|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Statik Ve Dinamik |
|
Dersin Kodu |
: |
J 209 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. İSMAİL ALTAY ACAR |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Verileri doğru olarak yorumlamayı öğrenir. Verilerin analizi için teorik yaklaşımların kullanımını anlar. Tartışma ve yazılı çalışma için araştırma sonuçlarını sentezlemeyi öğrenir. Matematiksel ve/veya fiziksel yaklaşımların mühendisliğe uygulanışını anlar. Vektör ilkelerini ve temel matematik kullanarak sistematik ve mantıksal bir şekilde mühendislik problemlerini analiz etmeyi öğrenir.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Öğrencileri moment kavramı, rijit cisimlerde etkili olan kuvvet sistemleri bileşkesi, mühendislik yapılarındaki taşıyıcı sistemler ve kirişlerdeki iç kuvvetler hakkında donanıma sahip etmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Ders maddesel noktalar ve rijit cisimleri içermektedir. Konular kuvvetler ve momentlerin vektörel tanımlamaları, iki ve üç boyutlu maddesel noktalar ve rijit cisimlerin dengesi, ağırlık merkezleri, yapı analizleri, sürtünme ve atalet momentleri ve mekanik titreşimlerin çözümü. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Maddesel Noktaların statiği; düzlem kuvvetler sistemi, uzay kuvvetler sistemi, vektörlerin toplanması |
Literatür çalışması |
Masa başı çalışma |
|
2 |
Rijid cisimler; Eşdeğer kuvvet sistemleri, iç ve dış kuvvetler, iki vektörün vektörel çarpımı, bir kuvvetin bir noktaya göre momenti, iki vektörün skaler çarpımı |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
3 |
Rijit cisimlerin dengesi; düzlem kuvvetler sisteminin dengesi, uzay kuvvetler sisteminin dengesi. |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
4 |
Yayılı kuvvetler; Ağırlık merkezleri, alanlar ve eğriler, hacimler |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
5 |
Taşıyıcı sistemler; kafes sistemleri, çerçeveler ve makinalar |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
6 |
Kiriş ve kablolardaki kuvvetler; kirişler, kablolar. |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
7 |
Sürtünme; sürtünme katsayısı, sürtünme açıları |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
8 |
Arasınav |
Önceki derslerin tekrarı |
Masa başı çalışma |
|
9 |
Yayılı kuvvetler; Atalet momentleri, alanların atalet momentleri, kütlelerin atalet momentleri |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
10 |
Virtüel iş metodu; Virtüel iş ilkesi, potansiyel enerji ve denge, dengenin stabilitesi |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
11 |
Maddesel Noktaların kinetiği; kuvvet, kütle ve ivme |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
12 |
Maddesel Noktaların kinetiği; iş ve enerji |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
13 |
Rijit cisimlerin kinematiği; ötelenme, sabit bir eksen etrafında dönme, sabit bir nokta etrafında dönme |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
14 |
Mekanik Titreşimler; sönümsüz titreşimler, basit sarkaç, zorlanmış titreşimler, Sönümlü titreşimler, serbest ve sönümlü zorlanmış titreşimler (1) |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
15 |
Mekanik Titreşimler; sönümsüz titreşimler, basit sarkaç, zorlanmış titreşimler, Sönümlü titreşimler, serbest ve sönümlü zorlanmış titreşimler (2) |
Bir önceki dersin tekrarı ve verilen ödevlerin yapılması |
Masa başı çalışma |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Dönem derslerinin çalışılması |
Masa başı çalışma |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Beer F. P, Johnston Jr E. R., Mazurek D. F., Eisenberg, E., Cornwell, P. 2009. Vector Mechanics for Engineers: Statics and Dynamics, 9th edt., McGraw Hill
Keskinel, F. ve Özbek, T. 1995. Mühendisler için Mekanik-Statik. Birsen Yayınevi
Tameroğlu S. S. ve Özbek, T. 1993. Mühendisler için Mekanik- Dinamik. Birsen Yayınevi
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
4 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. |
3 |
|
2 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. |
5 |
|
3 |
Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
5 |
|
4 |
Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. |
5 |
|
5 |
Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. |
5 |
|
6 |
Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. |
5 |
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, |
5 |
|
8 |
Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir |
3 |
|
9 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
5 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. |
5 |
|
11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. |
5 |
|
12 |
jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir |
3 |
|
13 |
Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar |
4 |
|
14 |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
5 |
|
15 |
Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar
|
1 |
|
16 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
3 |
|
17 |
Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. |
2 |
|
18 |
Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. |
0 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
5 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
4 |
1 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 64 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 2.56 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|