|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Tektonik |
|
Dersin Kodu |
: |
J 208 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Bahar (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
5 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ULVİCAN ÜNLÜGENÇ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Yer yüzünde kayaçlara etki eden kuvvetleri tanır. Tektonik kuvvetler neticesinde kayaçlarda meydana gelen önemli deformasyonların özelliklerini tanır. Yer kabuğundaki levhaların hareket mekanizmalarını daha iyi kavrar. Jeosenklinal kavramını ve özelliklerini tanır. Levha Tektoniği kavramı ve yer kabuğunu oluşturan önemli levhalar ve kalkanları tanır.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
-Yer kabuğunun şekillenmesinde rol oynayan tektonik olaylar ve kuvvetler ile bu kuvvetlerin kayaçlar üzerindeki etkilerini anlamak. Bu çerçevede doğada görülen yapısal jeolojik unsurları yorumlayabilme becerisini kazanmak.
-Yer kabuğunda levha hareketleri ve depremlerin oluşumu hakkında bilgi sahibi olmak.
-Öğrencinin levha tektoniği teorisi ve litosferik levha hareketleri ve bu hareketleri sonucunda gelişen olayların teorik bilgilerini daha iyi anlama olanağını sağlamak.
Hazırlanan Jeolojik haritalardan tektonik yorum yapabilme becerisini kazanmak.
|
|
Dersin İçeriği |
: |
Giriş, yer kabuğundaki bölgesel ölçekteki yapısal elementler, Litosfer, astenosfer, kabuk, manto; Alfred Wegener´in kıtasal yayılma hipotezi; Levha sınırları, Diverjan levha sınırları, okyanusal sırtlar, ofiyolit ve ofiyolitik melanj; Ada yayları, magmatik yay, volkanik yay; Kıtasal riftler; pasif kıta kenarlarının evrimi; Yaklaşan levha sınırları, Transform levha sınırları, Transform faylar ve levha hareketlerinin kanıtı; Levha tektoniği ve orojenik kuşaklar; sismik özellikler, depremler, tsunamiler; Jeosenklinaller, Kalkanlar, Platformlar, Bloklar; Orojenik kuşakların genel özellikleri; Orojenlerin kökeni, Anadolu’nun Tektonik Evrimi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Fakülte Dersliği+Genel Jeoloji Labaratuvarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, yer kabuğundaki bölgesel ölçekteki yapısal elementler, Litosfer, astenosfer, kabuk, manto |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları |
|
2 |
Alfred Wegener´in kıtasal yayılma hipotezi |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları |
|
3 |
Levha sınırları, Diverjan levha sınırları |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları |
|
4 |
Okyanusal sırtlar, ofiyolit ve ofiyolitik melanj |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları |
|
5 |
Ada yayları, magmatik yay, volkanik yay |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları |
|
6 |
Kıtasal riftler; pasif kıta kenarlarının evrimi |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları |
|
7 |
Yaklaşan levha sınırları |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları |
|
8 |
Arasınav |
Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması |
Yazılı Sınav |
|
9 |
Transform Levha Sınırları |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları |
|
10 |
Transform faylar ve levha hareketlerinin kanıtı |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları |
|
11 |
Levha tektoniği ve orojenik kuşaklar |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları |
|
12 |
Sismik özellikler, depremler, tsunamiler |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları |
|
13 |
Jeosenklinaller, kalkanlar, platformlar, bloklar |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları |
|
14 |
Orojenik kuşakların genel özellikleri; Orojenlerin kökeni, Anadolunun Tektonik Evrimi |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları |
|
15 |
Genel Konu Tekrarı |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
İhsan KETİN &Nezihi CANITEZ, Yapısal Jeoloji Ders Kitabı, İTÜ Yayınları, İstanbul.
Erkan KARAMAN, "Yapısal Jeoloji ve Uygulamaları Ders Kitabı, Akdeniz Üniv. Yayını,
Baskı, 2013 3- R.G. PARK, Geological Structures and Moving Plates, 1988. UK.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
80 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
20 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. |
5 |
|
2 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. |
3 |
|
3 |
Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
4 |
|
4 |
Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. |
4 |
|
5 |
Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. |
5 |
|
6 |
Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. |
4 |
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, |
5 |
|
8 |
Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir |
4 |
|
9 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
3 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. |
4 |
|
11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. |
5 |
|
12 |
jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir |
5 |
|
13 |
Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar |
5 |
|
14 |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
4 |
|
15 |
Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar
|
5 |
|
16 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
4 |
|
17 |
Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. |
3 |
|
18 |
Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. |
5 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
3 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
4 |
56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
3 |
15 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
4 |
4 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
|
Toplam İş Yükü: | 121 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.84 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 5 |
|
|
|