|
Ders Bilgileri |
|
Dersin Adı |
: |
Bilimsel Araştırma Yöntemleri |
|
Dersin Kodu |
: |
GK 411 |
|
Dersin Türü |
: |
Zorunlu |
|
Dersin Aşaması |
: |
Birinci Aşama (Lisans) |
|
Dersin Yılı |
: |
4 |
|
Dersin Dönemi |
: |
Güz (16 Hafta) |
|
Dersin AKTS Kredisi |
: |
3 |
|
Eğitici(ler)nin Adı |
: |
Dr.Öğr. ÜyesiDr. HABİBE ALDAĞ |
|
Dersin Öğrenme Kazanımları |
: |
Bilgi kaynakları, bilgi, bilimsel bilgi ve bilimsel düşünme arasındaki ilişkileri açıklayabilme Genel araştırma yöntem ve türlerini açıklayabilme Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklılıklarını açıklayabilme Sosyal bilimlerde bilimsel araştırma problemlerini tanımlayabilme Örnekleme yöntemlerini açıklayabilme Sosyal bilimlerde veri toplama araç ve süreçlerini tanımlayabilme Sosyal bilimlerde yapılan araştırmalarda güvenirlik ve geçerlik kavramlarını açıklayabilme Bir araştırma raporunda bulunması gerekli bölümleri açıklayabilme Bir araştırma makalesini temel bilimsel araştırma yapıları ve ölçütleri temelinde değerlendirebilme Bilimsel ve mesleki etik ilişkisini açıklayabilme
|
|
Dersin Veriliş Şekli |
: |
Örgün (Yüz Yüze) |
|
Dersin Önkoşulları |
: |
26790 İçerik ve Öğrenme Yönetim Sistemleri
|
|
Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar |
: |
Yok |
|
Dersin Amacı |
: |
Sosyal bilimlerde bilimsel araştırma için gerekli bilgi ve becerilerin kazandırılması. Etik kurallar temelinde araştırma sorusu hazırlanması, yöntem seçimi ve desenlenmesi, veri toplanması ve analizi ile sonuçların uygun şekilde yayınlaması. |
|
Dersin İçeriği |
: |
Bilimenin yolları, bilimsel yöntem, araştırmaların sınıflandırılması, araştırma etiği, problem tanımlama, örnekleme yöntemleri, veri toplama teknikleri, nicel ve nitel araştırma desenleri, APA raporlaştırma |
|
Dersin Dili |
: |
Türkçe |
|
Dersin Yeri |
: |
Derslik |
|
|
Ders Planı |
| Hafta | Konu | Öğrencinin Ön Hazırlığı | Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri |
|
1 |
Bilimenin yolları, bilgi kaynakları, bilimsel bilgi |
Temel kavramların gözden geçirilmesi |
Tartışma |
|
2 |
Nicel araştırma yöntemleri, |
İlgili okumalar |
Düz anlatım, soru-cevap |
|
3 |
Niitel araştırma yöntemleri, |
İlgili okumalar |
Düz anlatım, soru-cevap |
|
4 |
Nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farklılıklarını açıklayabilme |
İlgili okumalarve araştırma inceleme |
İnceleme, tartışma |
|
5 |
Sosyal bilimlerde bilimsel araştırma problemlerini tanımlayabilme |
İlgili okumalar ve araştırma inceleme |
İnceleme, tartışma |
|
6 |
Örnekleme yöntemlerini açıklayabilme |
İlgili okumalar |
Düz anlatım, soru-cevap |
|
7 |
Sosyal bilimlerde veri toplama araç ve süreçlerini tanımlayabilme |
İlgili okumalar |
Düz anlatım, soru-cevap, inceleme |
|
8 |
ARASINAV |
İlgili okumalar |
Yazılı, çoktan seçmeli, kısa cevap vb. |
|
9 |
Sosyal bilimlerde yapılan araştırmalarda güvenirlik ve geçerlik kavramlarını açıklayabilme |
İlgili okumalar |
İnceleme, tartışma |
|
10 |
Bir araştırma raporunda bulunması gerekli bölümleri açıklayabilme |
İlgili okumalar ve araştırma inceleme |
İnceleme, tartışma |
|
11 |
Bir araştırma makalesini temel bilimsel araştırma yapıları ve ölçütleri temelinde değerlendirebilmeI |
İlgili okumalar ve araştırma inceleme |
İnceleme, tartışma |
|
12 |
Bir araştırma makalesini temel bilimsel araştırma yapıları ve ölçütleri temelinde değerlendirebilme II |
İlgili okumalar ve araştırma inceleme |
İnceleme, tartışma |
|
13 |
Alan kapsamında bir bilimsel araştırma önerisi sunma |
İlgili okumalar ve öneri metni |
Tartışma, öğrenci sunusu |
|
14 |
Bilimsel ve mesleki etik ilişkisini açıklayabilme |
İlgili okumalar |
Tartışma |
|
15 |
Gözden geçirme |
İlgili okumalar |
Soru-cevap, tartışma |
|
16/17 |
FİNAL SINAVI |
İlgili okumalar |
Yazılı, çoktan seçmeli, kısa cevap vb. |
|
|
|
Önerilen Kaynak ve Okumalar |
| Kaynak Türü | Kaynak Adı |
| Ders Notu ve Kitaplar |
Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2011). Bilimsel araştırma yöntemleri (8.baskı). Türkiye. Pegem.
Sönmez, V. Alacapınar, F. (2010) Örneklendirilmiş Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık.
|
| |
| Diğer Kaynaklar | |
|
|
|
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri |
Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
60 |
|
Ödev/Proje/Diğer |
5 |
40 |
|
Toplam |
100 |
|
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı |
40 |
|
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi
|
100 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı
|
60 |
|
Toplam |
100 |
|
|
| Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı |
| No | Temel Öğrenme Kazanımı | Katkısı* |
|
1 |
Alan ve ilgili alanlar kapsamında verilen durumlarda, bilimsel düşünmeye temel olan bilimsel araştırma ve temel istatistiksel kavram ve uygulamaları işe koşar. |
4 |
|
2 |
Öğretim teknolojileri alt-alanlarını ve süreçlerinin bütünsel yapısını ve diğer ilgili alanlar ile ilişkisini açıklar. |
2 |
|
3 |
Öğretim teknolojileri ve ilgili alanların bilgi temelinden hareketle verilen durumlarda, öğrenme ve öğretme ile ilgili problemlerin karmaşık yapısını ortaya koyar. |
2 |
|
4 |
Bilimsel bir bakış açısı ile alan veya ilgili alanlar kapsamında verilen problemlerin çözümü için plan geliştirme, planı uygulama ve sonuçları değerlendirir. |
3 |
|
5 |
İlgili durumlarda öğretim teknolojileri, bilgisayar bilimleri bileşeni temelinde yeni ürünler veya süreçler ortaya koyar. |
2 |
|
6 |
Bağımsız çalışma becerilerinin ve sorumluluk alabilme yetisinin göstergesi olarak alanla ilgili bir problemin çözümü için bireysel bir öneri, bir ürün veya işlemler takımı geliştirir. |
2 |
|
7 |
Bireysel veya ekip olarak yapılan projelerde sorumluluk alma ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. |
1 |
|
8 |
Güncel sorun ve uygulamaları takip edip, bir sonraki aşamanın gerektireceği bilgi ve becerileri tespit ederek, yeni öğrenme görevleri üstlenir. |
3 |
|
9 |
Öğretim teknolojileri ile bilişim teknolojileri veya bilgisayar bilimleri uygulamalarının bileşik yapısını açıklar. |
2 |
|
10 |
Alan ve ilgili alanlar kapsamında, bilimsel düşünmeye temel olan kavram ve uygulamaları açıklar. |
5 |
|
11 |
Öğretim teknolojileri bilgi temelinden hareketle verilen durumlarda, analiz, tasarım, geliştirme ve değerlendirme süreçlerini uygular. |
2 |
|
12 |
Bilişim teknolojileri ve bilgisayar bilimleri uygulamalarını etkili ve verimli bir öğrenme-öğretme çevresini oluşturmada işe koşar. |
1 |
|
13 |
Öğrenme problemi ile karşılaştığında bilimsel ve etik değerler temelinde kendisini ve ekibini başarıya götürecek problem çözümünü uygular. |
4 |
|
14 |
Öğrencilerle, öğretmenlerle, okul yönetimi ile aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. |
1 |
|
15 |
Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde yararlanması gereken yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilir. |
1 |
|
16 |
Yerel veya ulusal düzeyde alandaki gelişmelerin yayılım ve dağılımında sorumluluk alır. |
2 |
|
17 |
Çalışmalarında bilimsel ve etik değerler temelinde hareket ederek, bu değerlerin korunmasını ve öğrenilmesini destekler. |
4 |
|
18 |
Alanın geleceğine ilişkin konularda stratejik görüş geliştirebilme ve görüş değerlendirir. |
3 |
|
19 |
Diğer alanlardaki ilgili gelişmeleri öğretim teknolojileri alanına taşır. |
3 |
|
20 |
Paydaş davranışlarına ilişkin iç görü geliştirerek, işbirliği içinde verimli bir çalışma ortamı yaratabilme ve sürdürür. |
1 |
| * Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir. |
|
|
| Öğrenci İş Yükü - AKTS |
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
| Ders ile İlgili Çalışmalar |
|
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) |
14 |
2 |
28 |
|
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) |
14 |
2 |
28 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar |
|
Ödev, Proje, Diğer |
5 |
4 |
20 |
|
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) |
1 |
2 |
2 |
|
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
|
Toplam İş Yükü: | 80 |
| Toplam İş Yükü / 25 (s): | 3.2 |
| Dersin AKTS Kredisi: | 3 |
|
|
|