Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Tarım Tarihi Ve Deontolojisi

Dersin Kodu : TEP112

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : Birinci Aşama (Lisans)

Dersin Yılı : 1

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 3

Eğitici(ler)nin Adı : Prof.Dr. HAYDAR ŞENGÜL

Dersin Öğrenme Kazanımları : Tarımın uygarlık tarihi içindeki önemi ve rolünü değerlendirir, tarımın gelişme eğilimlerini algılayabilir.
Ziraat Mühendisliği ile ilgi yasal düzenlemelerden genel olarak haberdardır.
Mesleki örgütlerin ve özlük haklarının neler olduğunu bilir.
Mesleğini yürütürken toplumsal sorumluluk, mesleki dayanışma ve meslek etiği bilincine sahiptir.

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : Tarım devrimini sağlayan koşullar, tarımın uygarlık tarihi içindeki yeri ve önemi, tarımın bugünü ve geleceği hakkında asgari bilgileri vermek, Ziraat Mühendisliğinin özlük hakları, Ziraat mühendisliği ile ilgili yasal düzenlemeler hakkında farkındalık yaratmak, mesleğin yürütülmesinde toplumsal sorumluluk, mesleki dayanışma ve meslek etiği bilinci kazandırmak

Dersin İçeriği : Tarım Tarihinin tanımı ve kapsamı; Tarım öncesi topluluklarda avcılık, toplayıcılık; Tarım Devrimi; Mezopotamya, Mısır ve Anadolu’da tarım; Sanayi devrimi ve tarıma etkileri; Cumhuriyet Döneminde tarım; Ziraat Mühendisliğinin tanımı ve kapsamı; Türkiye’de Ziraat Mühendisliği hakkındaki mevzuat; Ziraat mühendislerinin mesleki örgütleri; TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası, amaç ve işlevleri; Tarımsal Etik Kavramı ve Teorileri; Güncel tarımsal etik sorunları

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslikler


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Tarım Tarihinin tanımı ve kapsamı Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Ders anlatımı
2 Tarım öncesi topluluklarda avcılık, toplayıcılık Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Ders anlatımı
3 The Conditions Of Started To Agricultural Revolution Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Ders anlatımı
4 Tarım Devrimi (Neolitik devrim) Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Ders anlatımı
5 Mezopotamya, Mısır ve Anadolu’da tarım Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Ders anlatımı
6 The İndustrial Revolution And The Effects To Agriculture Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Ders anlatımı
7 Osmanlılar döneminde tarım ve toprak işleme rejimi Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Ders anlatımı
8 Cumhuriyet Döneminde tarım; Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Ders anlatımı
9 Ara sınav Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Yok
10 Ziraat Mühendisliğinin tanımı ve kapsamı Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Ders anlatımı
11 Turkish Legislation On Agricultural Engineering Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Ders anlatımı
12 Ziraat mühendislerinin mesleki örgütleri Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Ders anlatımı
13 TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası, amaç ve işlevler Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Ders anlatımı
14 Tarımsal Etik Kavramı ve Teorileri; Güncel tarımsal etik sorunları Ders notu ve önerilen kaynakların ilgili bölümleri Ders anlatımı
15 Genel Tekrar Tüm ders notları ve kaynaklar Yok
16/17 Final Sınavı Tüm ders notları ve kaynaklar Yok


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Yayınlanmamış Tarım Tarihi ve Deontolojisi Ders Notları (Prof. Dr. Haydar Şengül),
Diğer Kaynaklar  Server Tanilli,Uygarlık Tarihi
 Gordon Childe, Tarihte Neler Oldu, (çev. A.Şenel, M.Tunçay), Kırmızı Yay. İstanbul, 2006
 7472 Sayılı Ziraat Yüksek Mühendisliği Hakkında Kanun;
 Ziraat Mühendislerinin Görev ve Yetkilerine İlişkin Tüzük
 Charles K.Maisels, Uygarlığın Doğuşu, (çev. A.Şenel), İmge Kitapevi, Ankara, 1999;


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 50
    Ödev/Proje/Diğer 0 50
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Mesleğiyle ilgili ileri düzeyde konuları anlayabilmesine olanak sağlayacak bir altyapı oluşturmak üzere temel bilim ve temel mühendislik dersleriyle ilgili başlıca kuramları açıklayabilme ve uygulayabilme 0
2 Bitkisel ve hayvansal üretim tekniklerini, bu alanda kullanılan araç-gereçler ile yararlanılan teknolojileri tanımlayabilme, tanıtabilme ve değerlendirebilme; tarımın ulusal ekonomi ve dünya ekonomisindeki yerini, önemini ve gelişimini açıklayabilme 2
3 Tarım sektöründe üretimden tüketime kadar yer alan tüm aşamaların karakteristik özelliklerini ve aralarındaki ilişkileri tanımlayabilme, kaynakların etkin kullanımı ve sürdürülebilirliği ile ilgili temel kavramları tanımlayabilme, bu amaçla yararlanılan temel ekonomik ilkeleri açıklayabilme ve uygulayabilme 1
4 Tarım sektörü ve kırsal alanlardaki faaliyetler üzerinde etkili olan başlıca ekonomik, sosyal, doğal, kültürel, kurumsal, örgütsel ve yasal faktörleri, ulusal ve uluslararası güçleri ve aralarındaki etkileşimi, evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini, ilgili kavram, düşünce, kuram ve yöntemleri açıklayabilme 2
5 Tarım sektöründe karşılaşılan sorunlara ekonomi biliminin temel ilkelerini uygulayabilme 1
6 Tarımsal üretim karar sürecinde kullanılacak ekonomik ve sosyal verileri çizelgeler, şekiller ve matematiksel semboller ile gösterebilme ve sözel olarak ifade edebilme 0
7 Ekosistem, biyoçeşitlilik ve sürdürülebilir kaynak yönetimi, kırsal kalkınma, planlama ve teknoloji kullanımına yönelik bilgileri bitkisel ve hayvansal üretim ve pazarlama süreçlerine uygulayabilme 1
8 Tarım sektöründe karşılaşılan sorunların analizine ilişkin gerekli verileri belirleme, toplama, eleştirel gözle inceleme, kullanma, uygun çerçeve, model ve yöntem seçme, verileri analiz etme, analiz sonuçlarını değerlendirebilme 0
9 Ekonomik ve sosyal verilerin analizinde temel bilgi teknolojilerinden ve bu amaçla hazırlanmış yazılımlardan yararlanma ve sonuçları yorumlama 0
10 Alanıyla ilgili çalışmaları yasal mevzuata uygun ve bağımsız bir şekilde yürütebilme; bu alanlarda danışmanlık, denetim, bilirkişilik yapabilme; disiplinler arası çalışmalara, ekip çalışmalarına katılabilme 2
11 Alanıyla ilgili güncel bilgilere erişebilme, edindiği bilgileri sorgulayabilme ve amaca uygun değerlendirerek kamu yararına kullanabilme 3
12 Sözlü ve yazılı olarak uzman ve uzman olmayan kişilerle iletişim kurabilme, bu amaçla en uygun iletişim yöntemlerini seçebilme; üretici ve örgüt bazında paydaşlarla işbirliği geliştirebilme 2
13 Mesleki gelişmeleri izleyebilecek ve meslektaşlarıyla ilişki kurabilecek düzeyde genel ve mesleki yabancı dil bilgisinin kazanılması, bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanılabilmesi 0
14 Tarım sektöründe karşılaşılabilecek sorunları tanıyabilme, kapsamını belirleyebilme, bu konuda uygulanan çözüm, proje ve politikaların etkilerini değerlendirebilme; çözüm, proje ve politika alternatifleri üretebilme, ürettiği veya önerilen alternatiflerin olası etkilerini öngörebilme, alternatifler arasından belirlenen amaca en uygununu seçebilme; proje uygulayabilme, yönetebilme ve izleyebilme 2
15 Mesleğinin tarihsel gelişimi ve geçirdiği aşamaları, mesleğinin uygulanmasında uyulması zorunlu etik ilkeleri tanımlayabilme ve bu ilkeleri titizlikle uygulama bilincine sahip olma 5
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 6 84
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 0 0 0
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 0 0 0
Toplam İş Yükü: 84
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.36
Dersin AKTS Kredisi: 3