sınıflandırılması.
|
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik ve laboratuvar |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Petrografinin tanımı, Kaya döngüsü, Yerin yapısı, Magma, Magmanın kökeni ve sınıflaması. |
Genel Jeoloji ders bilgilerini tekrar gözden geçirmelidir. |
Yüz yüze eğitim |
|
2 |
Magmanın kristallenmesi, Kristallenme türleri, Kristallenme evreleri ve Magmanın farklılaşması. Magmanın yerleşmesi, Soğuması ve Yerleşme biçimleri. |
Mineraloji ders bilgilerini tekrar gözden geçirmelidir. |
Yüz yüze eğitim |
|
3 |
Magmatik kayaçların sınıflaması, Kimyasal sınıflama, Mineralojik sınıflama, Kimyasal sınıflama, Renk indisine göre sınıflama, Feldspat indisine göre s |
Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. |
Yüz yüze eğitim |
|
4 |
Ultrabazik-Ultramafik kayaçlar: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. |
Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. |
Yüz yüze eğitim |
|
5 |
Gabro-Diyabaz-Bazalt Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. |
Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. |
Yüz yüze eğitim |
|
6 |
Diyorit-Andezit Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. |
Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. |
Yüz yüze eğitim |
|
7 |
Spilit ve Keratofir Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. |
Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. |
Yüz yüze eğitim |
|
8 |
Arasınav |
Genel ders notlarını tekrar etmelidir. |
Yazılı ve sözlü sınav |
|
9 |
Fonolit-Tefrit-Bazanit Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. |
Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. |
Yüz yüze eğitim |
|
10 |
Granit-Riyolit Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. |
Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. |
Yüz yüze eğitim |
|
11 |
Monzonit-Latit Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. |
Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. |
Yüz yüze eğitim |
|
12 |
Siyenit-Trakit Ailesi: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. |
Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. |
Yüz yüze eğitim |
|
13 |
Lamprofirler: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. |
Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. |
Yüz yüze eğitim |
|
14 |
Piroklastik Kayaçlar: mineralojisi, dokusu, kayaç türleri, oluştukları tektonik ortamlar ve örnekleri. |
Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. |
Yüz yüze eğitim |
|
15 |
Laboratuvarda magmatik kayaçları tanımaya yönelik uygulamalar yapmak. |
Konu ile ilgili verilmiş olan referanslar okunmalıdır. |
Yüz yüze eğitim |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Genel ders notlarını tekrar etmelidir. |
Yazılı ve sözlü sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Aslaner, M. 1989; Kor ve Kor Kırıntılı Kayaçlar. KTÜ yayınları, Trabzon.
Erkan, Y., 2006; Magmatik Petrografi. JMO Yayınları, Ankara.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
70 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
30 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. |
4 |
|
2 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. |
4 |
|
3 |
Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
4 |
|
4 |
Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. |
4 |
|
5 |
Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. |
5 |
|
6 |
Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. |
4 |
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, |
3 |
|
8 |
Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir |
5 |
|
9 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
4 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. |
4 |
|
11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. |
3 |
|
12 |
jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir |
5 |
|
13 |
Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar |
4 |
|
14 |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
4 |
|
15 |
Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar
|
5 |
|
16 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
3 |
|
17 |
Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. |
5 |
|
18 |
Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. |
4 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
7 |
35 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 125 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 5 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|