Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tektonik

Dersin Kodu : J 208

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 5

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. ULVİCAN ÜNLÜGENÇ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Yer yüzünde kayaçlara etki eden kuvvetleri tanır.
Tektonik kuvvetler neticesinde kayaçlarda meydana gelen önemli deformasyonların özelliklerini tanır.
Yer kabuğundaki levhaların hareket mekanizmalarını daha iyi kavrar.
Jeosenklinal kavramını ve özelliklerini tanır.
Levha Tektoniği kavramı ve yer kabuğunu oluşturan önemli levhalar ve kalkanları tanır.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : -Yer kabuğunun şekillenmesinde rol oynayan tektonik olaylar ve kuvvetler ile bu kuvvetlerin kayaçlar üzerindeki etkilerini anlamak. Bu çerçevede doğada görülen yapısal jeolojik unsurları yorumlayabilme becerisini kazanmak. -Yer kabuğunda levha hareketleri ve depremlerin oluşumu hakkında bilgi sahibi olmak. -Öğrencinin levha tektoniği teorisi ve litosferik levha hareketleri ve bu hareketleri sonucunda gelişen olayların teorik bilgilerini daha iyi anlama olanağını sağlamak. Hazırlanan Jeolojik haritalardan tektonik yorum yapabilme becerisini kazanmak.

Dersin İçeriği : Giriş, yer kabuğundaki bölgesel ölçekteki yapısal elementler, Litosfer, astenosfer, kabuk, manto; Alfred Wegener´in kıtasal yayılma hipotezi; Levha sınırları, Diverjan levha sınırları, okyanusal sırtlar, ofiyolit ve ofiyolitik melanj; Ada yayları, magmatik yay, volkanik yay; Kıtasal riftler; pasif kıta kenarlarının evrimi; Yaklaşan levha sınırları, Transform levha sınırları, Transform faylar ve levha hareketlerinin kanıtı; Levha tektoniği ve orojenik kuşaklar; sismik özellikler, depremler, tsunamiler; Jeosenklinaller, Kalkanlar, Platformlar, Bloklar; Orojenik kuşakların genel özellikleri; Orojenlerin kökeni, Anadolu’nun Tektonik Evrimi.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Fakülte Dersliği+Genel Jeoloji Labaratuvarı


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Giriş, yer kabuğundaki bölgesel ölçekteki yapısal elementler, Litosfer, astenosfer, kabuk, manto Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları
2 Alfred Wegener´in kıtasal yayılma hipotezi Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları
3 Levha sınırları, Diverjan levha sınırları Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları
4 Okyanusal sırtlar, ofiyolit ve ofiyolitik melanj Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları
5 Ada yayları, magmatik yay, volkanik yay Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları
6 Kıtasal riftler; pasif kıta kenarlarının evrimi Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları
7 Yaklaşan levha sınırları Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları
8 Arasınav Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması Yazılı Sınav
9 Transform Levha Sınırları Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları
10 Transform faylar ve levha hareketlerinin kanıtı Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları
11 Levha tektoniği ve orojenik kuşaklar Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları
12 Sismik özellikler, depremler, tsunamiler Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları
13 Jeosenklinaller, kalkanlar, platformlar, bloklar Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları
14 Orojenik kuşakların genel özellikleri; Orojenlerin kökeni, Anadolunun Tektonik Evrimi Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları
15 Genel Konu Tekrarı Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve malzemelerin getirilmesi Görsel anlatım, tartışma ve Laboratuvar çalışmaları
16/17 Final Sınavı Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması Yazılı Sınav


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  İhsan KETİN &Nezihi CANITEZ, Yapısal Jeoloji Ders Kitabı, İTÜ Yayınları, İstanbul.
 Erkan KARAMAN, "Yapısal Jeoloji ve Uygulamaları Ders Kitabı, Akdeniz Üniv. Yayını,
 Baskı, 2013 3- R.G. PARK, Geological Structures and Moving Plates, 1988. UK.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 80
    Ödev/Proje/Diğer 5 20
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. 5
2 Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. 3
3 Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. 4
4 Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. 4
5 Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. 5
6 Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. 4
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, 5
8 Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir 4
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. 3
10 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. 4
11 Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. 5
12 jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir 5
13 Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar 5
14 Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular 4
15 Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar 5
16 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. 4
17 Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. 3
18 Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. 5
19 Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 3
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 3 15
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 4 4
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 4 4
Toplam İş Yükü: 121
Toplam İş Yükü / 25 (s): 4.84
Dersin AKTS Kredisi: 5