Ana Sayfa     Üniversite Hakkında Bilgi     Derece Programları     Öğrenciler İçin Genel Bilgi     English  

 DERECE PROGRAMLARI


 Ön Lisans Derecesi


 Lisans Derecesi


 Yüksek Lisans Derecesi

  Ders Bilgileri
Dersin Adı : Öğretim Tasarımı

Dersin Kodu : BTE214

Dersin Türü : Zorunlu

Dersin Aşaması : İkinci Aşama (Yüksek Lisans)

Dersin Yılı : 2

Dersin Dönemi : Bahar (16 Hafta)

Dersin AKTS Kredisi : 4

Eğitici(ler)nin Adı : Dr.Öğr. ÜyesiDr. HABİBE ALDAĞ

Dersin Öğrenme Kazanımları : Öğretim tasarımı temel kavram, ilke, işlem ve süreçlerini açıklayabilme.
Öğretim tasarımı modellerini özellikleri temelinde karşılaştırabilme
Sistem anlayışı temelinde farklı modelleri kullanarak aynı veya farklı konudaki içeriklerin tasarlanması.
Farklı koşul ve bağlamlarda, uygun tasarım modelini seçebilme.
İçerik birimleri temelinde öğretim içeriği düzenleme

Dersin Veriliş Şekli : Örgün (Yüz Yüze)

Dersin Önkoşulları : Yok

Ders Hakkında Önerilen Diğer Hususlar : Yok

Dersin Amacı : İçerik birimleri temelinde öğretimin tasarlanması becerilerinin kazandırılması

Dersin İçeriği : Öğretim tasarımı giriş bilgi ve becerileri gözden geçirilerek, ADDIE model, Bloom Taksonomisi, Gropper’in Öğretimin Metateorisi, Landa’nın Öğrenme ve Öğretimde Tanımlayıcı ve Belirleyici Kuramı ; Gagne ve Briggs’in Öğretimde Belirleyici Modeli, Merrill’in Öğeleri Belirleme Kuramı, Reigeluth’un Öğretimi Ayrıntılama Kuramı gibi temel kuram ve modellerin incelenmesi, tasarlanması ve karşılaştırılması.

Dersin Dili : Türkçe

Dersin Yeri : Derslik


  Ders Planı
Hafta Konu Öğrencinin Ön Hazırlığı Öğrenme Aktiviteleri ve Öğretme Yöntemleri
1 Sistem yaklaşımında öğretim tasarımı ilkeleri ve süreçleri Grupların seçimi, düz anlatım, soru cevap
2 Sistem yaklaşımı ve ADDİE model İlgili kaynakların okunması konuların seçimi, düz anlatım, soru-cevap
3 Objektif taksonomiler: Bloom-Krathwohl-Simpson I İlgili kaynakların okunması Düz anlatım, soru-cevap, örnek inceleme
4 Objektif taksonomiler: Bloom-Krathwohl-Simpson II Verilen konuda tasarım çalışması Küçük grup çalışmaları ve tasarım incelemeleri
5 Objektif taksonomiler: Bloom-Krathwohl-Simpson III İlgili kaynakların okunması Küçük grup çalışmaları ve tasarım incelemeleri
6 Gagne-Dick and Carry Model I İlgili kaynakların okunması Düz anlatım, soru-cevap, örnek inceleme
7 Gagne-Dick and Carry Model II Verilen konuda tasarım çalışması Küçük grup çalışmaları ve tasarım incelemeleri
8 ARA SINAV İlgili kaynakların okunması Yazılı sınav
9 İçerik birimlerine göre analiz Verilen konuda tasarım çalışması Düz anlatım, soru-cevap, örnek inceleme
10 Component display teori-Merrill I İlgili kaynakların okunması Düz anlatım, soru-cevap, örnek inceleme
11 Component display teori-Merrill II Verilen konuda tasarım çalışması Küçük grup çalışmaları ve tasarım incelemeleri
12 Elaboration theory: Reigeluth I İlgili kaynakların okunması Düz anlatım, soru-cevap, örnek inceleme
13 Elaboration theory: Reigeluth II Verilen konuda tasarım çalışması Küçük grup çalışmaları ve tasarım incelemeleri
14 Model Karşılaştırmaları İlgili kaynakların okunması Küçük grup çalışmaları ve model karşılaştırma
15 Model Karşılaştırmaları İlgili kaynakların okunması Küçük grup çalışmaları ve model karşılaştırma
16/17 FİNAL SINAVI Written exam


  Önerilen Kaynak ve Okumalar
Kaynak Türü Kaynak Adı
Ders Notu ve Kitaplar  Sönmez, Veysel (2003). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Ankara: Anı Yayıncılık
 Akkoyunlu,B., Altun, A., Soylu, M.Y. (2008). Öğretim Tasarımı, Maya Akademi Yay., Ankara.
 Şimşek,A. (2009). Öğretim Tasarımı, Nobel Yay.Dağıtım, Ankara
 Fer, S. (2009). Öğretim Tasarımı, Anı Yay., Ankara
 Coşkun, M. (1999). Ögeleri belirleme kuramına dayalı kavram öğretiminin akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış doktora tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
 Kutlu, M. (1999). Öğretimi ayrıntılama kuramına dayalı matematik öğretimi ve bilgisayar destekli sunumun başarıya ve kalıcılığa etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
Diğer Kaynaklar


  Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmeleri Sayısı Katkı Yüzdesi
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 60
    Ödev/Proje/Diğer 5 40
Toplam 100
Yarıyıl/Yıl İçi Değerlendirmelerinin Başarıya Katkısı 40
 
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesi 100
Yarıyıl/Yıl Sonu Değerlendirmesinin Başarıya Katkısı 60
Toplam 100

  Dersin Temel Öğrenme Kazanımlarına Katkısı
No Temel Öğrenme Kazanımı Katkısı*
1 Alan ve ilgili alanlar kapsamında verilen durumlarda, bilimsel düşünmeye temel olan bilimsel araştırma ve temel istatistiksel kavram ve uygulamaları işe koşar. 1
2 Öğretim teknolojileri alt-alanlarını ve süreçlerinin bütünsel yapısını ve diğer ilgili alanlar ile ilişkisini açıklar. 4
3 Öğretim teknolojileri ve ilgili alanların bilgi temelinden hareketle verilen durumlarda, öğrenme ve öğretme ile ilgili problemlerin karmaşık yapısını ortaya koyar. 3
4 Bilimsel bir bakış açısı ile alan veya ilgili alanlar kapsamında verilen problemlerin çözümü için plan geliştirme, planı uygulama ve sonuçları değerlendirir. 3
5 İlgili durumlarda öğretim teknolojileri, bilgisayar bilimleri bileşeni temelinde yeni ürünler veya süreçler ortaya koyar. 2
6 Bağımsız çalışma becerilerinin ve sorumluluk alabilme yetisinin göstergesi olarak alanla ilgili bir problemin çözümü için bireysel bir öneri, bir ürün veya işlemler takımı geliştirir. 2
7 Bireysel veya ekip olarak yapılan projelerde sorumluluk alma ve aldığı görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 4
8 Güncel sorun ve uygulamaları takip edip, bir sonraki aşamanın gerektireceği bilgi ve becerileri tespit ederek, yeni öğrenme görevleri üstlenir. 3
9 Öğretim teknolojileri ile bilişim teknolojileri veya bilgisayar bilimleri uygulamalarının bileşik yapısını açıklar. 1
10 Alan ve ilgili alanlar kapsamında, bilimsel düşünmeye temel olan kavram ve uygulamaları açıklar. 2
11 Öğretim teknolojileri bilgi temelinden hareketle verilen durumlarda, analiz, tasarım, geliştirme ve değerlendirme süreçlerini uygular. 5
12 Bilişim teknolojileri ve bilgisayar bilimleri uygulamalarını etkili ve verimli bir öğrenme-öğretme çevresini oluşturmada işe koşar. 1
13 Öğrenme problemi ile karşılaştığında bilimsel ve etik değerler temelinde kendisini ve ekibini başarıya götürecek problem çözümünü uygular. 3
14 Öğrencilerle, öğretmenlerle, okul yönetimi ile aileler ve çalışma grubundaki bireylerle etkili ve sağlıklı iletişim kurar. 2
15 Alanı ile ilgili problemlerin çözümünde yararlanması gereken yurtdışı kaynakları takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilir. 2
16 Yerel veya ulusal düzeyde alandaki gelişmelerin yayılım ve dağılımında sorumluluk alır. 1
17 Çalışmalarında bilimsel ve etik değerler temelinde hareket ederek, bu değerlerin korunmasını ve öğrenilmesini destekler. 2
18 Alanın geleceğine ilişkin konularda stratejik görüş geliştirebilme ve görüş değerlendirir. 3
19 Diğer alanlardaki ilgili gelişmeleri öğretim teknolojileri alanına taşır. 2
20 Paydaş davranışlarına ilişkin iç görü geliştirerek, işbirliği içinde verimli bir çalışma ortamı yaratabilme ve sürdürür. 1
* Katkı düzeyleri 0 (yok) ve 5 (en yüksek) arasında ifade edilmiştir.

  Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
    Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 13 4 52
    Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 10 2 20
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
    Ödev, Proje, Diğer 5 4 20
    Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 2 2
    Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 2 2
Toplam İş Yükü: 96
Toplam İş Yükü / 25 (s): 3.84
Dersin AKTS Kredisi: 4