|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Teknik Resim Ve Jeolojik Çizim |
|
Dersin Kodu |
: |
J 201 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Prof.Dr. ULVİCAN ÜNLÜGENÇ Prof.Dr. HASAN ÇETİN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Ölçekli çizim çalışmalarını ve tekniğini bilir. Topografik haritaları değerlendirir. Harita ve kesitler üzerinde kullanılan işaret-simgeleri bilir ve kullanır. Harita yapma teknikleri ve “V” kaidesini bilir. Öğrenciler topografik ve jeolojik enine kesit çizmeyi bilir Jeolojik haritalardan blok diyagram çıkartabilir. Öğrenciler jeolojik üç boyutlu düşünebililer.
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Teknik ve jeolojik çizimler için gerekli teknik detayları öğretmek. Teknik ve jeolojik çizimleri yapabilme yeteneğini kazandırmak. Jeolojik harita ve enine kesitler üzerinde kullanılan işaret-simgeleri öğretmek. Öğrencilere üç boyutlu düşünme yeteneğini sağlamak. İki boyutlu çizimlerden yararlanarak üç boyutlu şekillerin ve diyagramların ölçekli olarak hazırlanabilmesi; Jeolojik harita ve enine kesitlerden jeolojik tarihçe çıkarabilme yeteneğini kazandırabilmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Giriş, Çizgiler, Standart yazı teknikleri (Dik standart yazı), Doğrular ve dikme çizimleri, geometrik çizimler (dörtgen, kare, beşgen, altıgen, yedigen, dokuzgen çizimleri), cisimlerin önden, yandan ve üstten görünüşleri, doğruların izdüşümleri, yüzeylerin izdüşümleri, blok diyagram çizimleri. Haritaların genel tanımı, sınıflandırılması, topografik haritalar ve üzerindeki başlıca veriler. Topografik haritalarda yön, ölçek, koordinat engebe, yer tespitleri ve kesit çıkartılması. Topografik ve jeolojik blok diyagramlarının hazırlanması. Ayrıntı ve kapsadıkları bilgilere göre jeolojik haritalar ve çeşitleri. Kayaçların yapıları ve haritalar üzerinde simgesel gösterimler ve jeolojik harita işaretleri. Düzlemsel yapılarla ilgili geometrik bilgiler. Jeolojik haritaların okunması ve yorumlanmaları, jeolojik yapı elemanlarının konumlarının saptanması, jeolojik ve topografik yüzeylerin arakesitlerinin saptanması, ölçekli ve ölçeksiz kesit, kroki ve panoramik çizimlerin çıkartılması, jeolojik verilerin blok diyagramlara işlenmesi. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Teknik Resim Sınıfı+Genel Jeoloji Labaratuvarı |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Giriş, Metot, Çizgiler ve standart yazı teknikleri. |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım ve Laboratuvar çalışmaları |
|
2 |
Doğrular ve dikme çizimleri ile geometrik çizimler. |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım ve Laboratuvar çalışmaları |
|
3 |
İzdüşüm ve görüş çıkarma |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım ve Laboratuvar çalışmaları |
|
4 |
Cisimlerin önden, yandan ve üstten görünüşleri ile ilgili çizimler. |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım ve Laboratuvar çalışmaları |
|
5 |
Topografik haritalardan kesit çıkartılması. |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım ve Laboratuvar çalışmaları |
|
6 |
Topografik blok diyagram çizimleri (basit) |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım ve Laboratuvar çalışmaları |
|
7 |
Topografik blok diyagram çizimleri (karmaşık) |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım ve Laboratuvar çalışmaları |
|
8 |
Arasınav |
Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması |
Görsel anlatım ve Laboratuvar çalışmaları |
|
9 |
Haritaların genel tanımı, sınıflandırılması, topografik haritalar ve üzerindeki başlıca veriler. |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi |
Yazılı Sınav |
|
10 |
Topografik haritalarda yön, ölçek, koordinat, engebe, yer tespitleri ve kesit çıkartılması. Topografik ve jeolojik blok diyagram çeşitleri. |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım ve Laboratuvar çalışmaları |
|
11 |
Ayrıntı ve kapsadıkları bilgilere göre jeolojik haritalar ve çeşitleri. |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım ve Laboratuvar çalışmaları |
|
12 |
Kayaçların yapıları ve haritalar üzerinde simgesel gösterimler ve jeolojik harita işaretleri. Düzlemsel yapılarla ilgili geometrik bilgiler. |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım ve Laboratuvar çalışmaları |
|
13 |
Jeolojik haritaların okunması ve yorumlanmaları, jeolojik yapı elemanlarının konumlarının saptanması, jeolojik ve topografik yüzeylerin arakesitlerinin saptanması. |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım ve Laboratuvar çalışmaları |
|
14 |
Jeolojik haritaların okunması ve yorumlanmaları, jeolojik yapı elemanlarının konumlarının saptanması, jeolojik ve topografik yüzeylerin arakesitlerinin saptanması. |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım ve Laboratuvar çalışmaları |
|
15 |
Ölçekli ve ölçeksiz kesit, kroki ve panoramik çizimlerin çıkartılması, jeolojik verilerin blok diyagramlara işlenmesi. |
Önerilen ders ve uygulama kitaplarındaki ilgili bölümlerin okunması ve mazemelerin getirilmesi |
Görsel anlatım ve Laboratuvar çalışmaları |
|
16/17 |
Final Sınavı |
Sınav öncesine kadar işlenen konulara çalışılması |
Yazılı Sınav |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Maltman,A., 1998; Geological Maps; An Introduction 2nd Edition, John Wiley & Sons, 272 p.
MTA Yayını 152, 1974; Jeoloji Haritaları için Teknik Standartlar, 40 s., Ankara.
Koparal, A.H. ve İplikçioğlu, 1997. Teknik Resim, Koparal Basım-Yayın-Dağıtım, İstanbul, s. 195.
Tatar, Y. 1995; Jeolojik Harita Bilgisi, Fırat Üniv. Yayını, No: 43, Elazığ, 297s.
Karaman, M.E. 2009; Temel Jeolojik Harita Bilgisi ve Uygulamaları (genişletilmiş 3.baskı).
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
50 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
7 |
50 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Jeolojik olayları üç boyutlu düşünebilir, yorumlayabilir, analiz ve sentez yapabilir. |
5 |
|
2 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan yöntem ve araçları seçer ve kullanır. |
5 |
|
3 |
Bilişim teknolojilerini etkin kullanır. |
4 |
|
4 |
Deney tasarlar ve uygular, veri toplayarak sonuçları analiz edip yorumlayabilir. |
3 |
|
5 |
Jeolojik problemlerin çözümüne yönelik bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda aktif çalışır, sorumluluk alabilir. |
5 |
|
6 |
Bilgiye erişme amaçlı kaynak araştırması yapabilir, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını aktif kullanabilir. |
4 |
|
7 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler, |
3 |
|
8 |
Temel Jeolojik bilgileri, Matematik ve Fen bilimleri ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olur ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümlerinde kullanabilir |
5 |
|
9 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincindedir, Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir ve mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
4 |
|
10 |
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir. |
4 |
|
11 |
Girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir ve çözüm üretebilir. |
3 |
|
12 |
jeolojik problemleri tanıyabilir, kurgulayabilir ve bunlara çözüm üretebilir |
5 |
|
13 |
Jeolojik problemler ile ilgili saptanan çözümlerin toplumsal etkilerini kavrar |
5 |
|
14 |
Mühendislik problemlerini saptar, tanımlar, formüle ederek çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemleri ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular |
5 |
|
15 |
Hertürlü yeraltı ve yer üstü doğal kaynakları ve doğal olarak gelişen Jeolojik tehlikeleri araştırabilir ve rapor yazar
|
4 |
|
16 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. |
4 |
|
17 |
Jeolojik uygulamalar için gerekli teknikleri ve araçları kullanır. |
5 |
|
18 |
Jeolojik kayaç türlerini tanır, harita çizer, jeolojik kesitler çıkarır. |
5 |
|
19 |
Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. |
4 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
7 |
2 |
14 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
3 |
3 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
|
Toplam İş Yükü: | 104 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4.16 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|