|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Toprak Bilimi |
|
Dersin Kodu |
: |
TEP207 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
2 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
4 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Doç.Dr. AYFER ALKAN |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Toprak oluşumunun nasıl gerçekleştiğini öğrenir,
Toprağın ana materyali, bileşimini, fiziksel, kimyasal ve biyolojik özelliklerini öğrenir,
Bunların toprağın diğer özellikleri ile ilişkilerini öğrenir,
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
Yok |
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Yer kabuğunun en üst kısmının bir parçasını oluşturan ve içinde yaşam bulunan toprak kavramını öğretmek; toprak oluşumu, toprağın ana materyali, bileşimi ve özellikleri, ayrışma, tekstür, kil mineralleri, oksitler ve hidroksitleri öğretmek; toprağın organik maddesi, toprak canlıları, katyon değişimi ve adsorpsiyonu, anyon adsorpsiyonu, toprak asitliği, koagülasyon ve peptizasyon, toprak strüktürü, toprak suyu, toprak sıcaklığı, toprak rengi, toprak havası ve topraktaki besin maddeleri gibi konuları öğretmektir. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bir kayacın belirli iklim koşulları altında ve belirli artıklar bırakan bir vejetasyon altında toprak oluşturan olayların, ayrışma, mineral oluşumu ve parçalanmanın irdelenmesi; huminleşme, strüktür oluşumu ve birikme olaylarının sonunda değişime uğrayarak nasıl oluştuğunun ve bu değişimin sürekli devam ettiğinin anlatılması; ayrıca bitki besin elementlerinin sağlanmasında toprağın sözkonusu özeliklerinin etkileşimini içermektedir. |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Sınıf, laboratuvar, sera |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Toprak Bilimine Giriş-Pedosfer |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatımı |
|
2 |
Profil-Horizon, konunun uygulaması ve rapor hazırlama |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatma, örnek çalışma ve pratik ve labaratuvar çalışması |
|
3 |
Toprağın Anamateryali |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatımı |
|
4 |
Ayrışma, Parçalanma |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatımı |
|
5 |
Bünye (Tekstür), konunun uygulaması ve rapor hazırlama |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatma, örnek çalışma ve pratik ve labaratuvar çalışması |
|
6 |
Toprakların Mineral Bileşimi-Kil mineralleri |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatımı |
|
7 |
Organik Madde, konunun uygulaması ve rapor hazırlama |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatma, örnek çalışma ve pratik ve labaratuvar çalışması |
|
8 |
Toprak Canlıları |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatımı |
|
9 |
Katyon-Anyon Adsoprsiyonu |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatımı |
|
10 |
Toprak Asitliği, konunun uygulaması ve rapor hazırlama |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatma, örnek çalışma ve pratik ve labaratuvar çalışması |
|
11 |
Ara Sınav |
|
|
|
12 |
Toprak Yapısı (Strüktür) |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatımı |
|
13 |
Toprak Suyu-Toprak Havası |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatımı |
|
14 |
Toprak Sıcaklığı-Toprak Rengi |
|
Powerpoint sunu ile ders anlatımı |
|
15 |
Bitki Besin Elementleri, konunun uygulaması ve rapor hazırlama |
Ders notları ve kaynak kitaplar |
Powerpoint sunu ile ders anlatma, örnek çalışma ve pratik ve labaratuvar çalışması |
|
16/17 |
Final sınavı |
|
|
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Özbek H., Kaya Z., Gök M., Kaptan H. 1993. Toprak Bilimi.Ç.Ü.Ziraat Fakültesi Yayınları. Adana
Güzel N., Gülüt K.Y., 2010. Toprağın Oluşumu ve Özellikleri. Ç.Ü.Ziraat Fakültesi Yayınları. Adana
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
1 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Mesleğiyle ilgili ileri düzeyde konuları anlayabilmesine olanak sağlayacak bir altyapı oluşturmak üzere temel bilim ve temel mühendislik dersleriyle ilgili başlıca kuramları açıklayabilme ve uygulayabilme |
3 |
|
2 |
Bitkisel ve hayvansal üretim tekniklerini, bu alanda kullanılan araç-gereçler ile yararlanılan teknolojileri tanımlayabilme, tanıtabilme ve değerlendirebilme; tarımın ulusal ekonomi ve dünya ekonomisindeki yerini, önemini ve gelişimini açıklayabilme |
2 |
|
3 |
Tarım sektöründe üretimden tüketime kadar yer alan tüm aşamaların karakteristik özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri tanımlayabilme, kaynakların etkin kullanımı ve sürdürülebilirliği ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme, bu amaçla yararlanılan temel ekonomik ilkeleri açıklayabilme ve uygulayabilme |
1 |
|
4 |
Tarım sektörü ve kırsal alanlardaki faaliyetler üzerinde etkili olan başlıca ekonomik, sosyal, doğal, kültürel, kurumsal, örgütsel ve yasal faktörleri, ulusal ve uluslararası güçleri ve aralarındaki etkileşimi, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, ilgili kavram, düşünce, kuram ve yöntemleri açıklayabilme |
1 |
|
5 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunlara ekonomi biliminin temel ilkelerini uygulayabilme |
1 |
|
6 |
Tarımsal üretim karar sürecinde kullanılacak ekonomik ve sosyal verileri çizelgeler, şekiller ve matematiksel semboller ile gösterebilme ve sözel olarak ifade edebilme |
1 |
|
7 |
Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, kırsal kalkınma, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik bilgileri bitkisel ve hayvansal üretim ve pazarlama süreçlerine uygulayabilme |
2 |
|
8 |
Tarım sektöründe karşılaşılan sorunların analizine ilişkin gerekli verileri belirleme, toplama, eleştirel gözle inceleme, kullanma, uygun çerçeve, model ve yöntem seçme, verileri analiz etme, analiz sonuçlarını değerlendirebilme |
1 |
|
9 |
Ekonomik ve sosyal verilerin analizinde temel bilgi teknolojilerinden ve bu amaçla hazırlanmış yazılımlardan yararlanma ve sonuçları yorumlama |
0 |
|
10 |
Alanıyla ilgili çalışmaları yasal mevzuata uygun ve bağımsız bir şekilde yürütebilme; bu alanlarda danışmanlık, denetim, bilirkişilik yapabilme; disiplinler arası çalışmalara, ekip çalışmalarına katılabilme |
1 |
|
11 |
Alanıyla ilgili güncel bilgilere erişebilme, edindiği bilgileri sorgulayabilme ve amaca uygun değerlendirerek kamu yararına kullanabilme |
1 |
|
12 |
Sözlü ve yazılı olarak uzman ve uzman olmayan kişilerle iletişim kurabilme, bu amaçla en uygun iletişim yöntemlerini seçebilme; üretici ve örgüt bazında paydaşlarla işbirliği geliştirebilme |
1 |
|
13 |
Mesleki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla ilişki kurabilecek düzeyde genel ve mesleki yabancı dil bilgisinin kazanılması, bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılabilmesi |
0 |
|
14 |
Tarım sektöründe karşılaşılabilecek sorunları tanıyabilme, kapsamını belirleyebilme, bu konuda uygulanan çözüm, proje ve politikaların etkilerini değerlendirebilme; çözüm, proje ve politika alternatifleri üretebilme, ürettiği veya önerilen alternatiflerin olası etkilerini öngörebilme, alternatifler arasından belirlenen amaca en uygununu seçebilme; proje uygulayabilme, yönetebilme ve izleyebilme |
2 |
|
15 |
Mesleğinin tarihsel gelişimi ve geçirdiği aşamaları, mesleğinin uygulanmasında uyulması zorunlu etik ilkeleri tanımlayabilme ve bu ilkeleri titizlikle uygulama bilincine sahip olma |
2 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
3 |
42 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
3 |
42 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
1 |
4 |
4 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
6 |
6 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
6 |
6 |
|
Toplam İş Yükü: | 100 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 4 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 4 |
|
|
|